Bunurile de larg consum sunt responsabile, cel puțin în România, pentru cei mai mulți bani pe care îi alocă o gospodărie în cadrul cheltuielilor lunare, mai ales când vine vorba despre produsele alimentare și cele de uz personal și de folosință curentă. Când vine însă vorba despre posibilitatea consumatorilor de a alege, oferta este controlată de un număr mic de companii internaționale care controlează piața și pot influența puternic obiceiurile de consum.
Bunurile de larg consum – lupta marilor companii pentru o piață uriașă
Bunurile de larg consum sunt produse la care oamenii practic nu pot renunța, putând fi numite indispensabile, de la alimente la produse de îngrijire corporală. Dar te-ai gândit vreodată, în magazin, ce produs e mai bine să cumperi? Ai ezitat între a alege unul sau altul dintre ambalajele frumos colorate?
Ai stat pe gânduri dacă să speli rufele cu Ariel sau Tide? Sau dacă să îți cumperi șampon Pantene, ori, poate din contră, Head&Shoulders? Înghețată Cornetto sau Magnum?
În acest caz, ce ai face dacă ai afla că Ariel și Tide, ca și Pantene și Head&Shoulders ori Cornetto și Magnum sunt de fapt produsul acelorași companii?
Este vorba despre companii de proporții colosale care controlează porțiuni mari dintr-un anumit segment de piață.
În timp ce numărul mare de mărci creează iluzia că există o alegere nelimitată, realitatea este că doar câteva companii internaționale de dimensiuni gigantice controlează ceea ce cumperi în mod regulat.
Se creează iluzia concurenței și a posibilității de a alege, când în realitate multe dintre produsele pe care le achiziționăm aparțin unui număr restrâns de companii.
Bunurile de larg consum, promovate prin marketing agresiv
Mai exact, un număr de 12 companii dețin la nivel global peste 550 de branduri de consum.
Ele vizează diferite segmente de piață și au produse din aceeași gamă, dar care se adresează fiecărui segment în parte.
Mai mult decât atât, giganții internaționali apelează la practica de a cumpăra mărci locale, astfel încât consumatorii să fie amăgiți cu ideea că susțin economia țării lor, când în realitate produsele aparțin tot unor companii globale și venitul este distribuit ca atare.
Multe dintre aceste companii au stabilit relații cu comercianții cu amănuntul pentru spațiul de raft.
La rândul lor, retailerii apreciază, în marea lor majoritate, aceste mărci, deoarece consumatorii se așteaptă să le vadă și le doresc, mai ales datorită politicilor agresive de marketing, pe care micii producători nu și le permit.
Cei mai mari dintre cei mari
Cele mai mari companii care activează la nivel global pe piața bunurilor de larg consum și care controlează fiecare zeci și sute de mărci sunt:
PepsiCo: Pepsi, Mirinda, Mountain Dew, Tropicana, AquaFina, Lipton, Soda Stream, Lay’s, Doritos, NatuChips, Rockstar, Chewy, Cheetos, Smart Food, Soulboost, Munchies, Muscle Milk Protein, Brisk și altele.
Mars: Mars, Bounty, Twix, Milky Way, Kitekat, Spearmint, M&M, Skittels, Juicy Fruit, Orbit, WinterFresh, Double Mint, Starbust, Ben’s Original, Tasty Bite, NutryChoice, Aquarian, Royal Canin, Pedigree, Whiskas și altele.
Coca Cola: Coca Cola, Coke, Fanta, Sprite, Schweppes, FuzeTea, Fresca, Ciel, Vitamin Water, Costa, Aquarius, BodyArmor, FairLife, SmartWater și altele.
Procter&Gamble (P&G): Ariel, Tide, Lenor, Pantene, Head&Shoulders, Fairy, Braun, Always, Tampax, Pampers, Gillette, Oral B, Fixodent, Clearblue, Old Spice, Mr. Clean, Puffs, Ambipur, Charlie Banana, Ivory, Cascade, Olay și altele.
Colgate – Palmolive: Colgate, Palmolive, Ajax, Softsoap, Lady Speed Stick, Protex, Axion, Elmex, Meridol, Tom’s, Soupline, Softlan și altele.
Unilever: Dove, Cif, Domestos, Omo, Lux, Wall’s, Ben&Jerry’s, Knorr, Hellmann’s, Cornetto, Magnum, Carte D’or, Dermalogica, Comfort, Caress, Rexona, Vaseline, Sunsilk, Paula’s Choice, Axe, Marmite, Closeup, Nutrafol, Solero, Colman’s, Nexxus și altele.
Nestle: Nespresso, Nescafe, Coffee Mate, BlueBottle Coffee, Nestea, Perrier, Aqua Panna, S. Pellegrino, Haagen-Dazs, Lion, Milkybar, KitKat, CiniMinis, Cheerios, Chocapic, Fitness, Friskies, Felix, Purina, CatChow, DrumStick,TidyCats, Dentalife, Vittel, Garden Gourmet, Vital Proteins și altele.
Danone: Danone, Danette, Danonino, Activia, Actimel, Alpro, Aqua, Evian, ProViva, Wallaby, Aptamil, YoPro, YoCrunch, Oikos și altele.
Mondelez International: Oreo, Halls, Barni, BelVita, Marabou, 7 Days, Milka, Toblerone, Tuc, Lacta, Triscuit, Club Social, Freddo, Cote d’Or, Alpen Gold, Cadburry, Tiger, Freia și altele.
KraftHeinz: Kraft, Heinz, Kool-Aid, Capri-Sun, Smart Ones, Grey Poupon, Philadelphia, Plasmon, Jell-O, ABC, Mac&Cheese și altele. General Mills: Bisquick, Liberte, Yoplait, Trix și altele. Associated British Foods: Rajah, TipTop, Twinings, Mazola, Burgen și altele.
În urma acestei acaparări a pieței, veniturile încasate la nivel global în 2023 de companiile amintite sunt pe măsură: Nestle: 111 miliarde dolari, PepsiCo: 91 miliarde dolari, Procter&Gamble: 84 miliarde dolari, Unilever: 66 miliarde dolari, Mars: 47 miliarde dolari, Coca Cola: 46 miliarde dolari, Danone: 30 miliarde de dolari, Colgate – Palmolive: 19 miliarde dolari, adevărate imperii construite prin vânzarea de bunuri de larg consum.