APIA a anunțat în aceste zile datele oficiale de vânzări pe piața auto pentru luna mai 2023, alături de o statistică pentru primele cinci luni ale anului în curs. În ianuarie-mai, au fost înmatriculate cu 26,9% mai multe mașini față de perioada similară din 2022.
Pe scurt, alături de creșterea numărului de înmatriculări de autoturisme noi mai sus-menționată, se observă și o creștere de 33,7% a autoturismelor „electrificate” ce au atins o cotă de piață de 21,0%.
![Creștere pe mașini „electrificate” de 33,7%, în mai. La prize… nu!](https://oficiuldestiri.ro/wp-content/uploads/2023/06/Top-inmatriculari-lunar-Sursa-APIA-1024x692.jpg)
Din păcate, pentru moment, nu există date statistice referitoare la numărul de stații de încărcare pentru mașini electrice (BEV) și/sau PHEV nou înființate, însă potrivit unui studiu Roland Berger, de anul trecut, la sfârșitul lui 2022 existau în România 1.350 de puncte de încărcare (cu una sau mai multe stații fiecare), cu 34% mai multe decât în anul precedent.
Un procent mare dintr-un număr mic este… un număr mic
O creștere respectabilă, dar numai în procente. Or fi ele (punctele) cu 34 la sută mai multe, însă peste 75% dintre ele au numai o stație (priză), astfel încât numărul de mașini electrice ce pot fi încărcate simultan, la nivel național, nu depășește, cel mai probabil, pragul de 2.000 – hai, 2.500.
Asta, în condițiile în care segmentul BEV+PHEV „vinde”, trimestrial, circa 5.000 de unități! Puse una lângă alta, cifrele nu creionează o situație roz nici măcar pentru momentul actual, darămite pentru 2025, să zicem, sau 2030.
„După evoluția importantă a lunilor anterioare, mai 2023 vine cu o creștere de 30,5% a înmatriculărilor de autovehicule faţă de luna similară a anului precedent”, arată oficialii Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA).
Potrivit sursei citate, dacă ne raportăm la anii anteriori, luna mai 2023 este în creștere cu 54,9% față de perioada similară din anul 2021, cu 84,3% faţă de mai 2020 şi cu 2,0% faţă de mai 2019.
![Creștere pe mașini „electrificate” de 33,7%, în mai. La prize… nu!](https://oficiuldestiri.ro/wp-content/uploads/2023/06/Top-marci-electrificate-Sursa-APIA-548x1024.jpg)
În piața națională, TOP 10 mărci, autoturisme + autovehicule comerciale, după primele cinci luni din anul 2023, este condus de către Dacia (20.849 unități), urmată de Renault (6.614 unități), Ford (4.383 unități), Toyota (4.248 unități), Volkswagen (4.079 unități), Hyundai (4.008 unități), Skoda (3.955 unități), Mercedes Benz (3.781 unități), BMW (1.959 unități) și Suzuki (1.782 unități).
Autoturismele (care reprezintă aproximativ 84% din total) au înregistrat, în luna mai 2023, un volum de 13.466 unități, cu 33,6% mai mult decât în luna similară din 2022.
Segmentarea pe clase
După primele cinci luni ale anului 2023, observăm o evoluție mixtă a segmentelor în care sunt încadrate autoturismele, după cum urmează: Clasa A (+36,6%), Clasa B (+39,0%), Clasa C (+52,3%), Clasa D (-6,5%), Clasa E (+61,1%), Clasa F (+51,6%), SUV (+15,0%), MPV (-92,9%) și Clasa Sport (+1,3%), raportat la perioada similară din anul anterior.
În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 41,9%, în scădere cu 4,3% față de 2022, urmat de Clasa C cu o cotă de 30,5%, în creştere cu 5,1% și Clasa B cu o cotă de 17,4%, în creştere cu 1,5% față de cota deținută în aceeași perioadă a anului trecut.
În funcţie de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în primele cinci luni din acest an, motorizările pe benzină înregistrează o creștere de 0,8% față de cota deținută în perioada similară din 2022, ajungând, astfel, la o pondere de 65,8%. In ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, acestea înregistrează o scădere de 1,8% față de ponderea din anul 2022 și dețin o cotă de 13,2% din total.
![Creștere pe mașini „electrificate” de 33,7%, în mai. La prize… nu!](https://oficiuldestiri.ro/wp-content/uploads/2023/06/Evolutie-segmente-Sursa-APIA-1024x366.jpg)
„Electrificarea”, pe val
Pe de altă parte, autoturismele „electrificate“, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), ajung să dețină, după primele cinci luni din 2023, o cotă de piață de 21,0%, care depăşeşte cu 7,8% cota deţinută de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice dețin o cotă de 9,0% din piață în primele cinci luni ale anului 2023 față de anul 2022 când reprezentau 7,7%.
