Oficiul de Știri
No Result
Vedeți toate rezultatele
  • ACTUALITATE
    • News
    • Extern
    • Lumea de lângă noi
  • Pamfletul zilei
  • SPECIAL
    • Analiză
    • Interviuri
    • Anchete
    • Reportaje
  • POLITICA
    • Stiri despre Nicusor Dan
  • BUSINESS
  • LIFE
    • Horoscop
    • Entertainment & Showbiz
    • Cultură
    • Style
    • Health & Fitness
    • De gustibus
    • Casa și grădina
  • SPORT
  • OPINII
  • Gica Contra
Oficiul de Știri
  • ACTUALITATE
    • News
    • Extern
    • Lumea de lângă noi
  • Pamfletul zilei
  • SPECIAL
    • Analiză
    • Interviuri
    • Anchete
    • Reportaje
  • POLITICA
    • Stiri despre Nicusor Dan
  • BUSINESS
  • LIFE
    • Horoscop
    • Entertainment & Showbiz
    • Cultură
    • Style
    • Health & Fitness
    • De gustibus
    • Casa și grădina
  • SPORT
  • OPINII
  • Gica Contra
No Result
Vedeți toate rezultatele
Oficiul de Știri
Oficiul de Știri News

Ursula și GPS-ul

Cezar Osiceanu de Cezar Osiceanu
02/09/2025
in News, OPINII
A A
0
Ursula și GPS-ul
Share pe FacebookShare pe XShare pe Email
Publicat: 02.09.2025 13:47

Sintagma principala a Aviației este “Safety first” (Siguranța înainte de toate!) iar ea privește tot ce ține de subiect de la avioane, personal, navigație aeriană, reguli etc până în cele mai mici amănunte conexe. Una din cerințele majore ale aviației este siguranța zborului pe rute și în procedurile de navigație publicate de către fiecare autoritate aeronautică națională pentru decolare și aterizare.

Cuprins articol

Toggle
  • Ce este și ce vrea sistemul GPS/ GNSS?
  • Bruiajul electronic al sistemului GPS/GNSS
  • Zborul cu bucluc al Ursulei
  • Sosiile lui Pinocchio

Ce este și ce vrea sistemul GPS/ GNSS?

La început au fost busola magnetică și harta geografică, adică dat fiind capabilitățile avioanelor de atunci piloții se orientau cu acestea două plus ceva stele noaptea. Navigația aeriană a evoluat la fel de rapid ca și aviația însăși fiind evident ca una fără alta nu puteau exista.

Rând pe rând au apărut căile aeriene și “bornele” lor adică mijloace de radionavigație tip baliza amplasate la sol care emiteau un semnal radio pe o frecvență publicată și care ajuta piloții să afle pe ce direcție față de valiza sunt și la ce distanță uneori în funcție de tipul acesteia. Astăzi ultima metodă se numește metoda clasică și este din ce în ce mai rar cunoscută și folosită deși nu a fost scoasă din uz, chiar dacă se folosește radionavigația electronică iar multe astfel de “borne” au fost eliminate în timp. În plus harta de navigație aeriană clasică nu a fost eliminată tocmai în scopul asigurării unui back-up.

Odată cu apariția și folosirea pe scară largă a sateliților civili și militari deopotrivă în aviație, a crescut precizia zborurilor pe ruta dar și în procedurile de decolare, apropiere și aterizare.

Sistemul de tip GPS/GNSS creat de americani , a fost inițial lansat în aviația militară, și pus apoi gratuit la dispoziția aviației civile iar în final a ajuns până la ceasul, telefonul sau tableta oricărui deținător de astfel de device-uri. Acest sistem se bazează pe sateliți și folosește minim trei ca prin triangulație să dea locul exact unde se află avionul, device-ul etc.

MAI trebuie însă să știm si ca sistemul GPS/GNSS este mai puțin precis la aterizare decât cel ILS.

Bruiajul electronic al sistemului GPS/GNSS

Fiind un sistem de navigație folosit la scară largă în zona militară pentru dirijarea avioanelor, rachetelor, dronelor, tirurilor de artilerie, localizare ținte, trupe etc au apărut conform sintagmei “Orice arma are nasul ei!” și măsuri de contracarare.

Astfel tehnicile de bruiaj și „GPS spoofing”, care au rolul de a distorsiona sau împiedica accesul la sistemul de navigație prin satelit, au fost de la început folosite început de către serviciile militare și de informații pentru a apăra locuri sensibile.

Aceste măsuri sunt variate și multe dar principala rămâne totuși bruiajul electronic care poate fi făcut din cosmos cu sateliți militari, din aer cu avioane special echipate și de la sol cu stații și personal specializat. Astfel metoda de „GPS spoofing” constă  în transmiterea unui semnal care manipulează datele sistemului de poziționare globală (GPS), inducând astfel în eroare un receptor GPS cu privire la locația sa reală.

