Uber și Bolt ar putea să renunțe la piața din România dacă Guvernul va schimba legea privind transportul de persoane la presiunea taximetriștilor.
Asociația Națională a Patronatului Operatorilor de Transport în Regim de Taxi (ANPOTRT) a organizat zile la rând proteste. Acțiunile au vizat modificarea legii care reglementează transportul alternativ, fără de care, spun oficialii ANPOTRT, taximetria la nivel naţional va intra în colaps.
Printre cererile taximetriștilor se numără fiscalizarea curselor taximetriștilor Uber și Bolt conform regulilor din domeniul transportului de persoane. Dar și includerea lor sub autoritatea Primăriei Generale, așa cum este în cazul celorlalte companii de taximetrie.
Și nu este totul. Ei au mai solicitat, între altele, ca:
- transportul alternativ să fie efectuat numai de către operatori de transport alternativ autorizaţi, care deţin, pentru fiecare autoturism utilizat la efectuarea transportului alternativ, copie conformă valabilă şi ecusonul pentru transport alternativ, care va fi montat pe portierele din spate şi va avea stabilite dimensiunea şi conţinutul de către Autoritatea Rutieră Română
- șoferii de ride-sharing își poată desfășura activitatea doar în județele în care au autoturismele înmatriculate.
- numărul autoturismelor respective nu poate depăşi jumătate din numărul taximetrelor dintr-o localitate
- operatorii de transport alternativ vor fi autorizaţi numai dacă deţin autoturisme Euro 6
- operator de transport alternativ să fie doar persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală, întreprinderea familială sau persoana juridică deţinătoare a autoturismului cu care se efectuează transport alternativ în proprietate sau contract de leasing
- șoferii Uber și Bolt nu vor mai avea voie să încheie contracte de comodat sau să închirieze mașini, așa cum o făceau până acum.
- interzicerea tarifelor diferenţiate şi a oricăror modificări ale valorilor standard ale unei curse pe orice fel de alte considerente, inclusiv cele ce ţin de anumite zile, intervale orare, aglomeraţie în trafic, condiții meteo
- autoturismele care vor deservi transportul alternativ să fie dotate cu aparate fiscale care să realizeze contorizarea corectă a distanţei la un anumit tarif, pentru a se evita orice evaziune fiscală prin aplicarea aşa-numitului tarif dinamic.
Uber și Bolt ar putea renunța la piața din România
Multe dintre aceste solicitări se regăsesc în actul normativ pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. Numai că, spun reprezentanții ONG-ului care îi reprezintă pe cei de la Uber, Bolt și Glovo, vizează, în ansamblu, chiar modelul de business al platformelor de ride-sharing.
”O modificare a OUG 49/2019 ignoră avantajele tehnologice, transparenţa şi mediul concurenţial adus de transportul alternativ şi propune transformarea acestui sector într-o simplă copie a unui serviciu de taxi”, spune cei de la Coaliţia pentru Economia Digitală, care reprezintă principalele servicii de transport cu suport online de pe piață,
În plus, mai precizează: ”Deşi sunt reglementate diferit, atât transportul alternativ cât şi serviciile de taximetrie sunt la fel de strict controlate. Atât industria de transport alternativ, cât şi industria de taxi au reglementări în oglindă în ceea ce priveşte pregătirea şi calificarea şoferilor, la fel şi exigenţele cu privire la operatorii de transport.
Este necesar ca cele două servicii să concureze liber pe piaţă, acest lucru însemnând liberalizarea serviciilor de taximetrie, iar o eventuală gestionare a numărului de licenţe de taxi să poate fi făcută de autoritatea locală în situaţii particulare.
În aceste condiţii, serviciile de transport alternativ sunt singurele care oferă transparenţă totală având în vedere că pasagerul cunoaşte ruta de la bun început, ştie cu ce şofer merge, cu ce maşină şi numărul de înmatriculare al acesteia şi ştie preţul.
Este singurul tip de transport în care autorităţile, inclusiv Poliţia, au acces total la cursele efectuate, detaliile acestora şi tranzacţiile financiare. Transportul alternativ este singurul transport urban în care nu poţi să călătoreşti fără a folosi aplicaţia şi nici să te înţelegi cu şoferul la preţ”, se mai precizează în comunicat.
Mai mult, sursa amintită precizează că în cazul în care reglementările solicitate de taximetriști se vor materializa, Uber și Bolt ar fi nevoite să închidă activitatea din România. ”Nu este nicio îndoială că adoptarea acestor prevederi ar duce la dispariția platformelor de transport alternativ din România.
Ne este greu să credem că Guvernul ar putea să accepte aceste solicitări, care nu se referă la crearea unui mediu concurențial. Ci la închiderea unui întreg sector în beneficiul altuia,” a declarat Cătălin Codreanu, președintele Coaliției pentru Economia Digitală.