Rubrica intitulată Zoom pe business, vine să completeze, zilnic, cu informații succinte, radiografia segmentului economic intern și internațional.
Ministerul Energiei constituie un grup de lucru pentru CE Oltenia. Scopul este identificarea soluţiilor şi colectării datelor cu ajutorul cărora va fi conceput planul de restructurare. În egală măsură, acestea vor oferi indicii şi pentru calendarul de implementare a măsurilor necesare pentru modernizarea companiei. Totodată, Sebastian Burduja anunţă demararea unui set de soluţii pentru deblocarea investiţiilor în hidrocentrale, la care lucrează alături de un grup de experţi jurişti. Sunt vizate hidrocentrale aflate într-un stadiu avansat de finalizare (peste 90%) şi pentru care se vor respecta toate standardele reale de mediu, fără a pune în pericol securitatea energetică a României.
Economiștii ING au înrăutățit substanțial prognoza în ceea ce privește creșterea economiei românești în 2023. După rezultatele slabe din al doilea trimestru al acestui an, analiștii băncii olandeze văd o creștere economică de doar 1,5%, față de 2,5% cât era prognoza precedentă și față de 4,7% cât a fost creștere PIB în 2022. În al doilea trimestru al acestui an, România a avut o creștere economică de circa 1,1% , ceea ce a făcut ca avansul pe ansamblul primelor șase luni (semestrul I) să fie de doar 1,7%, cu mult sub așteptările inițiale. Acesta este contextul în care specialiștii ING au decis să își schimbe prognoza anuală pentru 2023.
Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România, a raportat pentru primul semestru al anului un profit net de 3,94 miliarde de lei, în creștere cu 46% față de primele șase luni ale anului precedent, pe fondul unei producții de energie în creștere. Astfel, producția de energie electrică a sporit cu 45% față de semestrul I al anului 2022, ajungând la peste 10,9 TWh, ceea ce a generat venituri superioare cu 42%, până la aproape 7 miliarde de lei. Marja operațională a fost de de 65%, în linie cu perioada similară a anului trecut, iar marja netă de 57%, în creștere cu 3% față de perioada similară din 2022. Astfel, profitul net a fost în creștere cu 46%, de la 2.697 milioane RON la 3.946 milioane RON, arată compania. Hidroelectrica a ajuns, pe segmentul de furnizare, la aproape 550.000 de clienți.
Germania este cel mai important partener comercial al României, prima destinație pentru exporturile românești și a doua sursă de investiții străine directe, arată datele publicate de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT). Relațiile comerciale foarte bune sunt demonstrate și de creșterea cu 17% a valorii schimburilor comerciale bilaterale în anul 2022, raportat la nivelul anului anterior, valoarea acestora ajungând la 40,68 miliarde euro. În aceeași perioadă Germania s-a regăsit ca primă destinație pentru exporturile românești, cu o pondere de 20% din totalul exportului României. În același timp Germania reprezintă pentru România a doua sursă de investiții străine directe, cu peste 25.000 de firme investitoare, în mare parte în sectoarele industriale înalt tehnologizate.
De prin lume adunate
- Numărul de declaraţii de faliment în rândul afacerilor din UE a crescut substanţial în trimestrul doi din 2023, cu 8,4% faţă de precedentele trei luni, şi a ajuns la cel mai ridicat nivel de când se colectează aceste date – 2015 – arată datele publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat). În perioada aprilie – iunie 2023 s-a înregistrat a şasea creştere trimestrială consecutivă a numărului de declaraţii de faliment. În privinţa înregistrărilor de noi companii, datele Eurostat indică un declin de 0,6% în trimestrul doi din 2023, comparativ cu precedentele trei luni, când s-a înregistrat o creştere de 2%. În mod general, din 2023, numărul înregistrărilor de noi companii a fost mai ridicat decât în perioada 2015 – 2022.
- Exporturile de ţiţei ale Arabiei Saudite au scăzut pentru a treia lună consecutiv în iunie, la cel mai redus nivel din septembrie 2021, au arătat miercuri datele de la Joint Organizations Data Initiative (JODI), marii cumpărători asiatici preferând petrolul rusesc mai ieftin. Exporturile de ţiţei ale regatului au totalizat 6,8 milioane de barili pe zi (bpd) în iunie, în scădere cu aproximativ 1,8% faţă de 6,93 milioane de barili pe zi din mai.
- ArcelorMittal SA, al doilea cel mai mare producător de oțel din lume, ia în considerare o potențială ofertă pentru US Steel Corp. Pentru moment discută o posibilă ofertă cu băncile care le sprijină investițiile și nu există nicio certitudine că va exista și o acțiune ulterioară. Însă dacă aceasta va veni, ar putea însemna că licitația pentru US Steel va deveni și mai dură, compania având deja oferte de la Cleveland-Cliffs Inc și Esmark Inc pentru mai mult de 7 miliarde de dolari.
- Acţiunile producătorului vietnamez de automobile electrice VinFast au crescut după debutul său la bursa Nasdaq din Statele Unite, ridicându-i valoarea de piaţă peste cea a unor mari producători auto din lume, cum ar fi Ford, GM, BMW şi Volkswagen.
- Numărul turiştilor în Japonia a depăşit două milioane în iulie, un nivel record post-pandemie, stimulând vânzările cu amănuntul în cea de-a treia economie mondială, pe fondul deprecierii yenului, arată datele oficiale. Numărul vizitatorilor străini care au venit în Japonia pentru afaceri şi agrement a urcat la 2,32 milioane luna trecută, în creştere cu 12% faţă de iunie, când s-a depăşit pragul de două milioane pentru prima dată din ianuarie 2020, a informat Organizaţia naţională de turism din Japonia (JNTO). Instituţia a anunţat că numărul turiştilor din Europa, Statele Unite, Australia şi Orientul Mijlociu este deja peste nivelul din 2019. Totuşi, sosirile încă sunt cu 22% mai scăzute faţă de iulie 2019, înainte de adoptarea restricţiilor de călătorie în pandemie.