Primul tren Alstom care urmează să fie folosit pe magistrala M5 de metrou, rama ”Giurgiu”, a ajuns în București. Livrarea a fost făcută cu 21 de luni mai târziu decât termenul stabillit prin contract.
Acordul semnat prevede asigurarea unui total de până la 30 de trenuri Metropolis pentru noua Magistrală 5, livrate în două tranșe. Valoarea contractului pentru primele 13 trenuri este de 103 milioane de euro. Ulterior el poate fi extins cu opțiunea de livrare a încă 17 trenuri, pe baza unei comenzi din partea beneficiarului, valoarea totală a proiectului putând ajunge la 240 de milioane de euro.
Potrivit acordului inițial, livrarea primelor 13 rame din Brazilia ar fi trebuit să înceapă încă din iunie 2022. Însă furnizorul a invocat mai multe motive pentru întârzierea de aproape doi ani:
- Criza globală de componente electronice și materii prime;
- Pandemia COVID-19;
- Conflictul armat din Ucraina.
Statul român îi va penaliza pe cei de la Alstom. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, vorbea de un cuantum de 22 de milioane de euro într-o declarație făcută pe 8 aprilie. În egală măsură, sunt întârzieri și-n cazul celor 37 de trenuri electrice InterRegio de lung parcurs, penalizarea de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară pentru același producător era, la același moment de 80 de milioane lei. Sume pe care producătorul și-a asumat că le va plăti.
Mai importante sunt însă trenurile, iar vestea bună este că, măcar, lucrurile încep să se așeze din acest punct de vedere.
Primul tren Alstom pentru M5 intră acum în probe
Primul tren nou de metrou din cele 13 rame cumpărate în 2020 pentru Magistrala M5 Drumul Taberei a plecat de la fabrica din Brazilia spre București doar la finele lunii februarie. De-acolo și până la Portul Hamburg (Germania) transportul a fost asigurat pe vapor. Iar din Germania a venit pe un trailer care l-a adus în Capitală.
În circulație, rama botezată „Giurgiu” va intra însă doar după parcurgerea a 10.000 de kilometri în teste (rodaj), probe care se pot face doar pe timpul nopții, după cum au explicat oficialii Metrorex. Astfel că este foarte probabil ca acest lucru să se întâmple către finalul acestui an.
Există însă premise ca în 2025 să circule mai multe exemplare furnizate de Alstom. Și aceasta pentru că la celelalte 12 trenuri, numărul de kilometri de teste este de cinci ori mai mic. Astfel că dacă vor ajunge în țară, vor putea fi operate mai rapid.