„Trei kilometri până la capătul lumii” este o premieră românească aflată în Competiția Oficială a Festivalului de Film de la Cannes 2024. Alături de echipa sa, regizorul Emanuel Pârvu a pășit pe covorul roșu pe ritmuri de manele, parte din coloana sonoră a peliculei.
Filmul este singura producție românească înscrisă în acest an în competiția pentru Palme d’Or. Alături de regizorul român Emanuel Pârvu, au pășit pe covorul roșu și actorii Bogdan Dumitrache, Valeriu Andriuță, Ciprian Chiujdea și Ingrid Micu-Berescu.
Al treilea lungmetraj al cineastului, scenaristului și actorului român Emanuel Pârvu a fost proiectat vineri pe marele ecran din Grand Théâtre Lumière, într-o zi în care s-au putut viziona, în aceeași sală, Megalopolis în regia lui Francis Ford Coppola, premiera filmului Kinds of Kindness de Yorgos Lanthimos și Oh, Canada de Paul Schrader. Filmul este co-scris de regizor și de Miruna Berescu, cea din urmă fiind și producătoarea tuturor celor trei lungmetraje realizate până acum de Pârvu prin asociația FAMart. „Trei kilometri până la capătul lumii” este unul din puţinele lungmetraje cu tematică LGBTQ realizate în România. Emanuel Pârvu a spus pentru Cinemagia, că filmul său are două surse reale de inspiraţie. Prima ar fi un băiat gay din Delta Dunării pe care regizorul l-a cunoscut în anii ’90, iar a doua este mult-mediatizatul caz de viol de la Vaslui din 2015, care a dus la o condamnare cumulată de 54 de ani de închisoare pentru cei şapte făptaşi.
De asemenea, regizorul declarat la conferința de presă de la Cannes, în ceea ce privește subiectul filmului, că poate vedea progrese în societatea românească cu privire la acceptarea comunității LGBTQ, dar că încă nu am ajuns la nivelul Europei de Vest. Filmul e despre iubire, despre un băiat din Delta Dunării care nu primește sprijinul familiei sale, într-un moment cheie al vieții lui. Acțiunea a fost filmată în unele dintre cele mai impresionante locuri din țară – Delta, Dunavățu De Sus și Sfântu Gheorghe, în zona unde are loc festivalul de film „Anonimul”.
Premieră românească: „Un mare mulțumesc tuturor celor implicați”
Precum în precedentele sale două lungmetraje, Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor și Mikado/Marocco în care se concentrează pe drame de familie și tineri adolescenți încercați (care vin din orfelinate și, respectiv, cărora nu li se permite să ia decizii pentru ei înșiși), în Trei kilometri până la capătul lumii este ilustrată povestea lui Adi (Ciprian Chiujdea), un băiat de 17 ani, care este bătut în satul izolat din Delta Dunării unde stă peste vară pentru că este prins sărutându-se cu „un turist” venit din București. Tatăl său (Bogdan Dumitrache) depune o plângere polițistului satului (Valeriu Andriuță), care începe să investigheze ce s-a întâmplat, descoperind curând adevărul, potrivit Cinemagia.
Lungmetrajul – reprezentat pe covorul roșu de producătoarea Miruna Berescu, este singura peliculă românească aflată în Competiția Oficială a festivalului în acest an. Pe covorul roșu, alături de regizor și producător, au fost prezenți Bogdan Dumitrache, Ciprian Chiujdea, Valeriu Andriuță și Ingrid Micu-Berescu.
Premieră românească: „Ca un premiu în plus”
„Anul trecut, în septembrie, filmam în Deltă, la Sfântu Gheorghe. Astăzi, primim această veste cu o enormă bucurie, veste pe care o împărțim cu fiecare din cei care ne-au stat alături în munca la acest film. Cred că nu ne-am fi putut dori o premieră mondială pentru filmul nostru, alta decât la Festivalul de la Cannes, iar să știm că munca noastră va fi în Competiția Oficială în compania unor filme de Coppola, Cronenberg sau Lanthimos este ca un premiu în plus”, a adăugat Miruna Berescu.
Alegerea locației de filmare nua fost întâmplătoare, întrucât Sfântu Gheorghe, satul izolat din Delta Dunării (din care se poate ieși numai cu barca) devine în film un loc sufocant pentru protagonistul filmului. Singura șansă a sa pentru a putea trăi în compatibilitate cu propria identitate reprezentând evadarea. De asemenea, este interesant de notat faptul că în acest sat are loc și festivalul de film internațional Anonimul, organizat de producătoarea Miruna Berescu de peste 20 de ani, ceea ce face ca vara să vină turiști numeroși în această parte a Deltei Dunării.
Peisajele idilice, frumoase, cu apusurile din sat ce afișează un ținut vast și liber (turnate în format widescreen de către directorul de imagine Silviu Stavilă), creează un contrast puternic cu sentimentul de claustrofobie pe care îl experimentează personajul principal.
După „momentul Cannes”, filmul va putea fi văzut în cinematografe și la festivalurile dedicate, precum „TIFF” și „Anonimul”.
Citiți și: Șoc social în Slovacia. Politico: „Atacurile definesc politica în epoca Fico”