Trenurile de metrou noi, fabricate în Brazilia de un producător francez, sunt încă ținute în depourile Metrorex, deși ar fi trebuit să circule deja pe Magistrala 5 din București. Deși inițial se estimase că vor fi puse în circulație până la sfârșitul acestui an, întârzierile majore au amânat acest termen până în februarie anul viitor. Dintre cele 13 trenuri comandate, doar două au ajuns în țară, iar acestea se află în faza de testare.
Trenurile noi de metrou rămân, din 2025
Unul dintre trenuri, botezat „Giurgiu”, se află acum în depoul Berceni, unde mecanicii urmează să finalizeze instruirea. Acest tren, cu dotări moderne precum scaune metalice, panouri informative, aer condiționat și folii antigraffiti, va începe să circule abia anul viitor, conform estimărilor.
Un an întârziere și penalități de 28 de milioane de euro
Întârzierile de livrare au fost semnificative, relatează Antena3. Producătorul a depășit cu aproape un an termenul de livrare al primului tren. Deși compania a fost obligată să plătească penalități de 28 de milioane de euro pentru întârzierile contractuale, aceasta a decis să conteste amenda în instanță, susținând că întârzierile nu sunt din vina sa.
Ce a produs întârzierea
Producătorul francez a explicat că una dintre principalele cauze ale întârzierii a fost descoperirea unei erori în documentația tehnică. Se menționează că documentele de atribuire indicau o rază de curbură de 100 de metri pe traseul Magistralei 5, dar realitatea a arătat o curbă de doar 50 de metri. Această diferență a forțat compania să reproiecteze caroseria trenurilor și sistemul de intercirculație între vagoane, ceea ce a generat întârzieri semnificative.
Metrorex spune că vinovatul e producătorul care nu a respectat termenele
Reprezentanții Metrorex au aplicat penalitățile contractuale pe baza întârzierilor, susținând că documentația a fost pusă la dispoziția producătorului în mod corespunzător. Din punctul lor de vedere, compania franceză este responsabilă pentru depășirea termenului de livrare și penalitățile sunt aplicate conform prevederilor contractuale.
Bucureștenii le-au văzut, dar nu pot circula cu ele
Până la finalizarea tuturor testelor și a instruirii mecanicilor, bucureștenii mai trebuie să aștepte. Cu toate acestea, locuitorii Capitalei au avut ocazia să vadă și chiar să urce în noile trenuri cu ocazia Zilei Mobilității Urbane. Trenurile sunt compuse din 6 vagoane și oferă 216 locuri pe scaune, dar au o capacitate totală de 1.200 de pasageri.
Odată ce trenurile vor fi introduse în circulație, acestea vor aduce o îmbunătățire semnificativă a transportului public din București. Totuși, întârzierile au provocat frustrări atât autorităților, cât și bucureștenilor, care sperau să beneficieze de aceste garnituri moderne încă de anul acesta.
 
			 
					







