După incidentul în care pasageri ai companiei LOT Polish Airlines au fost abandonați pe Aeroportul Henri Coandă, un nou caz readuce în atenție practica abuzivă a overbookingului. YouTuberul ZBIR a povestit cum a pierdut un zbor, deși avea bilet valid, explicând în detaliu mecanismul prin care companiile aeriene vând mai multe locuri decât există în avion.
ZBIR explică mecanismul „overbookingului” care a lăsat pasageri blocați pe aeroport
După dezvăluirile Oficiului de Știri despre pasagerii abandonați de LOT Polish Airlines pe Aeroportul Henri Coandă, din cauza supravânzării biletelor (overbooking), reacțiile publice au continuat să se extindă.
Printre cei care au comentat situația se numără și Andrei Zbir, cunoscut online drept ZBIR, unul dintre cei mai influenți creatori de conținut din România.
Într-un videoclip postat pe TikTok, acesta a relatat propria experiență cu un zbor pierdut în circumstanțe similare și a explicat, pas cu pas, cum funcționează mecanismul de alocare a locurilor la companiile aeriene.
„Cum să fie legal să vinzi 250 de bilete la un avion care are 240 de locuri?”
ZBIR și-a început clipul cu o întrebare care a devenit virală pe platformele sociale:
„Nu înțeleg cum de este legal. Tu să ai 240 de locuri pe un avion și să poți să vinzi 250 de locuri.”
Creatorul de conținut a povestit cum, deși el și familia sa s-au prezentat primii la poarta de îmbarcare, acest lucru nu i-a ajutat să urce în avion:
„Ne-am pus primii la rând și zice: «Degeaba te bagi tu în față, că noi te luăm după sequence number, care e trecut exact aici». Eu, tata și prietenii mei aveam sequence 239, 240 și 241. Practic, eram ultimii deși aveam bilete valide.”
El a arătat în videoclip și mesajul primit pe telefon: „boarding card not valid”, explicând că acest cod apare atunci când sistemul detectează că locurile s-au epuizat din cauza supravânzării biletelor.
„Totul depinde de ordinea check-in-ului, nu de momentul în care ai cumpărat biletul”
Într-o analiză practică , ZBIR a explicat ce înseamnă, de fapt, sequence number-ul, un detaliu tehnic care stabilește ordinea reală de îmbarcare:
„Efectiv o să vă dea locurile în avion în ordinea în care ați făcut check-in-ul. Nu contează când ați cumpărat biletul, ci când s-a deschis check-in-ul, de obicei cu 24 de ore înainte. Primul care face check-in-ul are sequence 1, al doilea 2 și tot așa.”
YouTuberul a subliniat că pasagerii care fac check-in-ul târziu riscă să piardă locul în avion în cazul unei supravânzări.
„Dacă vrei să fii sigur că zbori, fă check-in-ul imediat ce primești notificarea. Altfel, e posibil să rămâi în aeroport, chiar dacă ai bilet plătit.”
ZBIR, un fenomen al mediului digital românesc
Reacția sa nu a trecut neobservată, în special datorită influenței mari pe care o are în online.
ZBIR este în prezent cel mai urmărit YouTuber român, cu 1,53 milioane de abonați, peste 982 de videoclipuri publicate, 1,9 milioane de urmăritori pe TikTok și 914.000 pe Instagram.
Într-un interviu acordat în 2024 pentru emisiunea CANCAN EXCLUSIV, ZBIR a vorbit deschis despre parcursul său și filosofia financiară care l-a adus în topul creatorilor de conținut:
„Am plecat în Anglia cu 2.000 de lire toți banii. Tot ce am reușit, am făcut prin muncă. Nu mă simt bine când văd că am bani în cont, pentru că atunci te relaxezi. Prefer să reinvestesc tot ce câștig în conținut, echipamente și proiecte noi.”
Conform aceluiași interviu, creatorul are în portofoliu mașini și echipamente de producție evaluate la peste 500.000 de euro, iar veniturile sale lunare depășesc 50.000 de euro, provenind în principal din YouTube și brandul personal Mobilfox.
Reacția publică amplifică presiunea asupra companiilor aeriene
Videoclipul lui ZBIR vine la doar câteva zile după ce Oficiul de Știri a relatat cazul pasagerilor abandonați de LOT Polish Airlines pe Aeroportul Otopeni, din cauza overbookingului, o practică frecventă în aviație, dar contestată public.
În articolul publicat pe 6 octombrie, pasagerii povesteau cum au fost lăsați la sol, deși aveau bilete valide pentru curse cu destinații internaționale, precum New York și Tel Aviv.
Incidentul a readus în discuție aplicarea Regulamentului European 261/2004, care garantează despăgubiri între 250 și 600 de euro pentru pasagerii refuzați la îmbarcare.
Reacția lui ZBIR adaugă acum o dimensiune nouă: educarea publicului asupra modului în care funcționează sistemele interne ale companiilor aeriene și importanța informării corecte a pasagerilor.
Ce pot face pasagerii când compania face overbooking
Atunci când te confrunți cu overbooking, adică situația în care ai un bilet valid dar nu ți se mai permite îmbarcarea, legislația europeană îți oferă protecții clare. Conform Regulamentului European CE 261/2004, companiile aeriene trebuie să ofere pasagerilor rerutare către cea mai rapidă cursă disponibilă sau rambursarea integrală a costului biletului, inclusiv pentru segmentele care nu au fost efectuate, în termen de 7 zile.
De asemenea, în timpul așteptării, operatorul trebuie să asigure mese, băuturi răcoritoare și cazare, dacă întârzierea depășește o noapte. În plus, pasagerii au dreptul la compensări între 250-600 de euro, în funcție de distanța zborului și timpul de întârziere, dacă refuzul la îmbarcare este din vina companiei și zborul alternativ nu este acceptabil. Această prevedere este valabilă pentru zborurile în interiorul UE, pentru cele care sosesc în UE din afara acesteia și sunt operate de o companie europeană sau pentru zborurile ce pleacă din UE indiferent de operator.






