Cel mai nou Barometru Cultural este clar: puțini români merg la teatru, la cinema sau citesc cărți. Lectura a rămas din nou Cenușăreasa. Dar…Când vine vorba de muzică, cea populară e în top, urmată de muzica pop autohtonă, rock, pop străină şi manele.
Spre exemplu, 75% dintre cei care au participat la realizarea acestui Barometru de Consum Cultural spun că nu au mers niciodată la teatru în 2023. La operă sau balet cifrele sunt aproape identice, 76% nu au ajuns la nici un spectacol. Dintre cei care merg, cei mai mulţi sunt tineri între 18 şi 35 de ani.
Unul din doi români se uită la filme pe platformele de streaming, dar în sala de cinema ajunge în mod constant doar unu din zece. Şi numai şapte din zece au mers anul trecut la operă sau la Teatru. Sunt date din cel mai nou Barometru de Consum Cultural. Specialiştii vorbesc despre uşoare creşteri pe mai multe segmente, dar încă nu s-a ajuns la apetitul pentru evenimente culturale de dinainte de pandemie. Lectura a rămas din nou ultima dintre preferinţe: când vine vorba de muzică, cea populară rămâne în top, urmată de muzica pop autohtonă, rock, pop străină şi manele.
A crescut însă interesul pentru vizitarea monumentelor istorice și a siturilor arheologice, ceea ce e ceva…
Barometru Cultural în România: Publicul s-a mutat pe canapea
Barometrul de Consum Cultural analizează şi consumul de film, la cinema, dar şi pe paltformele dedicate. 34% dintre respondenţi au mers la cinematograf cel puţin o dată în 2023, aproape la fel cum se întâmpla înainte de pandemie. Însă doar 10% pot fi consideraţi consumatori fideli. Cei mai mulţi văd filme acasă, pe platforme de streaming: peste 70 la sută. Specialiștii comentează deja că publicul român de cinema s-a mutat pe canapea!
„Nu s-au atins cifrele de dinaintea pandemiei, din 2018, pentru că nu mai este acelaşi entuziasm faţă de cultură, din perspectivă economică lucrurile stau mai prost. Şi la asta mai contribuie şi faptul că a mai dispărut o parte din infrastructură”, a spus pentru TVR Conf. univ. dr. Carmen Croitoru, director general Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală.
Anda Becuţ Marinescu, director cercetare Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală este de părere, pentru aceeași sursă, că „o supriză destul de mare în privinţa participării femeilor la evenimente în spaţiul public. Se menţine destul de scăzută comparativ cu bărbaţii. Putem să considerăm că poate femeile sunt mai mult orientate pentru dezvoltarea capitalului social, relaţiile cu prietenii, cu rudele, mai degrabă decât prin opţiunea pentru capital cultural”.
Cultura? Unii n-au nicio treabă cu ea
Datele furnizate în Barometrul de Consum Cultural 2023 arată că, la nivelul comunităților de consum cultural identificate în societatea românească, un sfert din populație constituie publicul receptiv la cultură în spațiul public, iar la polul opus, jumătate dintre participanții la studiu nu au contact direct cu ceea ce presupune consumul de produse culturale sau artistice.
Lansarea Barometrului de Consum Cultural 2023 a avut loc cadrul unei dezbateri moderate de jurnalistul Matei Martin. Datele au fost prezentate de directorul general INCFC, conf. univ. dr. Carmen Croitoru, dr. Anda Becuţ Marinescu, director de cercetare INCFC, prof. univ. dr. Lucian Georgescu. La eveniment a fost prezentă Raluca Turcan, ministrul Culturii.
Studiul este disponibil în format digital pe site-ul www.culturadata.ro.