Tren de mare viteză pe ruta Brașov – București – Constanța: un vis care ar putea deveni realitate. În România, discuțiile despre modernizarea infrastructurii feroviare sunt de lungă durată, însă progresul rămâne limitat. În prezent, există însă speranța că un tren de mare viteză va deveni realitate pe ruta Brașov – București – Constanța, un proiect ce a luat amploare odată cu testele pentru un tren electric modern de producție chinezească.
Acest tren de mare viteză, dezvoltat în colaborare între Astra Vagoane și compania Qingdao Sifang din China, a fost lansat în probe și s-ar putea dovedi a fi o soluție de modernizare pentru o rețea feroviară aflată într-o stare precară.
Infrastructura feroviară din România – o imagine dezolantă
În ceea ce privește infrastructura feroviară, România se află printre ultimele țări din Europa în ceea ce privește modernizarea și viteza trenurilor. Deși calea ferată este unul dintre cele mai sustenabile și eficiente moduri de transport, trenurile din România circulă la viteze medii de aproximativ 45-50 km/h, mult sub standardele europene. Problemele includ atât lipsa investițiilor în material rulant, cât și starea precară a infrastructurii, care este responsabilă pentru întârzieri semnificative și accidente frecvente.
Pe lângă toate acestea, trenurile actuale operate de CFR Călători, majoritatea foarte vechi, sunt neperformante și deseori defecte. În plus, condițiile pentru călători sunt departe de standardele de confort și siguranță întâlnite în alte țări europene, creând un peisaj trist și descurajant pentru transportul feroviar în România.
Trenul electric chinezesc – o soluție promițătoare
Una dintre soluțiile propuse pentru a îmbunătăți infrastructura feroviară este introducerea unor trenuri de mare viteză pe traseele importante din România. Un astfel de tren de mare viteză este modelul electric produs în colaborare de Astra Vagoane și chinezii de la Qingdao Sifang, care a fost testat pe ruta Brașov – București – Constanța. Potrivit Profit.ro, cu o viteză maximă de 160 km/h, trenul promite să reducă semnificativ timpul de călătorie între marile orașe din sudul țării și litoral.
Trenul a trecut prin mai multe teste, iar procesul de certificare și autorizare este în proporție de 90% finalizat. Probele au inclus și adunarea de date din computerele de la bord, pentru a asigura faptul că performanțele trenului sunt la nivelul așteptărilor. Dacă testele se finalizează cu succes, trenul ar putea fi introdus în circulație pe traseele menționate în viitorul apropiat.
Totuși, un aspect important este starea actuală a căii ferate. Deși trenul poate atinge 160 km/h, viteza reală de operare va depinde de cât de bine este întreținută infrastructura feroviară. Modernizarea căilor ferate va fi deosebit de importantă pentru a permite trenurilor să circule la viteze mari și pentru a atrage mai mulți călători către acest mod de transport.

Proiecte europene și viitorul transportului feroviar din România
Pe lângă introducerea acestui tren de mare viteză, există și alte proiecte ambițioase în plan. Fostul comisar european Adina Vălean a menționat că se poartă negocieri serioase între București și Budapesta pentru realizarea unei legături feroviare rapide între cele două capitale. Un astfel de tren ar putea circula cu viteze de până la 200 km/h, reducând drastic timpul de călătorie între România și Ungaria.
De asemenea, există discuții și despre modernizarea traseului București – Cluj, un alt punct strategic pentru transportul feroviar din România. Aceste proiecte sunt esențiale pentru a îmbunătăți imaginea infrastructurii feroviare din România, care în prezent este considerată una dintre cele mai subdezvoltate din Europa.
Când va fi pus în circulație acest tren de mare viteză?
Momentan, nu există o dată clară pentru punerea în circulație a acestui tren de mare viteză pe ruta Brașov – București – Constanța. Totuși, dacă procesul de certificare și modernizarea infrastructurii vor avansa conform planurilor, trenul ar putea deveni operațional în următorii câțiva ani. Autoritățile speră ca această modernizare să fie posibilă cu ajutorul fondurilor europene, care pot juca un rol important în revitalizarea transportului feroviar din România.
Cu toate acestea, implementarea unui tren de mare viteză va necesita investiții semnificative nu doar în material rulant, ci și în infrastructură, pentru a permite trenurilor să atingă viteze comparabile cu cele din alte state europene.