Comisia Europeană a impus taxe vamale provizorii la importurile de vehicule electrice din China, ceea ce a redus fluxul de EV-uri din statul asiatic în luna iulie. Aceste măsuri au fost luate în scopul de a proteja producătorii auto europeni de concurența low-cost.
Începând cu 5 iulie, tarifele vamale se vor aplica suplimentar pentru trei producători chinezi din eşantion: 17,4% pentru BYD, 19,9% pentru Geely şi 37,6% pentru SAIC. Această decizie are impact asupra industriei auto şi poate avea un efect semnificativ asupra preţurilor şi disponibilităţii maşinilor din aceste mărci.
Scădere semnificativă a înmatriculărilor de vehicule electrice
Potrivit analiştilor de la Dataforce, care analizează rezultatele în 16 state membre UE care au raportat cifre pentru luna trecută, numărul vehiculelor electrice noi înmatriculate de producătorii auto din China a scăzut cu 45% în iulie faţă de luna precedentă. Această scădere are loc pe fondul eforturilor companiilor auto de a livra maşinile către dealeri înainte de aplicarea tarifelor.
Potrivit analistului auto Matthias Schmidt, producătorii de automobile chinezești au pus o presiune semnificativă pe piață, încercând să scape de stocuri în luna iunie. Acest lucru a dus probabil la vânzarea grabnică a stocurilor existente.
Nu doar mărcile chinezeşti sunt afectate de în scăderea cu 36% a vânzărilor de vehicule electrice în cele 16 state membre UE analizate de Dataforce. BMW, Stellantis şi Tesla importă şi ele vehicule electrice fabricate în China, ceea ce le face să fie supuse taxelor provizorii impuse de UE.
Datele din luna iulie indică faptul că mărcile chineze nu și-au scurtat planurile de expansiune în Europa, clasificată ca a treia piața auto regională după Asia și SUA.
Cota de piață a mărcilor auto chinezești în UE crește
În ultimii ani, cota de piață a mărcilor chinezești precum MG (produs de compania de stat SAIC Motor) și BYD a crescut constant, ajungând la 8,5% din piața vehiculelor electrice din Uniunea Europeană în iulie. Această cifră este în creștere față de procentul de 7,4% înregistrat acum un an, potrivit datelor Dataforce. Deși încă reprezintă o mică parte din întreaga piață europeană, vehiculele electrice vor câștiga teren pe măsură ce producţia maşinilor cu motoare pe combustie va fi treptat eliminată.
În luna iulie, BYD a avut o creștere de trei ori mai mare în vânzările de vehicule electrice în 16 piețe față de aceeași perioadă de anul trecut. În schimb, MG a înregistrat o scădere de 20% iar Polestar cu 42%.
BYD, cea mai populară marcă auto din China, îşi extinde cu determinare prezența în Europa. Prin decizia de a fi sponsorul Campionatului European de Fotbal din Germania în 2024, cinci miliarde de oameni vor vedea reclamele companiei la televizor. În plus, se lansează construcţia unei noi fabrici în Ungaria.
Datele din luna iulie de la Dataforce includ cele mai mari pieţe din UE, printre care Germania, Franţa şi Italia. Rezultatele pentru toate cele 27 de state membre UE vor fi publicate spre finalul lunii curente.
CITIȚI ȘI: Raiffeisen din Rusia oprește transferurile valutare pentru majoritatea clienților