Problema de bază este a insa aceea ca nu poate fi afectat doar un utilizator unic identificat și determinat ca și țintă ci bruiajul afectează toți utilizatorii din acea zonă astfel încât în cazul aviației sunt afectate direct toate aeronavele civile.

Personal am experimentat direct următoarea situație: zburam noaptea dinspre TelAviv și la circa 200 de mile marine în largul Mediteranei am văzut foarte clar cu ochiul liber portavionul american deplasat în zona cu ocazia luptelor recente. Încercând să fac o poză cu un telefon IPHONE în fotografie nu se vedea aproape nimic situație repetată și în cazul folosirii unor telefoane cu Android

Zborul cu bucluc al Ursulei

Șefa UE a zburat de curând în Bulgaria și în cadrul programului ei oficial a trebuit ca avionul său să aterizeze la aeroportul din Plovdiv

Pe parcursul zborului din Bulgaria au apărut în cockpitul avionului informarea automată de GPS LEFT/RIGHT FAIL, care informează piloții ca sistemele au cedat. Conform checklistului general valabil în astfel de situații, piloții au trecut la navigația clasică publicată

În acest sens există convorbirile radio publicate de către Europa Liberă și asupra cărora personal am ceva dubii referitoare la corectitudinea transcrierii și traducerii lor. Astfel:

Pilot: „Nu mai avem informații GPS, Ne puteti direcționa radar pentru apropiere finală ILS?” („We have no information from GPS, can we have vectors for ILS final?”) Corect se traduce “vectoriza” nu “direcționa” iar pentru o înțelegere generală se poate folosi “dirija”. Acțiunea presupune o dirijare radar de la sol a avionului până la interceptarea procedurii publicate de ILS.

Pilot: „Nu ne puteti asigura asistența radar?” („You are not able to provide us radar vectors?”)

Turn de control: „Nu avem radar” („We don’t have radar”)

Pilot: „Vă mulțumesc pentru ajutor. Am avut probleme cu GPS-ul și de aceea am fost nevoiți să procedăm neconvențional.” („Thank you for support. We had GPS issues on our flight, that’s why we had to proceed unconventional”)

Turn de control: Ok, nicio problemă, bine ați venit („Ok, no problem, welcome”).

Din analiza lor rezultă ca:

  • nu a fost folosită procedura de aterizare tip RNAV bazata pe folosirea sistemului GPS/GNSS

  • echipajul a cerut dirijare radar pentru apropiere a in nederea aterizării

  • avionul nu a putut fi ghidat de la sol cu radarul de apropiere deoarece

aeroportul din Plovidiv nu are așa ceva în dotare

  • echipajul a folosit harta de apropiere ILS (Instrumental Landing System) pentru apropiere și aterizare

  • problemele legate de sistemul GOS/GNSS au fost întâmpinate pe parcursul zborului nu în acel moment

La ora 17:34 avionul Ursulei von der Leyen a aterizat cu bine.

Hărțile publicate la aeroportul Plovdiv atât pentru procedura RNP bazata pe GPS/GNSS cat și pentru procedura ILS

Ursula și GPS-ul
Ursula și GPS-ul
Ursula și GPS-ul
Ursula și GPS-ul

Sosiile lui Pinocchio

Acest incident minor a stârnit valuri de cerneală și vorbe demne de Pinocchio și iată câteva mostre spilcuite de prin mass media

“Bruiaj rusesc. Ursula von der Leyen, care venea din Polonia, a aterizat în siguranță duminică după-amiază la Plovdiv, după ce avionul în care se afla nu a folosit sistemele electronice de navigație ale aeroportului bulgar.”

Autorul evident este fiul lui Pinocchio neștiind ca sistemul ILS folosit este tot electronic.

“Comisia Europeană a confirmat luni că sistemul GPS al avionului în care era Ursula von der Leyen a fost bruiat, potrivit unui purtător de cuvânt.”

Interesant! Doar al lui sau toată zona? De unde se informează oare purtătorul acesta de cuvânt neștiut după nume ca să nu candideze la premiul Pinocchio?

“Bulgaria a informat Comisia Europeană că suspectează că incidentul a fost „o interferență flagrantă” din partea Rusiei, a menționat același oficial.”

Același individ cu o altă trăsnaie!

„Am primit informații de la autoritățile bulgare că suspectează că acest lucru s-a datorat unei interferențe flagrante din partea Rusiei. Desigur, suntem conștienți și obișnuiți cu amenințările și intimidările care sunt o componentă obișnuită a comportamentului ostil al Rusiei”, a spus Arianna Podesta, purtător de cuvânt adjunct al Comisiei Europene.

Uups! Acum știm cu o cheamă pe fiica lui Pinocchio!

„Acest incident subliniază de fapt urgența misiunii pe care președinta o desfășoară în aceste zile în statele membre din prima linie. Acolo, ea a văzut cu ochii ei provocările zilnice reprezentate de amenințările venite din partea Rusiei și a aliaților săi”, a mai spus ea.

