William Friedkin, regizorul câștigător al premiului Oscar a murit la Los Angeles, la vârsta de 87 de ani, lăsând în urmă o carieră excepțională, fiind considerat unul dintre cele mai admirate talente ale generației sale.
Decesul a fost confirmat de decanul de la Universitatea Chapman Stephen Galloway, un prieten al soției sale și de fostul președinte al Paramount Pictures, Sherry Lansing, informează The Guardian. Friedkin a fost văzut drept unul dintre cele mai îndrăznețe și influente talente ale generației sale, câștigând un Oscar pentru cel mai bun regizor pentru pelicula The French Connection în 1972.
Friedkin și-a început cariera pe marele ecran în 1965
A fost nominalizat și pentru The Exorcist în 1974. Ambele filme au fost nominalizate pentru cel mai bun film. Friedkin și-a început cariera pe marele ecran în 1965 cu Good Times, o comedie cu Sonny și Cher în rolurile principale. În timp ce filmul a primit în mare parte recenzii negative, Friedkin a spus mai târziu: „Am făcut filme mai bune decât Good Times, dar niciodată nu m-am distrat atât de mult”. Thrillerul polițist The French Connection din 1971 i-a adus primul său hit real, fiind un succes comercial, dar și de critică, văzut de atunci ca unul dintre cele mai mari filme realizate vreodată.
Friedkin a vorbit despre lipsa de încredere a studioului în film și surpriza succesului acestuia. „A ieșit și a trecut imediat prin acoperiș ca o rachetă”, a spus el în 2021. „Nu știm de ce, dar uneori se întâmplă asta”. Filmul rămâne o influență importantă pentru mulți dintre regizori care i-au urmat lui Friedkin. David Fincher, Steven Spielberg și Akira Kurosawa au confirmat acest lucru, recunoscând impactul major avut asupra muncii lor. A urmat un alt hit, o adaptare a romanului de groază al lui William Peter Blatty, Exorcistul. A devenit un mega succes, câștigând peste 425 de milioane de dolari în întreaga lume, având un buget de doar 12 milioane de dolari.
A fost „concediat de aproximativ cinci ori”
Într-un interviu pentru The Guardian, Friedkin susțina că a fost „concediat de aproximativ cinci ori” în timpul producției, dar iată că un platou care s-a confruntat cu probleme nu a împiedicat filmul să fie numit primul film de groază care a primit vreodată o nominalizare pentru cel mai bun film la Oscar. Martin Scorsese l-a numit unul dintre cele mai înfricoșătoare filme făcute vreodată. El a susținut că este „la fel de înfiorător precum a fost ziua în care a apărut”. Exorcistul a dus la o franciză, precum și la un serial TV (o continuare apare și anul acesta). Friedkin a mărturisit la un moment dat că nu a văzut niciodată nimic din ce a urmat. Următorul său film, thrillerul de acțiune din 1977, Sorcerer, a fost văzut inițial ca o dezamăgire critică și comercială, dar de atunci a fost reevaluat. Adaptarea romanului lui Georges Arnaud, The Wages of Fear, a fost citată ca fiind preferata lui Friedkin dintre toate filmele sale.
„Nu am idee de ce a eșuat”, a spus el pentru The Guardian. „Nici un om care l-a văzut nu a venit la mine cu motivul. Mulți oameni se așteptau de la titlu, ca acesta să fie un fel de continuare a The Exorcist, ceea ce nu este. A apărut în cinematografe în aceeași săptămână cu Star Wars, am auzit și eu asta. Cred că nu a fost ceea ce oamenii se așteptau să vadă. Și când se întâmplă asta, ei sunt dezamăgiți.” Thrillerul său, Cruising, din 1980, cu Al Pacino în rolul unui polițist sub acoperire în scena S&M gay din New York, a dus la controverse la acea vreme, cu protestatarii pentru drepturile homosexualilor nemulțumiți de portretizare. Producția a dus la proteste în oraș și, în timp ce filmul a fost prost primit la acea vreme – a fost nominalizat la trei premii Zmeura de Aur – i s-a acordat ulterior o reapreciere.
Ideea filmului de artă practic a dispărut din State
„Nu am intenționat niciodată că Cruising să fie un fel de declarație despre viața gay”, a spus Friedkin în 2017. „Pentru mine, a fost un fundal exotic pentru un mister dat de crimă, care nu a fost văzut niciodată într-un film de masă.” Filmele ulterioare ale lui Friedkin au inclus Jade, Rules of Engagement, Bug și Killer Joe, cu Matthew McConaughey în rolul principal. Cel mai recent film al său a fost documentarul din 2017 The Devil and Father Amorth. Ultima sa peliculă va avea premiera la festivalul de film de la Veneția din acest an, thrillerul juridic The Caine Mutiny Court-Martial. Filmul îi are în distribuție pe Kiefer Sutherland și Jason Clarke și se bazează pe piesa lui Herman Wouk din 1953.
Friedkin a vorbit adesea despre declinul cinematografiei americane, criticând filmele cu supereroi și alte succese de studio: „Întreaga idee a filmului de artă sau a filmelor experimentale, care primește un public în cinematografe, practic a dispărut din Statele Unite și din multe alte țări, cu excepția zonelor marginale”, a spus el într-un interviu din 2015. „Și când eram copil, era un element de bază al cinematografiei”.