Vienna Classic Orchestra prezintă, pentru prima dată în România, spectacolul Vienna Classic Christmas pe 16 decembrie, la Sala Palatului.
Spectacolul susținut de Vienna Classic Orchestra, este un magnific concert de Crăciun care pregătește auditoriul pentru sărbătorile de iarnă într-o manieră autentic vieneză, sub bagheta maestrului Lorantz Bozsodi. Optimismul, sensibilitatea și umorul sunt caracteristicile stilului său incomparabil de a face muzică. Totul bazat pe prospețime, entuziasm și experiență îndelungată. Lorantz Bozsodi continuă tradiția lui Johann Strauss, de a dirija cu vioară în mână, iar programul Orchestrei se desfășoară în jurul celebrelor valsuri si polci ale dinastiei Strauss.
Strălucirea Orchestrei vieneze va fi completată în acest an de o prezență remarcabilă, după cum transmit organizatorii: tenorul Robert Nagy. Cunoscut publicului meloman național și internațional ca un solist de exceptie, tenorul Robert Nagy a dat viata marilor eroi ai operei. Printre multe altele, a cântat pe scenele internaţionale în opere de mare valoare.
Vienna Classic Orchestra va răspândi strălucirea și fastul Vienei peste toată țara, intr-un amplu turneu național, cuprinzând 20 de orașe. Toate spectacolele incep la ora 19:00. Până la premiera celor de la Vienna Classic Orchestra, cu Vienna Classic Christmas, iată câte ceva despre vals, unul dintre cele mai iubite dansuri din lume.
Dacă nu știați, valsul a început ca un dans țărănesc, descris pentru prima dată la sfârșitul secolului al XVI-lea ca un dans în care partenerii se țineau atât de strâns, încât fețele lor se atingeau. Această poziție apropiată a fost una dintre controversele dansului. În Viena secolului al XVIII-lea, valsul a crescut de la a fi un dans al slujitorilor sau al țăranilor, la a fi un dans al claselor superioare. A ajuns în Anglia în 1791, dar nu a fost cu adevărat popularizat până la începutul secolului al XIX-lea.
Acolo unde menuetul era cunoscut pentru majestuositatea sa, valsul a fost considerat mai simplu și mai puțin sofisticat și a fost unul dintre factorii care au contribuit la popularitatea sa. Până la sfârșitul secolului al XVIII-lea, revistele de modă din Berlin raportau că, la Berlin, „valsurile și nimic altceva decât valsurile sunt acum atât de la modă, încât la alte dansuri nu se mai uită nimeni, trebuie doar să poți să valsezi și totul este bine”, potrivit interlude.hk.
Vienna Classic Christmas. Povestea marilor compozitori
Când marii compozitori vienezi Joseph Lanner și Johann Strauss I au început dansul în jurul anului 1830, popularitatea acestuia nu a mai putut fi ignorată. Lanner și Strauss au făcut modificări vechilor melodii de 8 măsuri, crescându-le la șaisprezece măsuri în lungime și accelerând tempo-ul. Urmând exemplul creat de Weber, introducerea și codurile au fost adăugate corpului.
Ceea ce a devenit din ce în ce mai important, de asemenea, a fost denumirea valsului. Uneori au fost numite după locuri, cum ar fi Die Schönbrunner a lui Lanner (Valsul Schönbrunn), numit după palatul din Viena, Wiener-Carnevals-Walzer al lui Johann Strauss I (Valsul Carnavalului de la Viena) sau oda nemuritoare a Dunării a lui Johann Strauss II: An der schönen, blauen Donau (Frumoasa Dunăre albastră).
Lanner are adepții săi care i-au iubit delicatețea și melodiile, iar Strauss I a fost iubit pentru varietatea sa ritmică. Strauss și-a luat orchestra în turneu, sporind popularitatea internațională a dansului. Josef Gungl din Berlin a fost primul care și-a dus orchestra de vals în SUA, în 1849, dar tot familia Strauss „a condus ringul de dans” până în 1870, când Johann Strauss al II-lea a trecut la operetă.
La Viena, valsul are un nume: Strauss
După Primul Război Mondial, valsul a scăzut rapid în popularitate, fiind înlocuit de „muzica populară” din SUA.
Secolul al XIX-lea a văzut valsul învârtindu-se peste Atlantic până în Statele Unite, unde a îmbrățișat individualismul american. Variante precum Boston Waltz au introdus un stil mai lent și mai alunecat, în timp ce valsul vienez de mare ritm a rămas favorit pentru energia sa. Astăzi, valsul este un element de bază îndrăgit în dansul de sală, o dovadă a farmecului și versatilității sale de durată. „Valsul nu a murit, pur și simplu nu este forma de dans dominantă care era acum un secol”, spun nostalgicii.
La Viena, valsul are un nume: Strauss. Succesul internațional neclintit (și adesea imitat!) al celebrului Concert de Anul Nou de la Viena. Precum și succesul a sute și mii de înregistrări de valsuri, polcă și alte galopuri care au izvorât din condeiele dinastiei Strauss au întărit interesul care este exprimat pentru această muzică „care te face să te simți bine”: în vremurile actuale pe care le trăim, acest lucru nu este doar util, este esențial!
Dinastia Strauss, de la tatăl născut în 1804 până la fiul care a murit în 1899, acoperă aproape un secol întreg.
Valsul a devenit o parte integrantă a vietii austriece – de la școli până la instituții și până la Opera de Stat din Viena.
Citiți și: Concertul de Anul Nou care nu e la Viena, ci în România