Pasageri care urmau să decoleze cu LOT Polish Airlines spre Varșovia au fost abandonați pe Aeroportul Henri Coandă (Otopeni), deși aveau bilete valide. Compania aeriană poloneză a vândut mai multe bilete decât locuri disponibile, o practică cunoscută sub numele de overbooking.
Mai mulți pasageri ai companiei LOT Polish Airlines au fost abandonați în aeroportul Henri Coandă (Otopeni), deși aveau bilete valide pe cursa București-Varșovia. Situația s-a produs după ce operatorul aerian a vândut mai multe bilete decât locuri disponibile, o practică abuzivă, frecventă în industrie, cunoscută sub numele de overbooking.
LOT Polish Airlines: pasageri abandonați în aeroport din cauza supravânzării biletelor
Incidentul care a avut loc în dimineața zilei de luni, 8 octombrie 2025, pe Aeroportul Henri Coandă, a afectat pasageri care aveau conexiuni internaționale. Printre cei rămași la poarta de îmbarcare a avionului operat de LOT Polish Airlines s-au numărat pasageri care urmau să prindă zboruri de legătură din Varșovia către New York, Tel Aviv sau Frankfurt, dar și oameni de afaceri care aveau programate întâlniri și conferințe. Pentru mulți dintre ei, incidentul a însemnat pierderi de timp și bani, din cauza overbooking.

Zeci de călători, afectați săptămânal
O pasageră abandonată de LOT Polish Airlines pe Aeroportul Henri Coandă a dezvăluit, pentru Oficiul de Stiri: „Din dorința de a se ocupa absolut toate locurile, la fiecare zbor câte 4-5 pasageri sunt luați în bătaie de joc. La câte zboruri are într-o sapatamână, vă dați seama că zeci de călători ajung în acesta situație creată de lăcomia companiei aeriene de a atinge full book la fiecare zbor.”, a explicat, pentru Oficiul de stiri pasagera.

Mărturia unei pasagere afectat de overbooking: „N-am primit vreun mesaj că nu sunt locuri!”
Printre acești pasageri care au fost abandonați pe Aeroportul Henri Coandă de compania LOT Polish Airlines, deși cumpărase bilet, se numără și Alina S., care urma să ajungă la o conferință, în Varșovia. Avionul trebuia să decoleze în jurul orei 8.20.
„Am aplicat pentru un loc pe cursa București-Varșovia, la compania LOT Polish Airlines. A fost acceptat cheki-in-ul. Nu mi-au trimis niciun răspuns că ar putea fi probleme la îmbarcare. La fel a aplicat și o colegă, cu loc rezervat. Pe aeroport, la îmbarcare, am aflat că sunt doar cinci locuri rămase. Din acele cinci locuri, o persoană a fost redirecționată către Budapesta, iar una a fost îmbarcată în avion. Noi, ceilalți, am rămas în aeroport, pentru îmbarcarea într-un avion care va decola la 14.30. Eu aveam conferința la ora 14.00. Vă dați seama că am fost nevoită să reprogramez prezentarea mea la acea conferință internațională.”, a mărturisit Alina S., pentru Oficiul de stiri.
Ea a adăugat că va cere despăgubiri companiei aeriene LOT, conform legii.

Overbooking, strategie sau abuz?
LOT Polish Airlines, la fel ca alte companii aeriene, aplică overbooking, adică supravânzarea biletelor, pentru a compensa pasagerii care nu se prezintă la îmbarcare. Practica devine problematică atunci când toți călătorii ajung la timp la aeroport, iar numărul de locuri nu mai este suficient. În aceste condiții, cei abandonați pe aeroporturi pierd bani, timp și întâlniri importante care le-ar putea afecta cariera sau viața.
„Cel mai probabil pentru că primesc bilete la următoarele zboruri LOT sau prin alte companii, oamenii nu mai fac reclamații”, a explicat pasagera pentru Oficiul de stiri.
Practică ilegală?
Legat de overbooking, site-ul AirHelp susține că este o practică ilegală a companiilor aeriene.
„Aproape toate zborurile sunt suprarezervate, iar acest lucru nu reprezintă o greșeală comună a companiilor aeriene, ci este o strategie prin care acestea își propun să facă bani în plus printr-o practică legală.”, se arată pe site.
Mai exact, arată aceeași sursă, „suprarezervarea, sau overbooking-ul, este o practică legală, iar banii în plus sunt făcuți în special pe baza pasagerilor care nu-și cunosc drepturile. Drepturile despre care vorbim sunt garantate prin regulamentul CE 261/2004.”. De asemenea, „riscurile aduse de companiile aeriene prin suprarezervare nu sunt atât de mari, însă pentru pasageri se traduc prin vacanțe ruinate și bani pierduți.”.
Drepturile pasagerilor
Dacă pentru companiile aeriene overbooking este o metodă de a reduce pierderile cauzate de locurile neocupate pe un zbor, pentru pasagerii abandonați pe aeroporturi înseamnă pierdere de bani, timp și întâlniri importante care le-ar putea afecta cariera sau viața.
Exemplul de astăzi aduce în atenție drepturile pasagerilor în situațiile în care sunt abandonați în aeroporturi.
Conform Regulamentului european 261/2004, pasagerii refuzați la îmbarcare au dreptul la:
Compensații între 250 și 600 de euro, în funcție de distanța zborului;
Cazare și mese gratuite, dacă întârzierea presupune așteptare peste noapte;
Reprogramarea gratuită a zborului sau rambursarea integrală a biletului.
De altfel, și compania LOT are o pagină dedicată acestui scop, Drepturile pasagerilor din cauza neregulilor.
Nicio reacție din partea companiei LOT Polish Airlines
Până la ora redactării acestui articol, LOT Polish Airlines nu a transmis un comunicat oficial. Oficiul de stiri a încercat să contacteze compania poloneză fără succes. La numărul afișat pe site, fie răspune un robot, fie sună ocupat. Potrivit unor surse din industrie, numărul pasagerilor afectați ar fi fost „semnificativ”, iar unii dintre ei au primit vouchere sau bilete pentru zboruri ulterioare.

Cum pot proceda pasagerii afectați
Specialiștii recomandă călătorilor care s-au confruntat cu această problemă legată de overbooking să:
depună o cerere de compensație pe site-ul LOT sau prin intermediul platformelor dedicate, precum AirAdvisor;
păstreze toate documentele de călătorie (bilete, boarding pass, chitanțe pentru cheltuieli suplimentare);
facă check-in din timp, pentru a reduce riscul de a fi selectați la neîmbarcare.

Fenomen în creștere în aviație
Incidentul de pe Aeroportul Henri Coandă, în care zeci de pasageri ai companiei LOT Polish Airlines au fost abandonați, survine la doar o săptămână după ce Wizz Air s-a confruntat cu situații similare. Specialiștii atrag atenția că supravânzarea biletelor – overbooking -devine o practică din ce în ce mai des întâlnită, iar pasagerii trebuie să își cunoască drepturile pentru a putea solicita compensații.
Oficiul de stiri face apel către cititori
Acest tip de incident în care a fost implicată compania LOT Polish Airlines este din ce în ce mai frecvent. Din acest motiv, Oficiul de stiri face apel către pasageri abandonați în aeroport. Dacă ați fost afectat de overbooking la LOT sau la o altă companie aeriană, vă rugăm să ne transmiteți experiența pe care ați avut-o pe adresa redacției, office@oficiuldestiri.ro. Vom centraliza mărturiile și le vom transmite companiilor pentru a obține un punct de vedere oficial.