Ţările membre UE au respins o nouă înăsprire a normelor de poluare Euro 7 pentru automobile, estimând că acest lucru ar putea înfrâna investiţiile producătorilor în mașinile electrice, informează AFP, preluată de Agerpres.
Uniunea Europeană a înăsprit progresiv limitele de emisii ale vehiculelor rutiere de pe teritoriul său încă de la primul set de reglementări, cunoscut sub numele de Euro 1, cre au fost implementate în 1992.
Normele de poluare Euro 7 vor intra în vigoare în 2025
Ca urmare a presiunilor exercitate în special de Franţa şi de Italia, miniştrii Industriei din cele 27 de state membre UE au votat în favoarea unei versiuni mai puțin drastice a normelor Euro 7 comparativ cu propunerea formulată de Comisia Europeană în luna noiembrie 2022. Ideea este aceea de a păstra competitivitatea industriei auto şi cele 14 milioane de locuri de muncă care există la nivelul Uniunii.
Textul cu privire la noile norme Euro 7 ar urma să se aplice începând cu 2025. Acestea vor înlocui normele Euro 6 pentru toate autoturismele şi camioanele grele, indiferent de tipul de motorizare al acestora.
Comisia Europeană intenţiona să reducă semnificativ emisiile de oxid de azot şi de particule fine ale vehiculelor, în condiţiile în care poluarea aerului este responsabilă pentru 70.000 de decese pe an în UE.
Industria auto a atras atenţia asupra impactului pe care l-ar avea norme Euro 7 prea severe asupra locurilor de muncă, dar şi asupra preţului automobilelor, care sunt din ce în ce mai puţin accesibile pentru clasa mijlocie. La final, vocea industriei auto a fost auzită de statele membre, care au hotărât relaxarea în mod considerabil a acestor norme comparativ cu propunerea iniţială, mai notează sursa citată.
Au fost acceptate noi limite de emisii
Adoptată luni, în pofida opoziţiei Germaniei, propunerea Spaniei, ţara care asigură preşedinţia rotativă a Consiliului UE, prevede păstrarea – practic neschimbată – a limitelor de emisii şi a condiţiilor de testare a autoturismelor şi utilitarelor uşoare, comparativ cu precedentele norme, Euro 6. În schimb, limitele de emisii vor fi mai mici pentru camioane şi pentru vehicule grele. De asemenea, miniştrii au acceptat noi limite de emisii de particule pentru frâne şi anvelope.
Franţa a salutat poziţia Consiliului UE. „Având în vedere că am decis împreună să renunţăm la motoarele termice, nu este obligatoriu să înăsprim reglementările pentru acest tip de motorizare”, a explicat ministrul delegat pentru Industrie, Roland Lescure.
Uniunea Europeană a decis să interzică vânzarea de automobile noi echipate cu motoare pe benzină şi motorină începând cu 2035, în beneficiul vehiculelor electrice.
„Avem nevoie să iniţiem această tranziţie fără a impune o povară disproporţionată asupra companiilor. Dacă nu, acestea ar putea să nu mai investească, ceea ce ne-ar îndepărta de obiectivul nostru de mediu”, a spus la rândul său ministrul italian al Industriei, Adolfo Urso.
Problema va fi tranșată de Parlamentul European
Confruntată cu investiţiile mari necesare pentru dezvoltarea unor noi game de automobile electrice, pe fondul concurenţei venite din partea Tesla şi a producătorilor chinezi, industria auto europeană vrea să evite investiţiile suplimentare în motoare termice, care oricum vor dispărea.
Autorităţile de la Paris şi de la Roma au semnat în primăvară o declaraţie prin care anunţau că se opun unei noi înăspriri a normelor de poluare. Acest punct de vedere a fost împărtăşit şi de Bulgaria, Ungaria, Polonia, Cehia, România şi Slovacia, care au cerut şi ele o diluare a normelor Euro 7.
Cu toate acestea, textul final va trebui negociat cu Parlamentul European, care nu şi-a definit încă poziţia de negociere.