Statisticile Ministerului de Interne arată cât de periculoase sunt trotinetele electrice în România: într-un singur an, au murit 24 de oameni și aproape 400 au fost răniți.
Statistica MAI arată că la nivel național, din 30 iunie 2023 până în 30 iunie anul acesta au avut loc aproape 400 de accidente grave cu trotinete electrice. 24 de oameni și-au pierdut astfel viața și peste 370 au fost grav răniti. Cele mai multe dintre accidente s-au produs în București. Specialiștii pun totul pe seama legislatiei din România care NU reglementează mai explicit folosirea acestora.
„Majoritatea dintre accidente au loc ca urmare a utilizării ocazionale a trotinetelor electrice care sunt închiriate în regim de ridesharing. Sigur, lipsa de experiență, necunoașterea regulilor de circulație și teribilismul unor tineri care folosesc astfel de trotinete”, a spus Cosmin Andreica, preşedinte EUROPOL, pentru TVR.
Un nou Cod Rutier include o serie de reglementări specifice pentru utilizarea trotinetelor electrice. Mai exact, se vorbește despre purtarea căștii de protecție, înmatricularea obligatorie și despre asigurarea de răspundere civilă
Textul trebuie să treacă mai întâi de examinarea Comisiei de Transport, apoi să fie votat de Senat.
Trotinetele electrice „merg” fără legislație în România
Specialiștii spun că de vină este lipsa unei legislații care să reglementeze mai clar folosirea trotinetelor electrice. Legea actuală prevede că încă de la vârsta de 14 se poate folosi o trotinetă electrică. În aceste condiții, a merge pe carosabil poate fi un real pericol din cauza celor care nu știu să conducă.
„Ceea ce înseamnă că niște cetățeni care au împlinit 14 ani și care nu au niciun fel de pregătire de siguranță rutieră absolut deloc, pentru că în școala generală nu se mai face nimic, în liceu nu se face nimic, la 14 ani ai voie să te urci pe trotinetă și să circuli pe carosabil, printre mașini. Tu nici măcar nu știi că trebuie să mergi pe dreapta sau ce e aia lumina roșie a semaforului și multe altele, a precizat Titi Aur, specialist în conducere defensivă, pentru TVR.
Deși…Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat în decembrie 2023 legea prin care agenții de la Poliţia locală vor putea acorda sancţiuni conducătorilor de trotinete electrice care încalcă normele rutiere. Actul normativ promulgat de către șeful statului român modifică art.7 alin. (1) lit. j) din Legea nr. 155/2010. Prin noile modificări, Poliţia locală va avea atribuţii de constatare şi de aplicare a sancţiunilor contravenţionale pentru încălcarea normelor rutiere de către conducătorii de trotinete electrice.
Cum sunt definite trotinetele electrice în România
Potrivit expunerii de motive, ținând cont de pericolul la care sunt supuși în special pietonii, dar și ceilalți participanți la trafic, precum și de numărul mare de accidente rutiere sunt produse din cauza utilizării necorespunzătoare a trotinetelor electrice, prin nerespectarea normelor legale, era necesară modificarea și completarea Legii nr. 155/2010.
Trotineta electrică este definită drept un vehicul cu 2 sau 3 roți, utilizat pentru transportul unei singure persoane. Acesta nu este prevăzut cu loc șezând sau care este echipat cu loc șezând pentru conducător și al cărui punct de ședere de referință se află la o înălțime mai mică sau egală cu 540 mm, în cazul celor cu 2 roți, respectiv la înălțime mai mică sau egală cu 400 mm, în cazul celor cu 3 roți. De asemenea, acest vehicul are o viteză constructivă mai mare de 6 km/h, dar care nu depășește 25 km/h, și este echipat cu motor electric.
Trotinete interzise la Paris
Parisul e prima capitală care a interzis trotinetele electrice de închiriat. S-a încheiat astfel o perioadă de cinci ani de prezenţă controversată a acestor vehicule. Însă, bicicletele electrice disponibile pentru închiriere se pregătesc să le ia locul, după cum relata AFP anul trecut. Numeroase accidente au fost puse pe seama trotinetelor electrice de închiriat. Presa franceză mai titra că operatorii mizează pe trecerea clienţilor la bicicletele de închiriat, deja disponibile peste tot, „ceea ce ar trebui să evite, cel puţin pentru moment, concedierile”.
De la 1 septembrie 2023, Parisul a devenit devine prima capitală europeană care a interzis în totalitate trotinetele electrice de închiriat. Potrivit presei francezez, „mulţi parizieni s-au săturat să le vadă făcând zigzaguri printre pietoni – chiar şi restricţionate la 10 km/h în anumite zone – sau parcate în mijlocul trotuarelor”.
Pe când și la noi?
Citiți și: Trotinetele, încotro? Bucureștenii ar putea fi chemați la referendum