Uniunea Europeană (UE) poate face mai ușoară adoptarea regulamentelor privind reducerea impozitelor energetice de către guverne, în cazul în care prețurile cresc neașteptat. Aceasta este propunerea proiectului discutată de statele membre pentru o revizuire a sistemului fiscal.
Comisia Europeană propune revizuirea legislației energetice UE, inclusiv taxe pe combustibili poluanți în aviație
Într-un efort de a face energia mai prietenoasă cu mediul în UE, Comisia Europeană (CE) a propus o revizuire a legislaţiei din domeniu, inclusiv introducerea unor taxe pe spirijinile poluante utilizate în industria aviatică care până acum erau scutite de impozite la nivel european.
De ani de zile, statele membre ale UE nu au reuşit să ajungă la un consens cu privire la propunerile Comisiei Europene, din cauza diferenţelor de opinie în ceea ce priveşte impozitarea în domeniul transporturilor.
Potrivit unui document, Ungaria, care deţine preşedinţia rotativă a UE în luna aceasta, a revizuit propunerile şi a propus un compromis. Conform acestuia, guvernele vor avea posibilitatea să reducă impozitarea energiei sub nivelul minim stabilit de UE, în cazul în care preţurile energiei electrice sau ale altor produse energetice cresc cu peste 40% timp de cel puţin trei luni. Această măsură are ca scop protejarea consumatorilor împotriva creşterilor excesive ale preţurilor la energie.
Propunerea Ungariei de reducere a impozitării energiei nu abordează taxarea combustibililor
În momente de criză, guvernele pot răspunde rapid prin reducerea taxelor pentru a ajuta consumatorii să facă față. Acest lucru a fost văzut în Europa în 2022, când prețurile gazului au atins un nivel record din cauza reducerii livrărilor rusești către regiune. Prin urmare, simplificarea procesului de scutire a taxelor va facilita acest proces și va permite guvernelor să reacționeze mai eficient la astfel de situații dificile.
Înainte, propunerea UE viza reducerea impozitării energiei în cazul în care prețul electricității crește cu peste 70% timp de mai mult de șase luni.
Însă propunerea Ungariei nu abordează problema sensibilă a transportului şi introducerii de taxe asupra combustibililor poluanţi utilizați în aviație.
Există unii diplomați din UE care sunt sceptici cu privire la obținerea unui acord. Este dificil să se schimbe politica fiscală a UE, deoarece este necesar consensul tuturor statelor membre ale UE.