În ultimii ani, au avut loc în piața de asigurări RCA 4 falimente răsunătoare: Carpatica Asig, Astra Asigurări, City Insurance și, mai nou, Euroins.
Au existat consecințe grave si pe termen lung pentru șoferii din România, care astăzi achită un cost al RCA-ului majorat cu peste 250% față de acum 2 ani, iar specialiștii din piața de asigurări ne-au confirmat faptul că falimentul firmei Euroins va atrage după sine o nouă majorare a prețului RCA cu minim 25% până la finalul acestui an.
Deci, șoferii români vor scoate mai mulți bani din buzunar, bani cu care se vor achita în următorii ani contribuțiile către FGA pentru falimentele companiilor de asigurări City Insurance și Euroins.
Cât timp va dura până când aceștia își vor primi banii de la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA)? Dacă se menține actualul ritm de analiză a dosarelor de daună și de despăgubire a acestora, asigurații și păgubiții firmei City Insurance își vor primi banii în anul 2028.
Ținând cont de faptul că falimentul firmei Euroins are loc la doi ani distanță de cel al companiei City Insurance, iar Fondul de Garantare a Asiguraților urmează să anunțe termenul de depunere a cererilor de plată în vederea achitării despăgubirilor, urmând ca analiza și plata acestora să înceapă ulterior, se conturează la orizont un scenariu extrem de sumbru atât pentru asigurații și păgubiții Euroins, cât și pentru service-urile auto care au de recuperat sume uriașe de bani din partea Fondului de Garantare a Asiguraților.
Deoarece FGA efectuează plățile în ordinea cronologică depunerii documentelor, iar până în prezent, acesta a soluționat și achitat doar două luni de înregistrare a cererilor de plată (Octombrie și Noiembrie 2021), în ipoteza menținerii acestui ritm de melc al acestei instituției în soluționarea și plata dosarelor de daună, rezulta că asigurații și păgubiții firmei Euroins își vor primi banii până în anul 2030 – 2031.
Este rezonabil ca un asigurat RCA să aștepte 7 ani să fie despăgubit de către Fondul de Garantare a Asiguraților? Trebuie să reținem faptul că atât asigurații celor două firme de asigurări falimentare, cât și păgubiții RCA ai acestora sunt complet nevinovați de falimentul acestor firme de asigurări.
Nimeni nu vorbește astăzi despre efectul celor două falimente care, însumate, reprezintă 75% din piața RCA și industriile pe care acestea le impactează.
Industria de reparații auto este probabil cea mai afectată industrie, pentru că cele două companii își bazau afacerea pe neplata despăgubirilor, acestea acumulând datorii uriașe către atelierele de reparații.
Poate un service auto să suporte și să crediteze 7 ani firmele de asigurări falimentare?
Haideți să vedem puțin ce se întâmplă în bucătaria unui service auto: acesta are de plată salarii, credite la bănci, furnizori de piese și materiale de vopsitorie, costuri ridicate la gaz și energie electrică, TVA, impozite și alte taxe datorate statului român pentru niște sume de bani pe care nu le-a încasat. Și, poate, le va încasa în anul 2030! Poate!
În situația în care atelierul auto îndeplinește toate formalitățile birocratice, pentru fiecare dosar de daună în parte, care presupune să cheme din nou fiecare client în parte, nedespăgubit integral sau deloc, căruia i-a reparat mașina asigurată la Euroins în ultimii 3 ani, patru ca acesta să semneze noi acte necesare soluționării dosarului de daună din partea Fondului de Garantare a Asiguraților, atunci atelierul de reparații își va putea recupera banii de despăgubire peste 7 ani. Sună teribil, nu-i așa?
Achiți în avans toate costurile prezentate mai sus, cu posibilitatea ca banii să îi primești după 7 ani?
Nici pentru păgubitii RCA ai firmei Euroins, situația nu este deloc roză. Aceștia vor avea mari dificultăți să găsească un service care să le repare mașinile din acest moment, pentru ca industria de reparații este astăzi pe butuci din cauza corupției și incompetenței Autorității de Supraveghere Financiară.
Ce facem cu păgubiții RCA ai firmei Euroins? Își achită singuri costurile de reparații la service, urmând să aștepte 7 ani ca să își primească despăgubirile?
Ce facem cu autohtona industrie de reparații auto care va intra ad-litteram în faliment?
Guvernul României și Parlamentul României ar trebui de urgență să invite la consultări asociațiile de protecție a consumatorilor, asociațiile service-urilor auto și transportatorii pentru a găsi urgent soluții pentru plata rapidă, integrală și cu penalități a acestora.
Dacă o mână de incompetenți politici numiți la ASF și-au bătut joc de asigurații și păgubiții români, dacă sub supravegherea acestor incompetenți, firme de asigurări își scot banii din țară în mod sistematic, golindu-și conturile din România, premeditându-și falimentul, atunci tot statul român este direct responsabil și are obligația să repare toate prejudiciile.
Falimentul industriei de reparații înseamnă o gaură uriașă la bugetul de stat prin necolectarea de taxe și impozite, la care se adaugă încă între 70.000 și 100.000 de noi șomeri care trebuie susținuți financiar, în timp ce prețul RCA va exploda.
Va înțelege Guvernul României, Parlamentul României și celelalte instituții că linia roșie de demarcație a fost încălcată și că există consecințe uriașe pe termen lung pentru 10 milioane de proprietari de autovehicule care vor plăti un preț al RCA-ului majorat, că industriile conexe se prăbușesc și că anul următor urmează mai multe rânduri de alegeri?





Comments 0