Patiserii din România vor scoate pe piaţă aproximativ 6,6 milioane de cozonaci în perioada Sărbătorilor de Iarnă, oferta industriei autohtone fiind cu circa 3-5% mai mică faţă de anul trecut.
Declarația îi aparține preşedintelui Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificaţie şi Produse Făinoase – ROMPAN, Aurel Popescu.
„Preţurile au crescut doar cu rata inflaţiei, însă, din punct de vedere cantitativ, producţia de cozonaci va fi în scădere cu 3-5% în perioada Sărbătorilor de Iarnă. Avem motive de bucurie în ceea ce priveşte exportul de cozonaci, care a crescut cu 30% faţă de anul trecut. Exportăm în Anglia, Statele Unite, Canada, în toate ţările unde sunt comunităţi mari de români. Însă, cea mai mare creştere o avem în Anglia, unde cozonacii româneşti se vând peste tot, nu doar în magazinele preferate de români. Oferta este una foarte bogată: avem cozonaci cu merişoare, cu portocale, ciocolată, fistic şi, bineînţeles, cozonacii clasici cu nucă, stafide şi rahat”, a spus Popescu, pentru Agerpres.
Şeful ROMPAN a mai subliniat că, în prezent, industria se confruntă cu probleme legate de plafonarea adaosului la anumite produse în zona de retail, dar şi de lipsa forţei de muncă.
Pe de altă parte, şeful ROMPAN susţine că sunt situaţii în care unii tineri au ales să se întoarcă în România după mulţi ani munciţi în afară, fiind atraşi de programul prin care primeau 40.000 euro ca să întemeieze o afacere.
Se vând cozonaci, dar și covrigi
„Sunt tineri care s-au întors şi au cumpărat teren, au făcut agricultură, legumicultură, deci cam încep să vină în ţară. Mai sunt şi cei care au plecat de 25 – 30 de ani, au început să îmbătrânească şi s-ar întoarce în România”, a subliniatAurel Popescu.
În opinia sa, anul 2024 a fost pentru industria de morărit şi panificaţie unul „destul de prost” din punct de vedere financiar, cu multe falimente şi vânzări de firme.
În schimb, covrigăriile, afacerile cu simigerii şi patiserii sunt cele care merg în continuare „de nu se poate”. „Gândiţi-vă că înainte de pandemie era 50 de bani un covrig, iar acum a ajuns la 2,5 lei, de cinci ori creştere. Este un business care merge şi unde evaziunea e la ea acasă”, a atras atenţia Popescu.
Pentru anul 2025, acesta a apus că se aşteaptă la o majorare a impozitelor şi taxelor, având în vedere împrumuturile masive făcute de stat.
Consumul de pâine şi de produse de panificaţie, în România, a scăzut în ultimii ani la 68 de kilograme pe locuitor într-un an.
Citiți și: Cele mai frumoase tradiții de Crăciun pot fi văzute în Capitală, într-un loc anume