ASF pregătește două măsuri importante pentru piața asigurătorilor. În primul rând, baza de date la polițelor RCA va fi sincronizată cu sistemele informatice ale Poliției, Registrului Auto Român. Astfel, șoferii implicați în evenimente rutiere vor deține un fel de cazier.
Un prim efect al noi măsuri anunțate de ASF constă în faptul că Registrul Auto Român va putea solicita șoferilor implicați în accidente să efectueze inspecția tehnică periodică (ITP) după repararea daunelor, potrivit publicației Profit.ro.
ASF pregătește două măsuri importante pentru șoferi
Vicepreședintele ASF, Adrian Mititelu, a explicat în ce condiții pot fi sincronizate bazele de date ale instituțiilor menționate. „O direcție în care este necesară o evoluție pozitivă este cea a integrării sistemelor informatice.
Din fericire, Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) deține și administrează un sistem IT bine pus la punct, dar care necesită integrări cu RAR, cu Poliția Rutieră, cu asigurătorii, pentru a avea informații mai multe într-o perioadă mai scurtă și cu o utilitate mai mare pentru toți cei implicați”, a explicat vicepreședintele ASF.
Mai mult decât atât, continuă numărul doi din ASF, șoferii vor implicați în accidente vor aveea ceea ce Adrian Mititelu numește „un cazier sau un certificat de daunalitate”, care poate fi obținut pentru toate autoturismele care au avut o poliță RCA.

ASF pregătește cazierul șoferilor
Astfel, inspectorii de la Registrul Auto Român vor deține informațiile necesare despre vehiculele impilcate în evenimentele rutiere și pot dispune proprietarilor să efectueze din nou ITP-ul după repararea daunelor. În plus, adaugă vicepreședintele ASF, RAR poate verifica dacă reparațiile autoturismelor implicate în evenimente rutiere au fost reparate în service-urile autorizate de RAR.
Măsurile anunțate de Autoritatea de Supraveghere Financiară au implicații și în rândul companiilor asigurări auto. Asigurătorii vor avea o imagine mult mai amplă despre autovehiculele asigurate RCA și, astfel, vor avea informații utile în procesul de subscriere, chiar și pe partea de preț.
„Aceste două elemente – certificatul de daunalitate și integrarea sistemelor informatice – sunt parte din setul de amendamente la legislația RCA care se discută la nivelul Camerei Deputaților. Sperăm să fie parcurs și adoptat în perioada următoare. Va fi și o perioadă de implementare. Tehnic, există un acord între părți, dar trebuie să existe și baza legală pentru dreptul de a transfera între autorități informații din bazele de date”, a explicat vicepreședintele ASF.

Plata polițelor în rate, o nouă propunere a Autorității de Supraveghere Fiscală
Un alt efect care curge din măsurile propuse de ASF constă în posibilitatea autorităților să identifice vehiculele care circulă pe drumurile public fără asigurare sau rovinietă.
„Prin lege, în baza amendamentelor propuse, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va putea încheia acte de constatare și de a iniția procedura de transmitere a notificărilor către proprietarii ale căror vehicule au fost surprinse că circulă pe drumurile publice fără polița RCA valabilă.
De asemenea, prin această integrare, daunele cu valori mici pot fi administrate unitar la nivelul întregii piețe”, a afirmat reprezentantul ASF. De asemenea, Adrian Mititelu susține adoptarea unor măsuri care să pemite șoferilor să-și achite polițele RCA în rate.

„Plata polițelor RCA ar trebui să devină obligatorie”
„Plata polițelor RCA în rate ar trebui să devină obligatorie, nu doar opțională, cum este în prezent. Se poate face cu decontare directă. Dacă poți să plătești Netflixul prin direct debit, atunci poți să plătești și polița RCA în rate prin direct debit. Sunt alternative facile și numai cine nu vrea se opune”, a arătat Mititelu.
Sincronizarea sistemelor informatice și certificatul de daunalitate sunt măsuri care au nevoie de cel puțin șase luni pentru a fi implementate, motiv pentru care, cel mai probabil vor fi operaționale începând cu anul viitor, potrivit publicației Profit.ro.