Expozitia-eveniment „Brâncuși: surse românești și perspective universale” de la Timișoara se pregătește de ultima strigare: s-a deschis în 28 septembrie și se închide duminică, 28 ianuarie. Iar pe final s-a aflat și ceva deloc artistic: specula cu bilete la această expoziție, dar și punere în vânzare a biletelor false.
Până la finele anului, peste 100.000 de oameni au vizitat expoziția. În ultima lună în care poate fi vizitată, ianuarie, românii au ajuns să stea la coadă în fața Muzeului Național de Artă din Timișoara, în fiecare dimineață, pentru a-și procura bilete, după ce toate cele disponibile online s-au epuizat, de săptămâni bune. Anunțurile de mică publicitate oferă bilete la prețuri de două, respectiv de trei ori mai mari.
În acest context s-au găsit și oportuniști care vând bilete prin mica publicitate: pe OLX de exemplu, cel mai accesat portal de mică publicitate din România, prețul unui bilet variază între 90 și 175 de lei.
Ultima strigare la Brâncuși, cu tentative de fraudă
„În fiecare dimineață punem în vânzare un număr de bilete la casierie. Acestea vin în completarea biletelor care s-au putut achiziționa online și s-au epuizat, conform anunțurilor deja făcute. În conformitate cu normele ISU și cu cele de funcționare a expoziției, suntem limitați la un număr de vizitatori raportat la spațiul alocat expoziției și parametrilor microclimatici si de securitate pe care trebuie să-i asigurăm. Dincolo de capacitatea muzeului, nu putem da bilete în plus.
Spre exemplu, zilele trecute, potrivit aceleiași surse, la intrarea în Muzeul Național de Artă s-a prezentat o persoană cu un bilet fals. Când s-a dovedit că nu este valid, persoana a spus că a plătit 200 de lei pentru bilet. Ulterior, acesta a fost verificat de specialiștii IT ai companiei care gestionează vânzarea de bilete prin platformă. Ei au au confirmat că este fals. Acesta avea generat un cod QR care nu avea nicio legătură cu evenimentul, neputând fi scanat.
„Practic e o formă de inducere în eroare. Biletele au un cod de bare, iar cel falsificat avea de asemenea. Însă, cred că oricine ar trebui să se gândească la faptul că un om de bună credință nu ar vinde un bilet pe care nu îl poate folosi la suprapreț. Tentativele de fraudare au fost multiple pe parcursul expoziției.
De-a lungul acestor luni ne-am confruntat cu multe tentative de fraudă. Au fost persoane care s-au prezentat la intrare cu bilete folosite. Sau cu unele achiziționate pentru a vedea alte expoziții, mai ieftine. Și care susțineau că sunt pentru expoziția Brâncuși”, ne-a mai spus directorul Muzeului Național de Artă din Timișoara.
Un astfel de eveniment de tip maraton ar putea fi organizat si la inceputul anului viitor. Sperăm că fără speculă și bilete false.
Ultima strigare – Cum a început totul
„În data de 20 decembrie, cand Timisoara aniversează 34 de ani de când a devenit primul oraș liber de comunism din România, vom avea un maraton Brâncuși, expozitia urmând să fie deschisă publicului 24 de ore.
Vrem să repetam acest lucru în ianuarie 2024, fie în data de 15 ianuarie când sărbătorim Ziua Culturii în România, fie în 24 ianuarie, când sărbătorim Unirea Principatelor”, a anunțat Alin Nica, președintele Consiliului Județean Timis. Alin Nica a mai spus că numărul vizitatorilor a depășit deja toate așteptările la această expoziție găzduită de Muzeul Național de Artă Timișoara în anul Capitalei Culturale Europene.
„Ne-am așteptat la 76.000 de vizitatori pentru întreaga expoziție, dar deja a fost depășit numărul de 80.000”, a mai anunțat Nica. În ceea ce priveste planurile de viitor, președintele CJ Timis a anunțat că, în 2024, cei care trec pragul Muzeului Național de Artă ar putea vedea expoziții Picasso sau Monet.
Evaluate la peste o jumătate de miliard de euro, toate operele de artă care compun expoziția ”Brâncuși: surse românești și perspective universale” de la Muzeul Național de Artă din Timișoara își așteaptă vizitatorii până la finalul lunii ianuarie 2024.
Opere precum Sărutul, Măiastra, Pasărea în văzduh, Muzele, pot fi admirate în cadrul expoziției.
Ultima strigare: Expoziţia cu operele lui Brâncuşi constituie cel mai important eveniment din ultima jumătate de secol
Peste o mie de persoane au stat miercuri, 1 noiembrie, la coadă pentru a vedea operele lui Constantin Brâncuşi, în faţa Muzeului Naţional de Artă din Timişoara. Primii oameni s-au aşezat la rând cu patru ore înainte de deschidere.
În mod normal, un bilet costă 88 de lei, însă intrarea este gratuită în prima zi de miercuri a fiecărei luni. Mai mult decât atât este vacanţă.
Expoziția prezintă sculpturi, fotografii și documente de arhivă cu opera celebrului artist.
„Expoziţia Brâncuşi a beneficiat până acum de aproximativ 45.000 de rezervări”, a transmis Filip Petcu – manager MNART.
Ultima strigare: Această expoziție este punctul culminant al evenimentelor dedicate Capitalei Europene a Culturii
“Am luat decizia, la Consiliul Județean, să extindem programul de vizitare, care este între 10.00 și 18.00 în prezent, până la ora 20.00. Vrem să prelungim la șase zile din șapte. Această expoziție este punctul culminant al Capitalei Europene a Culturii. Nu ne întâlnim cu Brâncuși la Timișoara în fiecare zi, și cred că este o ocazie unică în viață”, spune președintele Consiliului Județean Timiș, Alin Nica.
