Ieri a avut loc un accident petrecut pe pista aeroportului Băneasa iar așa după cum reiese din fotografiile făcute publice, a fost implicat un avion de mici dimensiuni folosit pentru școală, de tip Tecnam având două locuri.
Ieri a avut loc un accident petrecut pe pista aeroportului Băneasa iar așa după cum reiese din fotografiile făcute publice, a fost implicat un avion de mici dimensiuni folosit pentru școală, de tip Tecnam având două locuri, și care executa un zbor de școală cu elev și instructor, sunt două ipoteze:
1. O problemă tehnică
– a trenului de aterizare la jamba de bot, lucru destul de puțin probabil deoarece avionul respectiv folosit pentru școală are tren fix neescamotabil
– o cedare a motorului, una de moment (un rateu de exemplu) sau una completă
– o alta problema tehnică apărută în faza finală a aterizării și necunoscută până acum
2. O greșeală de pilotaj, ipoteza cea mai veridică ținând cont de:
– tipul de zbor (zbor școală),
– experiența elevului (aproape nulă)
– timpul de reacție și de intervenție extrem de mic al instructorului
– posibilitatea extrem de mare a apariției unei variații bruște a direcției și intensității vântului
În general la avioanele din gama celor cu aripa joasă, tren fix cu jamba de bot, greutate mică și viteză mică , problemele care pot apare la aterizare sunt cauzate de:
A) incorecta și târzia tratare a modificării direcției și intensității vântului deoarece aripa joasă nu permite înclinarea avionului pe partea direcției vântului și atunci elevii sunt învățați să vină cu contraderiva folosind doar direcția avionului acționată de paloniere. Pentru aceasta este nevoie de antrenament și experiență care se acumulează însă în timp.
B) posibilitatea unei greșeli de pilotaj la aterizare provocate de incorecta relaționare dintre viteza de deplasare, poziția avionului, direcția pistei, și direcția și intensitatea vântului care să genereze un bont la aterizare (avionul lovește pista cu una, două sau toate cele trei jambe ale trenului de aterizare, și din impact sare în sus și de multe ori și în lateral pe direcția opusă vântului
C) posibilitatea ca la aterizare să fie o viteză mai mare impusă de nevoia de putere necesară pentru menținerea vitezei de zbor. Astfel la un vânt mai mare se vine cu o viteză mai mare pentru evitarea pierderii portantei, mai ales ca la aterizare se vine cu un flaps maxim care generează o rezistență la înaintare mai mare și deci o viteză de înaintare mai mică.
De aici în cazul unei incorecte poziționări a avionului de către pilot în apropierea pistei (se numește faza de filare ) combinată și cu o modificare bruscă a vitezei și intensității vântului (o rafală de exemplu) se poate produce un contact nedorit cu pista cel mai adesea cu jamba trenului principal opusă direcției vântului, chiar cu vârful aripii din vânt sau cu jamba de bot
De ce este grea aviația?
În fața cererii domnului deputat Seidler de eliminare a pensiilor așa-zise speciale, pentru piloți, putem pune acest accident. De ce ?
Simplu, pentru ca:
1. Școala de aviație este o instituție recunoscută și abilitată care este permanent verificată și controlată ea fiind obligatorie de urmat nu precum în cazul folosirii trotinetelor electrice prin ministerele conduse de colegii vajnicului solicitant
2. TOȚI cei care bord să devină piloți sau au devenit piloți indiferent pe ce și în ce scop au trecut obligatoriu printr-o școală de aviație plecând de la experiența zero deoarece mai ales în aviație nimeni nu s-a născut învățat !
3. Rolul de bază al unui instructor de zbor de la planor la naveta spațială este acela de a învăța elevul sau (indiferent de câte ore de zbor, tipuri de avioane zburate, perioade de întrerupere de la zbor, etc are) cum să trateze toate fazele zborului și posibilele cazuri speciale ce pot apare în oricare dintre aceste faze
4. Ca să ajungi pilot de avion si mai ales pilot instructor nu poți face precum cei de la Pitești in afacerea carnetelor de conducere !
5. In activitatea oricărui pilot a existat cel puțin o greșeală de pilotaj iar norocul fiecăruia a fost primordial. Uitați-vă doar la cazurile așilor din primul război mondial care la începutul carierei lor erau considerați ca fiind piloți fără viitor!





