Autoturismele ecologice au ajuns, în România, la o cotă de piaţă de 20,4% după primele patru luni din 2023. Vânzările pe acest segment au crescut cu 29,4% față de intervalul similar din 2022, arată datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
Aceleași date relevă faptul că mașinile „electrificate” au depăşit cu 7,1% cota de piaţă deţinută de automobilele echipate cu motoare diesel. Este vorba despre mașinile electrice (100% și plug-in hybrid) şi cele full hybrid, care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă.
APIA: vânzările vehiculelor plug-in hybrid au crescut cu 87,8%
În această marjă, vehiculele complet electrice deţin o cotă de 8,7% din piaţă, faţă de anul 2022 când cota era de 7,9%. Achiziţiile de mașini „verzi” în 2023 au crescut considerabil (+29,4%), comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Și asta, deși anul trecut s-a înregistrat o scădere a achiziţiilor de autoturisme în general. În acest context, se remarcă majorare la autoturismele 100% electrice (+36,8%) şi la cele plug-in hybrid (+43,1%).
De asemenea, autoturismele full electrice menţin trendul crescător din 2022. Aprilie a fost o lună în care s-a consemnat o creştere de 6,4% faţă de luna similară a anului trecut. Totodată, la nivelul celor patru luni din acest an, s-a înregistrat un salt de 36,8%.
În plus, maşinile plug-in hybrid au înregistrat o creştere de 87,8% de la un an la altul. În același timp, vânzările în acest segment au crescut cu 43,1% faţă de primele patru luni din 2022.
Totodată, înregistrările de autoturisme full hybrid au crescut cu 17,3%, la finele lunii aprilie 2023, faţă de primele patru luni ale anului anterior. Însă, au scăzut cu 2,3% în luna a patra din acest an comparativ cu aprilie 2022.
Cum stau lucrurile în clasamentul „electricelor”?

Potrivit sursei citate, în topul primelor cinci cele mai vândute autoturisme 100% electrice se află Dacia Spring. Modelul produs în China a fost vândut în 1.865 de unităţi, ceea ce reprezintă o creştere de 27,9% faţă de aceeaşi perioadă din 2022.
Pe locul al doilea s-a clasat Renault Megane E-Tech (292 unităţi), aflat la primul an pe piață. Top 5 este completat de Tesla Model Y (289 unităţi, +542,2%), Volkswagen e-Up! (221 unităţi, +132,6%) şi Tesla Model 3 (208 unităţi, -11,5%).
În ceea ce priveşte autoturismele plug-in hybrid, cel mai vândut model a fost Ford Kuga, cu 290 de unităţi (+143,7% faţă de primele patru luni din 2022). Pe pozițiile următoare se situează Mercedes-Benz GLE (114 unităţi, +18,8%), Mazda CX 60 (110 unităţi, fără înmatriculări în perioada similară din 2022), Renault Captur (109 unităţi, +55,7%) şi Mercedes-Benz GLC (81 de unităţi, +2,5%).
Clasamentul hibridelor fără încărcare din surse externe este dominat de modelele Toyota. Astfel, pe primul loc se află Corolla (571 unităţi, -7,5% faţă de 2022), Yaris (487 unităţi, +68,5%) şi RAV4 (475 unităţi, +18,8%).
Dacia domină topul mărcilor
La nivel general, în România, înmatriculările de autoturisme noi au crescut în primele patru luni ale acestui an cu 25,1% faţă de 2022.
Pe piaţa locală, în intervalul de referință, în topul mărcilor de autoturisme și vehicule comerciale conduce Dacia (16.608 unităţi). Marca autohtonă este urmată de Renault (5.380), Ford (3.379), Hyundai (3.201), Toyota (3.121), Skoda (3.013), Volkswagen (3.001), Mercedes Benz (2.944), BMW (1.566) şi Suzuki (1.287).
Statisticile APIA evidenţiază faptul că autoturismele reprezintă aproximativ 85% din total. Acestea au înregistrat în aprilie 2023 un volum de 9.736 de unităţi, cu 16,3% mai mult față de aceeași lună din 2022.
În funcţie de tipul de combustibil, în primele patru luni din acest an, motorizările pe benzină au înregistrat o creştere de 1,4% faţă de cota deţinută în perioada similară din 2022, până la 66,3%. Mașinile echipate cu motoare diesel raportează o scădere de 2% şi deţin o cotă de 13,3% din total.
În funcție de tipul proprietarului, în intervalul ianuarie-aprilie 2023, cele mai multe achiziţii de autoturisme au fost realizate de către persoanele juridice. Acestea au o pondere de 59%. Restul de 41% revine persoanelor fizice.
Pe segmentul autovehiculelor comerciale uşoare, pe primele patru luni din 2023, se remarcă o creştere de 25% faţă de aceeaşi perioadă din 2022. Trendul consemnează o evoluţie similară cu cea a autoturismelor (+25,1%).







