Potrivit celor mai noi date publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), înmatriculările de mașini electrice pe piața locală a înregistrat o creștere semnificativă în primele trei luni ale anului curent.
Astfel, conform raportului APIA, în martie s-a consemnat o creștere de 12,7% a înmatriculărilor de autovehicule noi comparativ cu aceeași lună a anului precedent. Mai mult decât atât, raportându-ne la anii anteriori, cifrele din martie 2023 sunt în creștere cu 52,0% față de perioada similară din 2021 și cu 81,4% comparativ cu a treia lună din 2020 şi cu 21,5% faţă de martie 2019”.
Dacia Spring, cel mai vândut model electric în martie 2023

În martie au fost înmatriculate 12.120 de mașini noi. În aceste condiții, totalul primelor trei luni a ajuns la 36.592 de unități. Dintre acestea, 3.130 sunt 100% electrice, 1.269 sunt hibride cu încărcare la priză (PHEV), 2.981 sunt hibride, 24.539 sunt echipate cu motoare pe benzină, iar 4.673 sunt diesel.
Astfel, se poate constata faptul că modelele pur electrice dețin după primul trimestru al anului curent o cotă de piață de 8,6%. Această valoare este mai mare comparativ cu cea din perioada similară de anul trecut, când ponderea autovehiculelor cu emisii zero a fost de 7,3%.
„Ca și în anul 2022, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele «verzi» au performat, în 2023, achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+34,8%) comparativ cu perioada similară a anului trecut. În acest context este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+48,8%) şi a celor plug-in hybrid (+32,0%)”, se precizează în raportul APIA.
Cu atât mai mult, în primele trei luni din acest an se remarcă evoluția la vârful clasamentului celor mai vândute modele 100% electrice. Lider detașat este Dacia Spring, cu 1.559 de unități, ceea ce înseamnă o creștere de 63,8% față de aceeaşi perioadă a anului precedent. Pe locurile următoare se află Renault Megane – 217 unități, fără înmatriculări în perioada similară din 2022, Volkswagen e-UP! – 184 de unități, în creștere cu 132,9%, Tesla Model Y – 142 de unități, în creștere cu 688,9% și Tesla Model 3 – 108 de unități, în scădere cu 29,9% față de acelaşi interval din 2022.
Toyota domină topul hibridelor

În ceea ce privește autoturismele plug-in hybrid (PHEV), Top 5 este condus de Ford Kuga, cu 199 unități și o creștere de 99,0% față de aceeaşi perioadă a anului precedent. SUV-ul japonez este urmat de Mazda CX-60 cu 91 unități, fără înmatriculări în perioada similară din 2022, Mercedes-Benz GLE cu 83 unități și o creștere de 6,4%, Renault Captur cu 67 unități, creștere de 28,8% și Volkswagen Tiguan cu 67 unități, în creștere cu 86,1%.
Clasamentul mașinilor hibride, fără reîncărcare din surse externe, este dominat de Toyota Corolla cu 508 unități, în creștere cu 17,9% față de 2022. Automobilul nipon este urmat de alte două modele Toyota: RAV4, cu 400 de unități și 32,0% creștere, și Yaris cu 338 unități, în creștere cu 60,2%.
Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală se observă că, după primele trei luni din 2023, acestea dețin o cotă de piață de 23%, corespunzătoare unui volum total de
8.409 unități. Avem de-a face cu o creștere cu 41,1% față de 2022, când se înregistrau 5.959 de unități.






