Rețelele de socializare, în special TikTok, reprezintă o sursă principală de știri pentru mulți tineri la nivel mondial potrivit statisticilor. Românii se pare reprezintă un public principal al TikTok conform unora dintre sondaje, dar lucrurile nu stau chiar așa.
Mulți utilizatori, în special cei mai tineri, au început să utilizeze TikTok ca motor de căutare, deoarece este mai convenabil decât motoarele de căutare tradiționale precum Google. Pentru o parte semnificativă a tinerilor adulți, TikTok reprezintă o sursă principală de știri despre probleme politice și sociale.
Dar…În timp ce generațiile mai tinere folosesc din ce în ce mai mult TikTok pentru informații, alte categorii demografice se bazează încă mai mult pe sursele tradiționale de știri, cum ar fi televiziunea, platformele de știri online și radioul.
Statistici la nivel mondial sugerează în prezent că sursele tradiționale precum televiziunea și platformele de știri online rămân extrem de relevante. Tocmai pe această idee se situează și datele unui sondaj realizat de Eurobarometru din iunie 2025, dar dat publicității acum, în octombrie. Astfel, potrivit sursei, la nivel european, 71% dintre cetățeni au indicat televiziunea drept principala sursă de informare (pentru tinerii între 15 și 24 de ani, cele mai utilizate canale sunt platformele de comunicare socială – 65%). Mai precis, 42% dintre respondenți consideră că televiziunea a devenit mai importantă pentru ei în ultimul an, în timp ce 25% apreciază că rolul platformelor sociale a crescut.
Românii, mai mult pe TV decât pe TikTok
În România, televiziunea e premianta, fiind principalul canal de informare, potrivit sursei. Astfel, 72% dintre români se uită la televizor pentru subiecte socio-politice interne, 71% pentru informații legate de politica Uniunii Europene. Pentru categoria de vârstă 55+, procentul crește la 85% pentru știrile interne și la 82% pentru cele europene.
Pe locul al doilea se situează motoarele de căutare (ex. Google, Bing), utilizate de 52% dintre români pentru informare internă și de 40% pentru știri despre UE. Pe locul al treilea se află platformele de social media (Facebook, TikTok, Instagram, X): 48% le folosesc pentru informare internă, 40% pentru știri despre Uniunea Europeană.
Și încă ceva, tot potrivit datelor relevate: De ce accesează românii mass-media tradițională (televiziune, radio, ziare, site-uri oficiale) de mai multe ori pe zi? Pentru: 39% – conținut intern, 37% – conținut european. Poporul figurează și la „alte surse digitale” (platforme video, social media, bloguri, portaluri online), care sunt folosite zilnic de: 38% – pentru subiecte interne, 35% – pentru subiecte UE.
Televiziunea evoluează, nu dispare
Ei, aci e aici: cele mai populare platforme de informare sunt Facebook – 76% pentru subiecte interne, 58% pentru UE și YouTube – 66% pentru interne, 57% pentru UE. Deci lipsă TikTok.
Sondajul Eurobarometru a fost realizat în toate statele membre ale Uniunii Europene, în perioada 11 – 18 iunie 2025, pe un eșantion reprezentativ de persoane cu vârsta de peste 15 ani, prin interviuri online. Au fost analizate: obiceiurile de informare, sursele media preferate, atitudinile față de dezinformare, relația cu influencerii, preferințele pentru formate de conținut politic.
Rezultatele sunt publicate pe site-ul oficial al Comisiei Europene – https://europa.eu/eurobarometer/surveys
La modul general, potrivit analiștilor, televiziunea evoluează, nu dispare, deoarece îmbină transmisiunile tradiționale cu tehnologii noi precum streamingul, personalizarea prin inteligență artificială și funcții interactive pentru a crea experiențe mai captivante și personalizate. Inovațiile viitoare vor include o calitate vizuală îmbunătățită cu tehnologii precum 8K și HDR, integrare a realității augmentate/virtuale, streaming perfect bazat pe cloud și design sustenabil. În fapt, viitorul televiziunii este un model hibrid care combină punctele forte ale platformelor tradiționale și online pentru a satisface preferințele în schimbare ale spectatorilor.
Progrese cheie care modelează viitorul televiziunii
Inteligența artificială va crea experiențe de vizionare mai personalizate prin recomandări de conținut mai inteligente bazate pe starea de spirit, ora din zi sau chiar vreme și va fi utilizată pentru a adapta reclamele. Realitatea augmentată (AR) și realitatea virtuală (VR) vor oferi experiențe mai interactive și captivante, cum ar fi suprapunerea statisticilor în timp real din sport sau permiterea spectatorilor să simtă că se află în mijlocul acțiunii.
Televizoarele viitorului vor dispune de tehnologii precum rezoluția 8K, High Dynamic Range (HDR) pentru culori și contrast mai bune și streaming mai rapid prin 5G și edge computing, ceea ce va elimina buffering-ul și va permite jocurile în cloud fără probleme.
Telespectatorii vor putea interacționa direct cu emisiunile și conținutul, cum ar fi participarea la jocuri sau influențarea intrigii, transformând vizionarea pasivă în participare activă. Dezvoltarea viitoare a televiziunii se va concentra pe eficiența energetică, materialele reciclabile și un consum redus de energie pentru a fi mai ecologică.
Se consideră că, în viitor, conținutul va fi accesibil nu doar pe ecranul unui televizor, ci și pe diverse dispozitive, cum ar fi smartphone-uri, tablete și căști, ceea ce îl va face mai omniprezent. Prin urmare, folosind o parafrază, „nimic despre TikTok”…






