Postul american CNN se confruntă de mai mulţi ani cu criza televiziunilor tradiţionale – un fenomen apărut ca urmare a apariţiei streamingului. Iată că acum CNN a anunţat noi disponibilizări.
Și un accent sporit pe televiziunea digitală şi inteligenţa artificială, după cum relatează EFE.
Directorul executiv numit anul trecut cu misiunea de a relansa şi moderniza acest post fondat în urmă cu 44 de ani, Mark Thompson, a precizat, într-o notă internă, publicată ulterior pe website-ul postului, că vor fi concediaţi 100 de angajaţi, adică 3% din personalul postului.
Mark Thompson a vorbit anterior de mai multe ori despre necesitatea unor „măsuri dramatice” pentru reorientarea postului către lumea digitală, în contextul pierderii continue a audienţei posturilor tradiţionale de televiziune în favoarea platformelor de streaming şi a conţinuturilor digitale.
Ultimul „succes” al CNN
Pentru a răspunde acestei provocări, Thompson a anunţat un nou tip de abonament exclusiv digital (separat de televiziunea prin cablu), cu care speră să crească veniturile postului cu circa un miliard de dolari şi care va fi lansat la sfârşitul acestui an. El nu a oferit mai multe detalii, dar a spus că respectivul abonament va include „produse care furnizează ştiri esenţiale, analize şi context, în formate noi şi experienţe captivante”.
Acelaşi director executiv nu a detaliat nici ce presupune accentul sporit pe inteligenţa artificială şi s-a limitat să descrie această abordare drept „un impuls strategic pentru a determina cel mai bun mod de a profita de această nouă tehnologie astfel încât să fie utilă audienţei noastre” şi pentru a ajuta la producerea conţinutului „în mod responsabil”.
Ultimul „succes” al CNN a fost atunci când republicanul Donald Trump şi democratul Joe Biden, cei doi principali competitori la preşedinţia SUA, au convenit să ţină o dezbatere electorală în studiourile acestui post. Această dezbatere a fost retransmisă de toate posturile TV generaliste şi a avut o audienţă de circa 50 de milioane de persoane, dintre care însă numai 9,5% au vizionat-o direct pe CNN, conform Agerpres.
Ironia sorții: Ce scria CNN despre AI
„Inteligenta Artificiala este deja vinovata de concedieri in industria care a creat-o”, nota CNN anul trecut. „Mulți au tras semnale de alarmă cu privire la potențialul inteligenței artificiale de a înlocui angajații în anii următori, dar această provoacă deja bulversari într-o industrie în care lucrătorii păreau cândva invincibili: cea tehnologică”, relata CNN.
Un număr mic, dar în creștere, de firme de tehnologie au indicat IA că motiv pentru a concedia lucrători și pentru a regândi noi angajări în ultimele luni, pe măsură ce Silicon Valley se grăbește să se adapteze la progresele rapide ale tehnologiei dezvoltate în propria curte.
Dan Wang, profesor la Columbia Business School, declara pentru CNN că AI „va determina organizațiile să se restructureze”, dar nu crede că se va întâmplă că mașinile să înlocuiască oamenii încă. „AI, din punctul meu de vedere, nu înlocuiește neapărat oamenii, ci mai degrabă îmbunătățește muncă oamenilor”, a spus Wang. „Cred că tipul de concurență la care ar trebui să ne gândim cu toții mai mult este că specialiștii umani vor fi înlocuiți de specialiști umani care pot profită de instrumentele de inteligență artificială”.
Ce spunea CNN despre concedieri
Concedierile din domeniul tehnologiei bazate pe inteligență artificială au loc pe fondul unor reduceri mai ample în industrie. Multe companii din domeniul tehnologiei s-au reajustat la un mediu economic incert și la niveluri tot mai scăzute ale cererii de servicii digitale după mai bine de trei ani de la începutul pandemiei. Aproximativ 212.294 de lucrători din industria tehnologică au fost concediați în primul semestru din 2023, potrivit datelor urmărite de Layoffs.fyi, depășind deja cele 164.709 înregistrate în 2022.
Industria tehnologică a fost cuprinsă de o fervoare pentru inteligență artificială și a investit masiv în talente și tehnologii de inteligență artificială. În ianuarie, la doar câteva zile după ce Microsoft a anunțat că intenționează să concedieze 10.000 de angajați că parte a unor măsuri mai ample de reducere a costurilor, compania a confirmat că face o investiție de „mai multe miliarde de dolari” în OpenAI, compania din spatele ChatGPT.
Iar în martie, în aceeași fel de scrisoare către personal pe care Mark Zuckerberg a folosit-o pentru a anunță planurile de concediere a încă 10.000 de angajați (după ce a redus 11.000 de posturi în noiembrie anul trecut), CEO-ul Meta a prezentat planurile de a investi masiv în AI. Chiar și inginerii de software din Silicon Valley, care păreau cândva deosebit de căutați, par să fie acum în pericol de a-și pierde locurile de muncă sau de a pierde din câștigurile salariale în favoarea celor cu mai multă expertiză în domeniul IA.
Roger Lee, un fondator de startup care a urmărit concedierile din industria tehnologică prin intermediul site-ului sau Layoffs.fyi, conduce și Comprehensive.io, care examinează listele de locuri de muncă și datele privind remunerarea din aproximativ 3.000 de companii din domeniul tehnologiei. Lee a declarat pentru CNN că o analiză recentă a datelor de pe Comprehensive.io arată că salariul mediu anual pentru un inginer senior de software specializat în inteligență artificială sau învățare automată este cu 12% mai mare decât pentru cei care nu sunt specializați în acest domeniu, un punct pe care el îl numește „prima AI”.
Mass media tradiționale în pericol
Inteligenţa artificială este posibil să „aducă la un nivel superior calitatea, relevanţa socială şi modelul de afaceri al jurnalismului”, cum declara recent Mathias Dopfner, preşedintele consiliului de administraţie al grupului Axel Springer. Prin urmare, ce a a ajuns jurnalismul?
„Presa este liberă, dar nu mai este presa de acum 20-30 de ani. Acum, toată lumea este presă. Oricine are o pagină de Facebook, Instagram sau pune ceva pe TikTok și semnalează ceva sau aduce ceva în discuție, s-ar putea denumi un jurnalist.
Problema este că nu se mai face distincție între cineva care postează ceva și cel care trăiește din această meserie de jurnalist. Este un amalgam care, câteodată face bine, câteodată face rău, dar trăim aceste vremuri. Dacă lumea crede mai mult în oamenii care pun pe Instagram sau Facebook, presa va pierde”, explica Cristian Hostiuc, director editorial la ZF, la Aleph News.