APIA consideră că noul Ghid „Rabla” nu răspunde cerințelor pieței auto: „Vom continua să fim pe ultimul loc în Europa la mașini electrice”.
„APIA a atras atenţia, inclusiv prin comunicatul (…) din ianuarie 2025, asupra necesităţii unei subvenţii corect calibrate pentru vehiculele electrice, astfel încât să evităm efectele negative resimţite în 2024, când reducerea drastică a sprijinului financiar a dus la prăbuşirea pieţei de automobile electrice cu 32,2%, România ajungând pe ultimul loc în UE în acest sector, atât la nivel procentual, cât si la nivelul numărului efectiv de vehicule electrice înmatriculate raportat la numărul populaţiei. Mai mult decât atât, evoluţia înmatriculărilor de vehicule electrice în primele două luni ale anului 2025, care indică o scădere de 31% faţă de aceeaşi perioadă din 2024, este extrem de îngrijorătoare, cu atât mai mult cu cât 2024 a fost deja un an catastrofal, marcat de prăbuşirea cererii ca urmare a reducerii drastice a subvenţiilor. Această tendinţă negativă devine şi mai alarmantă în contextul în care, la nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 37% doar în prima lună a anului 2025. Această discrepanţă majoră subliniază faptul că România nu doar că nu ţine pasul cu tendinţele europene, ci riscă să devină un caz izolat de stagnare în procesul de tranziţie către mobilitatea electrică”, susţin reprezentanţii APIA, într-un comunicat de presă.
APIA-care sunt propunerile?
APIA reiterează propunerile făcute anterior Guvernului și Ministerului Mediului, printre care menținerea și majorarea subvenției pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro în 2025 și 7.500 de euro în 2026, urmate de o scădere treptată până în 2030.
APIA sugerează creșterea plafonului maxim de preț eligibil pentru achizițiile prin „Rabla” la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflația și a permite accesul consumatorilor la vehicule electrice performante.
APIA consideră că ar trebui redusă perioada minimă de păstrare a unui autoturism achiziționat prin program de la 3 ani la 1 an, pentru a stimula o piață mai dinamică și a facilita accesul la mobilitate electrică pentru mai multe categorii de consumatori.
Organizația subliniază că, fără măsuri eficiente și o colaborare strânsă cu Comisia Europeană, România riscă să rămână pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește tranziția către mobilitatea electrică, afectând atât consumatorii, cât și competitivitatea industriei auto locale.

Despre ce este vorba în ghidul Rabla?
Mircea Fechet, ministrul Mediului, a anunțat o serie de schimbări pentru Programul Rabla 2025. În primul rând, programul se va desfășura în baza unei aplicații. În al doilea rând, nu se vor mai finanța mașinile cu motoare diesel.
„Românii vor putea, pur şi simplu, să intre în aplicaţia informatică şi să îşi genereze singuri voucherul, indiferent dacă discutăm despre motoare convenţionale, despre maşini plug-in hybrid sau despre maşini electrice”, a descris ministrul Mediului noile schimbări din Programul Rabla. În plus, Mircea Fechet a subliniat că vor fi scoase de la finanțare mașinile cu motor termic.
„Va trebui să finanţăm autoturisme din ce în ce mai prietenoase cu mediul, lucru pe care l-am făcut în mod constant în ultimii ani. Din acest motiv propunerea mea va fi în sensul eliminării acestei categorii de mașini cu motor termic. De altfel, nici nu mai există multe astfel de modele”, a adăugat ministrul Mediului.
Mai multe detalii despre ghidul Rabla aici.






