YouTube câștigă milioane de dolari pe an din publicitatea de pe canalele care răspândesc afirmații false despre schimbările climatice. Creatorii de conținut folosesc acum noi tactici care ocolesc politicile platformei de socializare pentru a combate dezinformarea, potrivit unui raport publicat marți.
Center for Countering Digital Hate (CCDH) a folosit inteligența artificială pentru a analiza transcrierile a peste 12.000 de videoclipuri din ultimii șase ani de pe 96 de canale YouTube. Canalele au promovat un conținut care subminează consensul științific privind schimbările climatice, potrivit căruia comportamentul uman contribuie la schimbările pe termen lung ale temperaturii și ale modelelor meteorologice, se arată în raportul analizat de Reuters.
CCDH, o organizație nonprofit care monitorizează conținutul din mediul online, a ajuns la concluzia că actualul conținut urcat pe YouTube nu se mai folosește de afirmațiile false conform cărora încălzirea globală nu are loc sau că nu este cauzată de gazele cu efect de seră produse de arderea combustibililor fosili. Videoclipurile care susțin astfel de afirmații au interdicție explicită de a genera venituri din publicitate pe YouTube, conform politicii Google.
YouTube spune că dezbaterile privind schimbările climatice sunt permise
În schimb, organizația a constatat că, anul trecut, 70% din conținutul de negare a schimbărilor climatice de pe canalele analizate s-a concentrat pe atacarea soluțiilor climatice, numindu-le nefuncționale. De asemenea, autorii clipurilor urcate și-au mai concentrat atenția pe prezentarea încălzirii globale ca fiind inofensivă sau benefică sau pe prezentarea științei climatice și a mișcării de mediu ca fiind de neîncredere.
“Un nou front s-a deschis în această bătălie”, a declarat Imran Ahmed, directorul executiv al CCDH, într-un dialog cu reporterii. “Oamenii pe care i-am analizat au trecut de la a spune că schimbările climatice nu există la a spune acum: ‘Hei, schimbările climatice sunt reale, dar nu există nicio speranță’. Nu există soluții’”.
YouTube câștigă până la 13,4 milioane de dolari pe an din reclamele de pe canalele analizate în raport, a precizat CCDH. Organizația CCDH a precizat că modelul de inteligență artificială utilizat a fost creat pentru a putea face o diferență între scepticismul rezonabil și informațiile false.
YouTube nu a comentat în mod direct raportul CCDH, dar și-a apărat politicile editoriale. “Sunt permise dezbaterile sau discuțiile pe teme legate de schimbările climatice, inclusiv în jurul politicilor publice sau a cercetării”, a declarat un purtător de cuvânt al YouTube. “Cu toate acestea, atunci când conținutul trece linia spre negarea schimbărilor climatice, nu mai afișăm reclame pe acele clipuri”.
Citește și: Sănătatea e abstractă pentru capul nostru ancestral! Cunoscut nutriționist ieșit din tipare