Tante matale, ce tragi pe nas?

“Guvernul Bulgariei a confirmat incidentul și a menționat că „a avut loc o neutralizare a semnalului satelitului care furniza informații sistemului de navigație GPS al aeronavei”.

Pe bune? Și satelitul a fost neutralizat cum , de unde și de cine?

“Aeronava a aterizat fără sistemele GPS. Incidentul este descris de trei oficiali care au vorbit cu cotidianul Financial Times sub protecția anonimatului ca fiind o operațiune de interferență rusă.”

Erau toți Doamne și toți trei, nepoții lui Pinocchio!

„Întregul sistem GPS din zona aeroportului a încetat să funcționeze”, a declarat unul dintre oficiali.”

Și tu nenea ce tragi pe nas?

“După ce a survolat aeroportul timp de o oră, pilotul avionului a luat decizia de a ateriza manual, folosind hărți analogice, mai scrie FT. „Incontestabil a fost o interferență”, a adăugat oficialul.”

Gaga este o viață gaza pe lângă acest oficial ascuns sub protecția anonimatului deși i se vede nasul lung de la Bruxelles!

Întrucât există o lipsă de soldăței de lemn cu nasul mare solicităm ca păpușile de lemn rusești Matrioșca să conțină câte unul în interior pentru ca să putem citi și noi niscaiva știri corecte.

author avatar
Cezar Osiceanu
Citește mai mult
Taguri: bulgariaGPSUrsula von der Layen
Parteneri
Loading RSS Feed
Loading RSS Feed

Articole similare

Ursula și GPS-ul
ACTUALITATE

MAE informează: Șoferii români trebuie să plătească pe loc amenzile primite în trafic în Bulgaria

06/11/2025
Ursula și GPS-ul
ACTUALITATE

Cea mai veche comoară de aur din lume e a bulgarilor și poate fi văzută la București. O poveste de necrezut

25/10/2025
Ursula și GPS-ul
ACTUALITATE

Din 2026, bulgarii scumpesc vacanțele cu câteva sute de euro! Care este explicația

06/10/2025

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Urmărește Oficiul de Știri pe


PAMFLETUL ZILEI
Ursula și GPS-ul
Pamfletul zilei
Ambițiile doamnei Oana Gheorghiu
de Flaviu Mitroi
12/11/2025
0

Desemnată de premierul Ilie Bolojan, specialistul în tăieri fără măsurători și analize, să reformeze mult hulitele companii de stat, Oana...

Citește mai multDetails
ȘTIRI DE ULTIMA ORĂ
Distrigaz a lăsat fără căldură și apă caldă 120 de apartamente în prag de iarnă
Ce zodii sunt candidații la Primăria București și cum le influențează astrele personalitatea și șansa de câștig
Gabi Tamaș și Dan Alexa, câștigătorii Asia Express 2025. Cu câți bani s-au întors acasă
Negocierile de la Cotroceni pe tema pensiilor speciale au eșuat. Ce au cerut magistrații
Capcana politică din legea RCA. RCA – între falimentele asigurărilor și interesele de partid
Macron ar vrea să iasă din social media, dar e Regele ei 
banner proger
Ursula și GPS-ul

Oficiul de Stiri este un site de știri online, care acoperă subiecte naționale și internaționale, cu informații de actualitate, articole de opinie și analize.

Site-ul publică știri din domenii diverse, precum economie, energie, externe, justiție, social, business, cultură, educație, politică, lifestyle.

  • Actualitate
  • Extern
  • Lumea de lângă noi
  • Alegeri 2025
  • Business
  • Călătorii
  • Motion
  • News
  • Politică
  • Sport
  • Life
  • Casa și grădina
  • Cultură
  • De gustibus
  • Entertainment & Showbiz
  • Health & Fitness
  • Horoscop
  • Style
  • Gica Contra
  • Pamfletul zilei
  • Opinii
  • Pastila de râs
  • Special
  • Analiză
  • Anchete
  • Interviuri
  • Reportaje
  • Politica de confidențialitate
  • Politica de cookies
  • Politica editorială
  • Termeni și condiții
  • Despre
  • Redacția
  • Contact

© 2025 toate drepturile rezervate oficiuldestiri.ro

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

No Result
Vedeți toate rezultatele
  • Breaking News
  • Pamfletul zilei
  • ACTUALITATE
    • News
    • Extern
    • Lumea de lângă noi
  • Special
    • Anchete
    • Reportaje
  • Politică
    • Stiri despre Nicusor Dan
  • Business
  • Life
  • Sport
  • OPINII
  • Gica Contra
  • Echipa
  • Telefon: 0799007711
  • Email: office@oficiuldestiri.ro

© 2025 toate drepturile rezervate oficiuldestiri.ro