În prima zi de miercuri a fiecărei luni, intrarea este gratuită la expoziția găzduită de Muzeul Național de Artă din Timișoara.
Aproape 1.200 de bilete gratuite au fost distribuite, în prima miercuri din octombrie. Tichetele s-au epuizat în jurul orei 14.00, limita de persoane impusă de organizatori fiind de 100 pe oră.
Până acum, 10.000 de persoane au vizitat expoziția Brâncuși, iar organizatorii anunță că au fost rezervate peste 24.500 de bilete. Tichetele se pot achiziționa online.
Cum a fost apărat „Sărutul” lui Brâncuși la Revoluția din 1989
Mii de vizitatori au trecut deja pragul expoziției, iar printre aceștia s-a aflat și scriitorul Robert Șerban, care și-a amintit cum a apărat sculptura “Sărutul” în 1989.
“În 1989, eu eram soldat în termen redus la Craiova și în 22 decembrie compania mea, care era compania de termen redus, a fost scoasă în oraș. Am apărat în ghilimele spun Banca Națională și peste drum, Muzeul de Artă Brâncuși. Statul major al plutonului meu a fost chiar în sala Brâncuși, în sensul în care am dat jos lucrările lui Brâncuși de la Craiova, de pe soclu, l-am pus într-un colț, am făcut un fel de zid de apărare din acele socluri, dar și din lăzile de muniție care eram înarmați și acolo am și dormit.
La un moment dat m-a chemat directorul muzeului la ele și mi-a făcut o dezvăluire fabuloasă. Scosese din acele lucrări una singură, pe care o învelise într-un pulover și o ascusese într-unul dintre birourile lui. Aflase că scriu poezie. Eram un tânăr de 19, cochetam cu literatura și mi-a împărtășit următorul lucru. Desfăcând acel pulover, din care a apărut Sărutul lui Brâncuși, mi-a zis ‘Vezi, asta e cea mai valoroasă lucrare pe care o avem în muzeu. Despre lucrarea asta știm doar noi doi. Dacă se întâmplă ceva, să știi că e aici’. Și mi-a arătat unde era în acel birou, mi-a arătat cheia, pentru că era un șirag întreg de chei. Ce se putea întâmpla?
Eram anunțați continuu că muzeul era ba dinamitat, ba urmează să fie atacat de teroriști. Era nebunia asta pe care eu am trăit-o timp de o săptămână acolo, în Craiova. Prin urmare, cel mai legat dintre toate lucrările sunt de Sărutul lui Brâncuși, piesa care se află la Craiova”, spune Robert Șerban.
Măsuri de securitate excepționale
Pe 30 septembrie s-a deschis în România, la Timișoara, expoziția-eveniment dedicată marelui artist Brâncuși. Sunt prezente 100 de lucrări și documente, multe aduse din Paris și Londra pentru prima dată la noi în țară. Specialiști din Marea Britanie au montat operele estimate la o jumătate de miliard de euro.
Astfel, au fost luate măsuri de securitate excepționale la expoziția deschisă la Muzeul de Artă. Aceasta face parte din programul – Timișoara, Capitală Europeană a Culturii. „Pe lângă sistemul de supraveghere cu camere CCTV, s-au instalat o serie de senzori antiefracție, sisteme de control acces, poartă de securitate antitero la intrare și bineînțeles că s-au luat toate măsurile în ceea ce privește paza umană”, spune Filip Petcu, director, Muzeul Naţional de Artă Timişoara.
Expoziția reunește la Timișoara peste 100 de lucrări ale lui Constantin Brâncuși, sculpturi emblematice realizate în perioada de maturitate a artistului și care au ajuns în premieră în România, de la Centrul Pompidou din Paris sau Tate Gallery din Londra. Printre exponate sunt și opere din colecții muzeale sau private, din România.
Opera de artă Coloana fără sfârșit se află pentru prima oară în România
Sunt opere esențiale din parcursul lui Brâncuși și am ținut să se lege și să arate, într-un circuit, legătura lui Brâncuși cu țara., spune Doina Lemny, curator, expoziţie Brâncuşi.
Opera de artă Coloana fără sfârșit se află pentru prima oară în România. A fost adusă de la Centrul Pompidou din Paris.
O echipă de specialiști din Marea Britanie a montat operele estimate la o jumătate de miliard de euro. Astfel, evenimentul are loc în condiții de securitate excepționale. S-au investit peste 2,5 milioane de euro în pregătirea muzeului.
Ultima strigare: O expoziție care se întâmplă o dată într-o generație
Expoziția lui Constantin Brâncuși a fost adusă la Timișoara prin efortul comun al Fundației Art Encounter, Institutului Cultural Francez și al Consiliului Județean Timiș.
„Mi se pare grozav că am adus și aceste lucrări – sculpturi, desene, documente – care atestă relația permanentă a lui Brâncuși cu oameni din România. Este o expoziție care se întâmplă o dată într-o generație. Ultima expoziție Brâncuși în România a avut loc în 1970”, evidențiază Ovidiu Șandor, preşedinte, Fundaţia Art Encounter.
Autoritățile timișorene se așteaptă ca expoziția să atragă și mulți turiști din străinătate. Expoziția Brâncuși este deschisă până în data de 28 ianuarie 2024, iar biletele se găsesc pe platforma brancusi-info.2023.
Citiți și: