Dacă reducerea cheltuielilor de funcționare ale statului reprezintă obiectivul principal al măsurilor de austeritate ce vor fi implementate, cu siguranță măsurile de justiție socială promise de către Președintele României ar reprezenta cea mai eficientă formă de reducere a cheltuielilor în cazul ASF.
Într-adevăr, pe baza principiilor de justiție socială, întreaga conducere a ASF trebuie înlocuită, ceea ce, cel mai probabil, se va și întâmpla, aceasta reprezentând în momentul de față o vulnerabilitate majoră pentru imaginea întregii coaliții de guvernare. Este măsura logică și rațională care, chiar dacă nu e neapărat suficientă pentru a compensa frustrarea acumulată (pe bună dreptate) de către cetățeni în raport cu disprețul cu care sunt tratați în mod continuu de astfel de sinecuri, cel puțin nu ar mai pune și alte paie pe foc în contextul actual. Încrederea populației în această instituție nu poate fi recuperată prin continuarea sfidării.
Din informațiile transmise public de către Primul-Ministru, reforma ASF nu se va limita la schimbarea conducerii și reducerea numărului de membri, ci va urmari implementarea unui pachet mai larg de măsuri corective, ceea ce cu siguranță nu este o idee rea. Totuși, alinierea măsurilor ce vor fi implementate în reforma ASF, cu principiul de justiție socială trasat de către Președintele statului, este preferabil să înceapă cu o radiografie, fie ea și sumară, a situației actuale, ca să putem avea o imagine asupra evoluției (before and after).
Mulțumită Recorder, avem o imagine cât de cât relevantă a transpunerii structurii feudale, construite de conducerea ASF în interiorul acestei instituții, în ștatele de funcții și cele de plată. Regasiti în continuare tabelul extras din documentul oficial de raspuns al ASF, la întrebările Recorder:
| 31.12.2024 | ||
| Salariu minim net (lei) | Salariu maxim net (lei) | |
| Consilier | n.a. | n.a. |
| Director | 23.956 | 32.862 |
| Sef Serviciu | 15.571 | 26.290 |
| Expert in management | 9.957 | 17.632 |
| Responsabil | 10.683 | 22.534 |
| Analist | 7.851 | 16.145 |
| Specialist | 8.591 | 12.064 |
Încă de la prima coloană, pe lângă funcții ce pot fi regăsite în COR, sare ceva bizar în ochi, ceva ce probabil nu ați mai vazut până acum. Ca o scăpare Freudiană, imediat sub funcțiile de conducere regăsim “expertul în management”. Ce o fi acolo? Profesioniști? Mai aveți dreptul la o incercare…
Aceasta funcție este una de execuție inventată de către conducerea ASF pentru răsplătirea apropiaților. Fișa de post a acestei funcții este una identică cu cea a colegului de birou, unde “expertul” își desfășoară activitatea (fie că respectivul coleg este analist sau specialist sau secretară) și se regăsește răspândită prin tot ASF-ul (erau peste 70).
Aceasta funcție a fost inventată tocmai pentru a încerca legalizarea încălcării grosolane a principiilor descrise de codul muncii (la munca egală, remunerație egală).
Poate o să vă întrebați cum de le-a venit ideea inedită să inventeze o astfel de denumire. Foarte simplu… Un fost coleg al nostru, venit din mediul privat, s-a prezentat în cadrul instituției prin împărțirea unor cărți de vizită pe care scria “expert în managementul schimbării”.
Majoritatea ne-am amuzat, dar ca niște lideri vizionări și abili ce sunt, membrii conducerii ASF au identificat imediat potențialul deosebit al acestei titulaturi și au vârât-o repede în statul de funcții pentru satisfacerea sinecurilor. Nu vă lasați păcăliți de valoarea minimă a intervalului de salarizare prezentată în documentul ASF pentru această funcție, armată de sinecuri plantate în aceste funcții este înghesuită în jurul valorii maxime.
Totodată, nu va lasati păcăliți de valoarea maximă a salarizării funcției de analist. Grila de salarizare se oprea în jurul valorii de 10.000 lei pentru această funcție. La 16 mii este vorba tot de sinecuri salarizate mult peste valoarea normală a grilei, care au dorit evitarea titulaturii de expert în management. Consecința naturală a acestui fapt este și variația aberantă observată, de la minim la maxim, pentru funcția de analist, în respectivul tabel: pornește de la cel mai mic salariu din ASF, dar la valoare maximă depășește unele funcții de conducere.
A doua variație aberantă ca dimensiune din tabelul expus este cea pentru funcția de responsabil, echivalentul în mediul privat al unei functii de specialist “senior” pe diverse arii de activitate. Ați ghicit, și aici variația aberantă observată este generată tot de înșurubarea sinecurilor și în acestă funcție în zona maximului de salarizare prezentat (22.500 lei).
Având în vedere variația mare între minimum și maximum pentru anumite funcții, este oare o masură de justiție socială tratarea tuturor angajaților în mod similar? Respectiv atât a sinecurilor, cât și a persoanelor care muncesc, ducând în spate atât atribuțiile lor, cât și ale altor 5 specialiști în vari aspecte ale managementului frunzei de salată? Eu zic că nu.
Pe baza experienței acumulate în aceasta instituție, dacă muncești și îți faci treaba în pofida sistemului ostil din interiorul ASF, te poți “plimba” doar între minim și valoarea mediană a intervalelor grilei de salarizare. Tot ceea ce este apropiat sau egal cu nivelul maxim al grilei este rezervat sinecurilor și/sau angajaților devotați oricăror interese, numai ale cetățeanului nu. Desigur că pot exista și excepții de la regula de mai sus, dar acestea sunt foarte rare, iar personele în cauză sunt identificabile usor prin activitatea concretă desfășurată de-a lungul timpului în cadrul instituției.

Deci dacă tot a venit vremea mult așteptată a reformarii ASF și a altor institutii publice cu probleme similare, poate ca ar fi bine sa începem cu recompensarea meritelor celor puțini care încă mai lupta de partea cetățeanului și cu descurajarea lenei, aroganței și prostiei. Cum s-ar putea face asta? Foarte simplu…Una dintre soluții ar putea fi realizarea unei liste nominale cu persoanele cu salariile apropiate de maxim pe fiecare dintre funcțiile din tabelul de mai sus. Se adună frumos toate sinecurile și se trimit la muncă pe funcții de analist cu salariul de 7.851 lei, în structurile în care gradul de încărcare per salariat este extrem de ridicat (doar așa pot incepe să învețe ce e aia muncă). Aceasta este bineînțeles varianta blândă, de “reeducare prin munca” ce nu presupune evaluarea activității prestate de respectivii, de la angajare și până în prezent, pentru că la orice astfel de evaluare realistă, rezultatul probabil nu poate fi decât necorespunderea profesională în 95% din cazuri…Garantat, doar din mițcarea asta se va realiza o economie bugetară de peste 25%, în cheltuielile instituției și o functionare mult mai eficientă.
Modul în care va arăta această instituție după implementarea măsurilor de justiție socială anunțate reprezintă, în opinia mea, un instrument de predicție realist a direcției în care se îndreaptă societatea noastră. Dincolo de principii și bune intenții, cazul ASF reprezintă cel mai bun teren de testare a capacității concrete a statului roman de autocorectare a propriilor derapaje și de reformare.
Un alt element interesant de analizat prin prisma măsurilor de justiție socială necesare este și modul de promovare în cadrul ASF. Oare cum poate un angajat ASF care muncește în această instituție să evolueze în carieră? Pe baza competenței, bineînteles!
În articolul următor o să analizăm împreună câteva cazuri concrete de lanț al slăbiciunilor, pardon, promovare pe criterii competență, cazuri relevante la nivelul întregului mecanism actual de recompensare a salariaților în cadrul ASF, implementat de conducerea instituției.







Extraordinar articol! Bravo autorului! Aviz guvernanților! Audit la sânge! Jos sinecurile! Promovam meritocratia nu pilele politice!