Google Cloud a devenit una dintre afacerile cu cea mai rapidă creștere ale Alphabet, susținută de pariuri masive pe inteligența artificială și de ani de investiții costisitoare în centre de date, cipuri personalizate și echipamente de rețea.
Veniturile Alphabet din cloud au depășit 15 miliarde de dolari în al treilea trimestru, o creștere de 34% reflectând cererea puternică pentru infrastructură și servicii de inteligență artificială, inclusiv propriul model Gemini al Google, după cum a anunțat compania recent.
„Google Cloud este una dintre cele mai importante priorități pentru Alphabet în ansamblu și mă aștept să joace un rol și mai central pe măsură ce compania avansează”, a declarat CEO-ul Alphabet, Sundar Pichai, pentru Reuters într-un interviu acordat la începutul lunii octombrie. O mare parte din creșterea unității cloud poate fi atribuită pariurilor de afaceri și manevrelor diplomatice ale șefului său, Thomas Kurian, care s-a alăturat Google de la Oracle în 2018 și a crescut cota de piață a unității de la 7% la 13% în 2025, potrivit Synergy Research Group, care urmărește industria cloud.
Când Pichai l-a înlocuit pe cofondatorul Google, Larry Page, în funcția de CEO în 2019, el a identificat Google Cloud și YouTube ca fiind cele două mari pariuri ale sale pentru a muta Alphabet dincolo de afacerea sa principală, publicitatea în motoarele de căutare. De atunci, YouTube a livrat în mare măsură, devenind cea mai mare platformă video din lume, cu 1 miliard de ore vizionate pe zi. În schimb, Google Cloud a pierdut miliarde între 2018 și 2022 din cauza investițiilor masive în servere, centre de date și cipuri, până când a înregistrat primul său profit în 2023.
Acum, cu inteligența artificială generativă, Alphabet vede o șansă de a reduce decalajul față de rivalii Microsoft și Amazon.
Planul care a transformat Google
Transformarea Google Cloud într-un concurent a venit cu un cost: Alphabet a șocat deja Wall Street de două ori în timpul raportării rezultatelor trimestriale din acest an, proclamând cheltuieli de capital mai mari decât se aștepta, din cauza necesității de a construi mai multă infrastructură pentru a satisface cererea de cloud.
„Acesta este momentul pe care Google Cloud îl aștepta”, a spus Dave McCarthy, care conduce acoperirea industriei cloud pentru firma de cercetare IDC. „O mare parte din creșterea viitoare a Alphabet este privită prin prisma potențialului său”. În interviuri exclusive cu Reuters, directorii executivi ai Alphabet au trasat planul care a transformat compania, într-un motor de creștere: o schimbare culturală către o abordare de vânzări mai orientată spre client; schimbarea modului în care funcționa cu rivalii și o concentrare reînnoită pe generarea de profituri.
O mare parte din creșterea unității de cloud poate fi atribuită pariurilor comerciale și manevrelor diplomatice ale șefului său, Thomas Kurian, care s-a alăturat Google de la Oracle în 2018. Astfel, gama de oferte de inteligență artificială ale Google a adus-o în discuții cu companii mari care anterior luau în considerare doar Amazon și Microsoft.
Schimbarea „culturii Google”
„Afacerea de publicitate este extrem de sănătoasă, dar nu va crește în ritmul în care creștem noi”, a spus Matt Renner, președintele veniturilor globale ale Google Cloud.
Nouă dintre cele 10 laboratoare de inteligență artificială de top sunt acum clienți, a declarat Kurian la o conferință a industriei din septembrie. Printre acestea se numără OpenAI, Anthropic și Safe Superintelligence. Pentru a ajunge acolo, Kurian a atacat practicile tradiționale, înlocuindu-le cu ceea ce mai mulți angajați au numit o cultură „ne-Google”.
Kurian, care a părăsit un loc de muncă ca unul dintre cei mai bine plătiți locotenenți ai lui Larry Ellison la Oracle a adus disciplină financiară „culturii relaxate, de la bază” a Google, care încuraja proiectele secundare și experimentarea, a declarat Chirag Mehta, un analist tehnic care a lucrat la Google Cloud din 2017 până în 2021. Pentru a reduce costurile, Kurian a deschis noi birouri în locații mai ieftine, cum ar fi Carolina de Nord și Polonia. El a auditat contractele Google Cloud pentru servicii interne și le-a renegociat pe cele în care considera că unitatea sa era suprataxată de alte departamente, așa cum a fost relatat pentru prima dată în The Information.
El a ordonat angajaților să se concentreze pe venituri, mai degrabă decât pe rezervări. Google Cloud și-a schimbat, de asemenea, strategia de vânzări pentru a viza clienții în funcție de sector, mai degrabă decât de geografie.
O poziționare competitivă foarte diferită pentru Google
„Acest lucru a contribuit la reducerea numărului de reprezentanți de vânzări cărora li se atribuie conturi în industrii în care nu aveau cunoștințe specializate”, a spus Renner.
Concentrarea sa pe inteligența artificială generativă i-a permis să ajungă din urmă rivalii Microsoft și Amazon din punct de vedere tehnic, potrivit unor analiști.
„Credem că, din punct de vedere competitiv, cele trei cloud-uri sunt aproximativ pe picior de egalitate”, a declarat directorul general al Goldman Sachs, Eric Sheridan. „Aceasta este o poziționare competitivă foarte diferită pentru Google Cloud acum față de acum doi sau trei ani”. Ani de zile, Alphabet și-a rezervat partea leului din propriile cipuri, sau TPU-uri, doar pentru uz intern. Acest lucru s-a schimbat în 2022, când Kurian a făcut lobby cu succes pentru a muta grupul care vindea TPU-uri din unitatea principală de inginerie a Google în Google Cloud.
Această mișcare a crescut drastic alocarea de TPU-uri de către Google Cloud, deoarece unitatea putea acum oferi liber cipurile, în loc să fie nevoită să primească aprobarea unei alte părți a companiei, potrivit a două persoane familiarizate cu mișcarea. Într-un moment în care lumea se lupta pentru calcul, Alphabet a luat decizia de a-și pune cipurile la dispoziție nu doar propriei unități de inteligență artificială DeepMind, ci și concurenților săi.
Google: „Ne ocupăm de AI de un deceniu”
Și, deși Google Cloud a lansat o versiune enterprise a modelului său emblematic Gemini în octombrie, Kurian a declarat pentru Reuters că ar primi cu bucurie adăugarea familiei de modele enterprise OpenAI la Google Cloud, dacă producătorul ChatGPT ar fi interesat.
Ascensiunea Google Cloud schimbă echilibrul de putere în cadrul Alphabet. Directorii actuali și foști au declarat pentru Reuters că Kurian a câștigat influență la „lead-urile” săptămânale ale Google, întâlnirile de stabilire a agendei, unde liderii diviziilor se luptă pentru resurse și priorități.
„Thomas a fost o voce puternică pentru a se asigura că, atunci când spunem că ne concentrăm pe utilizator, ne concentrăm și pe clientul enterprise”, a spus Pichai.
Încă mai are mult de parcurs până să-și ajungă din urmă rivalii și va fi costisitor să ajungă acolo.Având în vedere îngrijorările legate de creșterea unei bule a inteligenței artificiale, Pichai a declarat pentru Reuters că se așteaptă ca afacerea Google Cloud să aibă „o mare rezistență” la corecțiile pieței pe termen scurt. „Din punctul nostru de vedere, ne ocupăm de inteligența artificială de un deceniu și vom continua să o facem și peste un deceniu”.





