Lotul 1 Caransebeș – Lugoj este ultimul mare contract feroviar din PNRR rămas fără constructor. Și aceasta pentru că CFR Infrastructură nu poate semna cu WeBuild contractul pentru modernizarea lotului după ce contestația Alstom a fost admisă, în parte, la CNSC.
Tronsonul Caransebeş – Lugoj face parte acum din Magistrala Bucureşti – Orşova – Caransebeş- Timişoara. El a fost deschis circulaţiei feroviare în 1876 şi electrificat în 1975. „Şina prezintă un grad avansat de uzură a ciupercii, ştirbituri, bavurări, patinări şi desprinderi de material. Există joante care nu mai asigură continuitatea suprafeţei de rulare, capetelor şinelor tasate”, arată CFR în Caietul de Sarcini.
Durata contractului este de 102 luni din care 6 luni proiectare, 36 luni execuţie şi 60 garanţia. Tot în caietul de sarcini, CFR Infrastructură obligă constructorul să lucreze non stop pe şantier: „Pentru a se încadra în termenul de execuţie stabilit, în funcţie de stadiul lucrărilor şi de graficul asumat, Antreprenorul trebuie să asigure permanenţa executării lucrărilor 24 de ore din 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână”.
Licitația pentru proiectarea lotului 1 Caransebeș – Lugoj (aproximativ 40 km) a fost lansată în iunie 2021. După mai multe rânduri de contestații, pe 22 august, CFR Infrastructură a desemnat din nou WeBuild câștigătorul contractului de 1,4 miliarde lei.
Însă, pe 29 august, Alstom a depus contestație la CNSC. În contestația depusă, Alstom cere CNSC să anuleze desemnarea câștigătorului (WeBuild) și reevaluarea punctajului pentru factorul de evaluare „managerul de proiect”, Compania Alstom susținând că a fost incorect depunctată.
Acest lucru înseamnă o nouă întârziere. Însă faptul că reabilitarea liniei se amână este cea mai mică dintre probleme. Și aceasta pentru că există riscul de a se pierde finanțarea. Căci calendarul PNRR prevede semnarea contractelor până la sfârșitul anului. Ori, dacă lucrurile vor trena, după cum ne este obiceiul, ar putea să fie imposibil de respectat. Și cum bani pentru astfel de investiții nu există la buget, să nu ne mire dacă ne vom trezi că reabilitarea acestui tronson se va face peste ani și ani.