Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a tras un semnal de alarmă în cadrul unei ședințe organizate la Guvernul României, vineri, 21 februarie. Problemele legate de piața RCA, discriminarea transportatorilor privați și taximetriștilor, precum și abuzurile din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) au fost principalele subiecte discutate cu oficialii din Ministerul Transporturilor, ANAF și Cancelaria Prim-Ministrului Marcel Ciolacu.
Prețurile RCA au explodat, ASF „supraveghează” în favoarea asiguratorilor
COTAR acuză ASF că a pierdut complet controlul asupra pieței RCA, permițând creșterea alarmantă a tarifelor, în ciuda unei așa-zise plafonări. Potrivit reprezentanților confederației, prețurile polițelor RCA s-au dublat în ultimul an, iar despăgubirile plătite de firmele de asigurări sunt de doar 25-40%. În același timp, ASF nu a oferit nicio explicație coerentă pentru această situație.
În centrul acuzațiilor se află vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, care este considerat direct responsabil pentru această criză. COTAR susține că Mititelu a intervenit abuziv în favoarea unei companii de asigurări, schimbând încadrările din actele de control ale ASF. În urma acestor dezvăluiri, avertizorii de integritate Francesca Andreescu și Cătălin Ionescu, care au semnalat aceste probleme, au fost fie cercetați disciplinar, fie concediați.
COTAR acuză o discriminare între transportatorii privați și cei ai statului
Un alt subiect major adus în discuție de transportatori este monopolul exercitat de societățile de transport public subordonate primăriilor. COTAR susține că operatorii privați sunt discriminați, fiind obligați să folosească autovehicule cu o vechime maximă de 12 ani, în timp ce societățile de stat folosesc mijloace de transport vechi de peste 20 de ani. Această situație ar afecta în mod direct condițiile de transport oferite cetățenilor și tarifele acestora.
De asemenea, reprezentanții transportatorilor au ridicat problema discriminării taximetriștilor în comparație cu operatorii de transport alternativ, precum Uber și Bolt. Taximetriștii sunt obligați să obțină licențe și să plătească taxe și impozite, în timp ce platformele de transport alternativ sunt scutite de multe dintre aceste obligații, generând o evaziune fiscală estimată la peste 100 de milioane de euro anual.

Frauda fiscală și costurile RCA – o problemă națională
O altă anomalie semnalată de COTAR este diferența uriașă de preț dintre polițele RCA pentru taximetriști și cele pentru operatorii de transport alternativ. În prezent, un taximetrist plătește o primă RCA dublă comparativ cu un șofer Uber sau Bolt, deși desfășoară exact aceeași activitate, pe aceleași drumuri.
„Domnule Sorin Mititelu, vedeți că piața pe care în mod fals susțineți că o supravegheați ne calculează un tarif dublu la RCA, taximetriștii având același profil de risc ca operatorii de transport alternativ! Aveți obligația protejării intereselor consumatorilor, nu a firmelor de asigurări care vă plătesc salariul de 14.000 de euro pe lună!”, a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.
Impozite absurde aplicate transportatorilor
Transportatorii au mai semnalat și o problemă legată de impozitarea veniturilor ocazionale. În prezent, surplusul de combustibil achiziționat și revândut către subcontractori este taxat ca și cum ar fi activitatea principală a transportatorului. Aceasta înseamnă că statul impune un impozit asupra întregii cifre de afaceri a companiei, deși activitatea principală este transportul, nu distribuția de combustibil.
COTAR susține că această prevedere din Codul Fiscal este defectuos redactată și trebuie urgent corectată, deoarece afectează grav activitatea transportatorilor.
Guvernul, informat oficial despre problemele din ASF și transport
Toate aceste nereguli au fost aduse la cunoștința prim-ministrului Marcel Ciolacu, iar COTAR a solicitat intervenția rapidă a autorităților pentru remedierea situației. Transportatorii avertizează că, în absența unor măsuri concrete, problemele din piața RCA și din sectorul transporturilor riscă să devină o problemă națională majoră.






