Rapoartele cu privire la concedierile legate de inteligența artificială au ridicat gradul de îngrijorări că AI va duce la o pierdere pe scară largă a forței de muncă.
Această afirmație aparține unei cercetări realizată de Joseph Briggs, unul dintre coordonatorii echipei Global Economics din cadrul Goldman Sachs Research, și economistul Sarah Dong. „Deși aceste tendințe s-ar putea extinde pe măsură ce adoptarea crește, rămânem sceptici că inteligența artificială va duce la reduceri semnificative ale ocupării forței de muncă în următorul deceniu”, se mai afirmă în raport.
Șomajul temporar cauzat de adoptarea tehnologiilor care economisesc forța de muncă crește de obicei rata șomajului în SUA cu 0,3 puncte procentuale pentru fiecare creștere de 1 punct procentual a productivității bazate pe tehnologie. Cu toate acestea, impactul este de obicei trecător – o astfel de pierdere a locurilor de muncă tinde să dispară după doi ani, mai scriu Briggs și Dong.
Potrivit sursei, „economiștii noștri estimează că inteligența artificială generativă va crește nivelul productivității muncii în SUA și pe alte piețe dezvoltate cu aproximativ 15% atunci când va fi adoptată pe deplin și încorporată în producția regulate”. Aceasta s-ar traduce într-o creștere de jumătate de punct procentual a ratei șomajului peste tendința sa din perioada de tranziție către inteligența artificială, deși acest impact ar putea fi mai mare dacă adoptarea inteligenței artificiale este mai concentrată în timp decât se presupune.
Ca parte a cercetării, echipa a examinat peste 800 de ocupații pentru a evalua dacă câștigurile de productivitate ale inteligenței artificiale se vor traduce în pierderea locurilor de muncă. Estimarea de 6-7% pentru pierderea locurilor de muncă din cauza inteligenței artificiale este ipoteza de bază a echipei, dar ei scriu că ratele de pierdere ar putea varia de la 3% la 14% în funcție de diferite ipoteze.
Ce ar putea însemna inteligența artificială pentru șomaj?
Există două moduri în care inteligența artificială ar putea duce ipotetic la o creștere a șomajului. Prima este dacă capacitățile inteligenței artificiale avansează până la punctul în care aportul uman devine redundant pentru multe tipuri de producție, ducând la un șomaj structural persistent.
Acest rezultat este puțin probabil, potrivit Goldman Sachs Research, deoarece schimbarea tehnologică tinde să stimuleze cererea de lucrători în noi ocupații. Acest lucru poate avea loc fie direct prin noi locuri de muncă care apar din schimbarea tehnologică, fie indirect prin declanșarea unei creșteri generale a producției și a cererii. Aproximativ 60% dintre lucrătorii din SUA lucrează astăzi în ocupații care nu existau în 1940, ceea ce implică faptul că peste 85% din creșterea ocupării forței de muncă de atunci a provenit din crearea de locuri de muncă bazate pe tehnologie.
„Predicțiile conform cărora tehnologia va reduce nevoia de forță de muncă umană au o istorie lungă, dar un bilanț slab”, scriu Briggs și Dong.
Cu toate acestea, ar putea exista și o perioadă de șomaj mai mare, în timp ce lucrătorii care au fost înlocuiți de inteligența artificială își caută noi locuri de muncă. „Șomajul fricțional nu este specific inteligenței artificiale și apare în majoritatea perioadelor de schimbări tehnologice rapide”, scriu Briggs și Dong. Din punct de vedere istoric, schimbările cauzate de inovația tehnologică s-au dovedit a fi temporare – după doi ani nu există un impact vizibil.
Provoacă deja inteligența artificială „daune” locurilor de muncă?
Comentariile recente ale unor companii publice sugerează că piața muncii se confruntă deja cu efecte legate de inteligența artificială. Directorii din sectoarele tehnologiei și finanțelor spun că observă câștiguri de eficiență din cauza inteligenței artificiale generative, care sunt suficiente pentru a încetini angajările lor, în special în capacitățile operaționale și de back-office.
Acestea fiind spuse, adoptarea inteligenței artificiale rămâne relativ scăzută, în special în rândul întreprinderilor mijlocii și mici. Deși ratele de adopție s-au accelerat recent, marea majoritate a companiilor nu au încorporat inteligența artificială în fluxurile de lucru obișnuite.
Într-un sondaj recent din SUA, doar 9,3% dintre companii au raportat că au utilizat inteligența artificială generativă în producție în ultimele două săptămâni. Până în prezent, adoptarea redusă limitează impactul general al IA asupra pieței muncii, potrivit Goldman Sachs Research.
 
			 
					