Ca și în anul 2022, când, deși s-a înregistrat o scădere a achizițiilor de autoturisme în general, cele „verzi” au performat, în anul 2023, iar achizițiile din această categorie au crescut considerabil (+33,7%) comparativ cu perioda similară a anului trecut.
În acest context, este de remarcat creșterea importantă a autoturismelor 100% electrice (+49,4%) şi a celor plug-in hybrid (+49,1%).
![Creștere pe mașini „electrificate” de 33,7%, în mai. La prize… nu!](https://oficiuldestiri.ro/wp-content/uploads/2023/06/Electrificate-Sursa-APIA-1-1024x302.jpg)
Mai 2023, 100% mai electrizant decât mai 2022
Autoturismele 100% electrice mențin trendul crescător al anului anterior. În luna mai 2023, ajung la o creștere de 103,0% față de luna similară a anului trecut, iar la nivelul celor cinci luni din anul 2023 la o creștere de 49,4% față de anul precedent.
Pentru prima dată într-o raportare lunară, cota de piață a mașinilor electrice a ajuns la 10,4% din total piață pe luna mai 2023.
Și cele plug-in urmează o curbă crescătoare, cumulând și acestea volume semnificative, cu o creștere de 74,6% față de luna similară a anului trecut și una de 49,1% față de primele cinci luni din anul 2022.
Autoturismele Full Hybrid prezintă și acestea o creștere de 8,8% față de luna mai 2022 și o creștere de 15,1% față de primele cinci luni ale anului anterior.
![Creștere pe mașini „electrificate” de 33,7%, în mai. La prize… nu!](https://oficiuldestiri.ro/wp-content/uploads/2023/06/Dacia-Spring-Sursa-Wikimedia-1024x683.jpg)
Primăvara i-a priit lui Spring
Cu atât mai mult, în primele cinci luni din acest an, este de remarcat evoluția la vârful clasamentului unde primele 5 cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt Dacia Spring, cu 2.550 unități și o creștere de 35,4% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, Tesla Model Y cu 407 unități, +698,0%, Renault Megane cu 389 unități, cu o creștere de 97 ori, Tesla Model 3 cu 322 unități, în creștere cu 25,3% și Volkswagen e-UP! cu 277 unități, în creștere cu 116,4% față de aceeaşi perioadă a anului 2022.
În ceea ce privește autoturismele Plug-in, Top 5 modele este condus de Ford Kuga, cu 352 unități și o creștere de 151,4% față de aceeaşi perioadă a anului precedent, urmată de Renault Captur cu 146 unități și o creștere de 58,7%, Mercedes Benz GLE cu 143 unități, +13,5%, Mazda CX-60 cu 132 unități, fără înmatriculări în 2022 și Mercedes Benz GLC cu 121 unități, în creștere cu 27,4%.
Toyota „rules” pe full-hybrid, iar 4×4 e din ce în ce mai atractiv
Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc din top 3 Toyota Corolla cu 812 unități, în scădere cu 10,1% față de 2022, urmată de Toyota Yaris Cross cu 609 unități și 150,6% creștere, apoi Toyota C-HR cu 599 unități, în scădere cu 21,7%.
Analizând evoluția autoturismelor cu tracțiune integrală (4×4), observăm că, după primele cinci luni din anul 2023, acestea dețin o cotă de piață de 22,7%, corespunzătoare unui volum total de 13.568 unități, în creștere cu 40,3% față de anul 2022, când se înregistrau 9.669 unități.
În ceea ce privește tipul proprietarului, cele mai multe achiziții de autoturisme în luna mai 2023 au fost realizate de către persoane juridice, care acoperă 58% din totalul achizițiilor de autoturisme. Dacă ne raportăm la cele cinci luni din acest an, persoanele juridice acoperă un procent de 59%, iar diferența de 41% le revine persoanelor fizice.
![Creștere pe mașini „electrificate” de 33,7%, în mai. La prize… nu!](https://oficiuldestiri.ro/wp-content/uploads/2023/06/Comerciale-Sursa-APIA-1024x609.jpg)
LCV și HCV
Această categorie de autovehicule înregistrează, în mai 2023, o creștere de 12,0% față de luna mai 2022. Pe ansamblul celor cinci luni din acest an, se remarcă o creștere de 22,2%, care consemnează o evoluție similară cu cea a autoturismelor (+26,9%). În sfârșit, în cazul vehiculelor comerciale grele + bus, creșterea a fost de 22,4%, față de ianuarie – mai 2022.