Comisia Europeană (CE), ramura executivă a Uniunii Europene (UE), a propus joi, 24 aprilie înăsprirea normelor de siguranță rutieră și revizuirea procedurilor de înmatriculare.
Obiectivul urmărite de UE constau în îmbunătățirea siguranței pe drumurile continentului european precum și îmbunătățirea calității aerului.
UE propune înăsprirea normelor de siguranță rutieră
Noile norme propuse de UE vin în contextul în care numărul autoturismelor electrice este în creștere. Astfel, vor fi introduse inspecții mai stricte pentru vehiculele electrice, sisteme avansate de asistență a conducătorului auto. De asemenea, noile propuneri vizează și introducerea unor metode avansate de testare pentru autoturismele și camionetele mai vechi, în vederea reducerii poluării cu particule fine.
Pe de altă parte, UE propune simplificarea schimbului trasfrontalier de date și protejare consumatorilor în fața activităților fraudulose, printre care fraudarea odometrelor. Totodată, Comisia Europeană mai propune simplificarea inspecțiilor tehnic periodice pentru persoanele care locuiesc temporar într-un stat UE.

Normele UE vor salva până la 7.000 de vieți
Autorii proiectului estimează că noile propuneri vor salva în intervalul 2026-2050 până la 7.000 de vieți și vor preveni aproximativ 65.000 de vătămări grave. În acest sens, Comisia Europeană propune trei directive privind inspecția tehnică periodică (ITP) a vehiculelor, documentele de înmatriculare a vehiculelor și controlul tehnic în trafic (RSI) al vehiculelor comerciale.
În linii mari propunerea vizează autoturismele pai puțin sigure, care sporesc riscul accidentelor, deceselor și vătămările corporale. Normele actuale au fost actualizate ultima dată în 2014, și nu mai sunt updatate cu noile tehnologii. Printre care sisteme de asistență pentru conducătorii auto și prezenta tot mai mare a mașinilor electrice.

Sunt vizate și mașinile poluante
Deși puține la număr. vehiculele poluante și zgomotează sunt responsabile pentru emisiile nocive. Iar normele actuale nu abordează suficient de mult poluarea aerului și zgomotul. Mai mult decât atât, parcul auto învechit favorizează riscul fraudării odometrelor.
Printre noile măsuri propuse de UE se regăsesc: adaptarea încercărilor la vehiculele noi, prin inspecții tehnice periodice pentru vehiculele electrice și noi încercări pentru sistemele electronice de siguranță, inclusiv încercarea integrității software-ului sistemelor relevante pentru siguranță și emisii.
Valorile odometrului (kilometrajul) vor fi incluse în baza de date naționale astfel încât să poată fi accesate și la nivel tranfsronatalier. Sunt vizate în special autoturismele și camionetele cu o vechime de peste 10 ani. Instituțiile naționale vor elibera certificate de înmatriculare și inspecție periodică a vehiculelor prin intermediul unei platforme comune. Astfel, se va introduce recunoașterea reciprocă a certificatelor de inspecție tehnică periodică, potrivit ziare.com.