Pe data de 8 noiembrie este Sărbătoarea Sfinților Mihail și Gavriil. Este o zi care preamărește și toate cetele îngerești care nu s-au despărțit de Dumnezeu – după cum spune biserica. Aceasta e ultima sărbătoare mare înainte de a începe Postul Crăciunului.
Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil sunt sărbătoriți pe 8 noiembrie. Pe larg, la această dată Biserica sărbătorește Soborul Sfinților Mihail și Gavriil și a tuturor Puterilor cerești fără trupuri. Peste 1,3 milioane de români care poartă aceste prenume sau derivate ale lor îşi sărbătoresc onomastica. Dintre acestea, cele mai întâlnite nume sunt Mihai, Mihaela, Gabriel şi Gabriela.
Există un număr de șapte Arhangheli cunoscuți în tradiția Bisericii: Mihail, Gavriil, Rafail, Uriil, Salatiil, Gudiil și Varahiil. Mihail este primul din ceată, fiind voievodul oștilor cerești și purtând sabia de foc. El are rolul de a păzi legea lui Dumnezeu și de a învinge puterea vrăjmașilor. Gavriil, cunoscut și ca „bărbat-Dumnezeu”, este arhanghelul bunelor vestiri și poartă crin în loc de sabie de foc.
Cuvântul „înger” sau angelos în greacă înseamnă „mesager”. Îngerii sunt deci mesageri ai lui Dumnezeu, trimiși de El să ne ajute pe calea mântuirii. În acest caz, am putea spune că arhanghelii sunt ca supra-mesageri ai lui Dumnezeu, cărora li se încredințează misiuni deosebit de importante. Observați că fiecare dintre numele lor se termină cu „el”, o terminație ebraică care se referă la „Dumnezeu”. Mihail în ebraică înseamnă „Cine este ca Dumnezeu?”, iar Gavriil – Gabri’el în ebraică – înseamnă „Dumnezeu este puterea mea”. Fiecare dintre arhangheli apar în Biblie.
Mihail și Gavriil. Lupta împotriva răului
Cu Gavriil suntem familiarizați din povestea Bunei Vestiri din Evanghelia după Luca: „Îngerul Gavril a fost trimis de Dumnezeu într-un oraș din Galileea, numit Nazaret, la o fecioară logodită cu un bărbat al cărui nume era Iosif, din casa lui David. Numele fecioarei era Maria” (1:26-27)”. Salutul lui Gavriil către Maria îl repetăm de fiecare dată când ne rugăm „Bucură-te, Maria”: „Bucură-te, cea plină de har, Domnul este cu tine” (1:28). Mihail apare și în Noul Testament, în Cartea Apocalipsei.
Când Lucifer, îngerul luminii, se răzvrătește împotriva lui Dumnezeu, Mihail îl învinge și îl izgonește din Paradis (12:7-9). Mihail este arătat aici, așa cum este în Cartea lui Daniel, ca conducător al armatei lui Dumnezeu și al terorii demonilor. Timp de multe secole, mijlocirea lui a fost invocată pentru a lupta împotriva spiritului răului.
Rafail este al treilea arhanghel și este considerat tămăduitor al neputințelor umane. Uriil este luminătorul celor întunecați, iar Salatiil este îngerul care se roagă fierbinte pentru neamul omenesc. Gudiil este îngerul care aduce veșnic slavă lui Dumnezeu și celor ce fac fapte bune. Varahiil, ultimul arhanghel, este aducător de binecuvântare dumnezeiască pe pământ.
Arhanghelii se află pe treapta cea mai apropiată de om
Dionisie Pseudo-Areopagitul (sec. V-VI î.Hr.), scriitor, teolog, filozof și istoric al primelor secole de creștinism, spunea că îngerii buni se găsesc într-un număr foarte mare și sunt strict ierarhizați. Această ierarhie cerească este alcătuită din trei trepte, fiecare conținând la rândul ei alte trei trepte îngerești. Acestea cuprind: prima – Serafimi, Heruvimi și Tronuri; a doua – Domnii, Puteri și Stăpâniri; a treia – Începătorii, Arhanghelii și Îngerii. Fiecare dintre cei cuprinși în aceste cete are o misiune concretă de îndeplinit, fiind folosiți de către Dumnezeu ca slujitori și vestitori ai voinței Sale. Arhanghelii se află pe treapta cea mai apropiată de om, deasupra altor categorii din ierarhia nevăzută.
Deoarece îngerii sunt nemateriali, nu se poate vorbi despre sex sau despre reproducerea speciei (Facerea 6,2), deci ei nu se căsătoresc, nu se înmulțesc (Matei 22,30) și nici nu mor (Luca 20,35-36). Îngerii își transmit unii altora gândurile și hotărârile proprii fără a rosti cuvinte. Cu toate acestea, pentru a-și îndeplini slujba, pot lua înfățișare umană (II Samuel 6,17), pot vorbi, mânca, apărea îmbrăcați și uneori purtând aripi (Facerea 32,25; Luca 24,4; Matei 28,3; Apocalipsa 14,6), conform crestinortodox.ro.
Sfinții Mihail și Gavriil – Cifra 8, infinitul
Este ultima sărbătoare mare înainte de a începe Postul Crăciunului. La începuturi, praznicul a ajuns să se adreseze şi Sfântului Gavriil, ca apoi să devină sărbătoarea închinată tuturor Sfinţilor Îngeri. Sărbătoarea datează din secolul al V-lea.
În ziua de 8 noiembrie se aprinde o lumânare pentru fiecare persoană, deoarece aceasta va fi lumină în lumea de dincolo. De fapt, în ziua de 8 noiembrie – consacrată Sfinților Mihail și Gavriil, se practică diverse tradiții și obiceiuri. Arhanghelii, în viziunea populară, asistă și la Judecata de Apoi, sunt patroni ai casei, ard păcatele adunate de patimile omenești firești și purifică, prin post, conștiințele.
Conform unei legende, Mihail ar fi fost iniţial un om simplu, însurat cu o fată frumoasă, pe nume Stăncuţa. După căsătorie, aceasta s-a transformat într-o femeie rea, iar pentru răbdarea pe care Mihail ar fi avut-o faţă de ea, Dumnezeu l-a făcut sfânt. Despre Sfinții Mihail și Gavril, tradiţia spune că nu e doar motiv de sărbătoare, ci şi de reculegere şi de pomenire a celor plecaţi din această lume. Sfinții Mihail și Gavriil au grijă însă şi de cei în viaţă: ei sunt păzitorii oamenilor din clipa în care s-au născut şi până la moarte şi se roagă continuu bunului Dumnezeu pentru sănătatea acestora.
Cifra 8, dată pe care sunt prăznuiți cei doi sfinți, reprezintă simbolul vieții veșnice, infinitul.
Citiți și: Calendar ortodox noiembrie 2024. Sărbători cu cruce roșie