Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) lansează acuzații grave la adresa Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), susținând că cele două instituții ale statului ar favoriza în mod sistematic marile companii de asigurări în detrimentul service-urilor auto românești. Într-un comunicat de presă și o scrisoare deschisă adresată premierului Ilie Bolojan, COTAR avertizează asupra pericolului unui nou faliment pe piața RCA, care ar putea declanșa o criză sistemică.
Scrisoare deschisă către premier: cereri directe pentru reforma sectorului RCA
COTAR cere intervenția urgentă a premierului Ilie Bolojan, solicitând:
- schimbarea conducerii Direcției de Asigurări din cadrul ASF;
- demararea unui control independent asupra companiilor de asigurări RCA;
- suspendarea controalelor ANAF la service-urile auto până la plata datoriilor restante din partea firmelor de asigurări.
Potrivit organizației, service-urile românești sunt supuse unei duble presiuni: nu își pot recupera banii pentru reparațiile efectuate în baza polițelor RCA, în timp ce sunt supuse controalelor fiscale agresive, fără ca statul să intervină împotriva celor care creează blocajul financiar – respectiv, asigurătorii.

COTAR: „Este un cerc vicios creat de autorități”
În comunicatul de presă, COTAR explică mecanismul disfuncțional care afectează direct sute de firme românești:
„Este un cerc vicios creat de autorități, în care sunt prinse firmele românești de pe piața reparațiilor auto: în timp ce multinaționalele care vând polițe RCA nu dau la timp banii pentru despăgubiri, lăsând unitățile reparatoare fără cash-flow, iar ASF tolerează încălcările legii, ANAF face razie tot la service-urile auto, pentru colectarea unor bani pe care firmele nu-i au, pentru că nu le-au fost plătiți de către asigurători.”
Aceste practici ar pune în pericol capacitatea de funcționare a multor ateliere auto, care sunt forțate să asigure reparații în avans, fără garanția că vor fi despăgubite în termen legal.

Cea mai scumpă piață RCA din Uniunea Europeană
COTAR subliniază că România are, în prezent, cele mai scumpe polițe RCA din Uniunea Europeană, în raport cu veniturile medii ale populației. Această situație este agravată de expirarea plafonării tarifelor RCA în luna iunie 2025, urmată de o creștere imediată de 10% a tarifelor, potrivit datelor colectate de COTAR de la operatorii din domeniu.
„Piața asigurărilor din România a devenit nefuncțională și ostilă pentru contribuabili. ASF refuză să sancționeze întârzierile sistematice ale asigurătorilor, iar acest comportament al instituțiilor statului indică o complicitate tacită, dacă nu chiar o formă de protecție intenționată pentru companiile mari, în detrimentul pieței românești și al consumatorilor finali.”
Reacție dură față de ASF: lipsă de supraveghere și sancțiuni
COTAR acuză ASF că nu își îndeplinește obligațiile legale și constituționale de reglementare, supraveghere și control efectiv al pieței RCA. Deși există multiple sesizări și dovezi ale întârzierilor sau refuzurilor de plată din partea marilor companii de asigurări, instituția nu aplică sancțiuni ferme, contribuind astfel la degradarea încrederii în sistemul de asigurări obligatorii auto.
De asemenea, reprezentanții COTAR subliniază că ASF a mai tolerat în trecut comportamente care au dus la falimente majore în piață, precum cel al City Insurance, ale cărui efecte se resimt și astăzi prin creșterea prețurilor și instabilitatea generală.

ANAF, instrument de presiune fiscală asupra service-urilor auto?
În loc să investigheze cauzele reale ale crizei de lichiditate din domeniul reparațiilor auto, ANAF desfășoară controale intense tocmai asupra firmelor care nu își pot încasa creanțele de la asigurători. Această abordare, afirmă COTAR, duce la accentuarea blocajului financiar și riscă să genereze insolvențe în lanț în rândul firmelor cu capital românesc.
COTAR cere o intervenție sistemică, înainte de un nou faliment RCA
Prin demersul său, COTAR trage un semnal de alarmă în legătură cu dezechilibrele structurale din piața RCA și solicită măsuri ferme și rapide din partea Guvernului. Lipsa de acțiune a ASF și comportamentul fiscal al ANAF pot conduce nu doar la colapsul unor sectoare din economie, ci și la o pierdere generalizată a încrederii cetățenilor în instituțiile statului.
În final, confederația avertizează că, dacă nu se vor lua măsuri urgente, România se va confrunta în curând cu un nou faliment răsunător în domeniul RCA – cu toate consecințele sociale și economice ce decurg dintr-o astfel de criză.






