Tranziția verde a economiei europene este din nou în centrul unor uriașe controverse, pe fondul faptului că promisiunile din vara acestui an vizând un Green Deal ”mai puțin verde” nu sunt respectate de Ursula von der Leyen. Principala vizată este de această dată industria auto, al cărui declin ar putea aduce concedieri masive și turbulențe sociale în Europa.
Tranziția verde – sinucidere economică a UE
Tranziția verde impusă de Bruxelles l-a făcut pe viceprim-ministrul italian Matteo Salvini, care deține în guvernul țării sale și portofoliul de ministru al Infrastructurii, să critice vineri în termeni extrem de aspri planul Uniunii Europene de a interzice vânzarea de mașini cu motoare cu ardere internă până în 2035.
Salvini susține că această măsură este o ”sinucidere economică” a Uniunii Europene, care îi va ajuta doar pe rivalii economici ai blocului comunitar, cu precădere pe China.
În cadrul Consiliului UE pentru Transport de la Bruxelles, Salvini a criticat-o dur președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, acuzând-o de ”conducere iresponsabilă” a economiei europene în primul său mandat, în timpul căruia a făcut ”greșeli devastatoare”.
”Nu știu dacă a înțeles cineva că în câteva luni riscăm să avem proteste uriașe pe străzile Europei, pentru că sunt 14 milioane de locuri de muncă în pericol”, a avertizat Salvini cu privire la consecințele pe care le poate avea declinul rapid al industriei auto europene, ce ar putea aduce concedieri masive.
Tranziția verde duce la pierderea de locuri de muncă
În afară de Ursula von der Leyen, o a doua țintă pentru Matteo Salvini a fost actualul comisar european pentru o Tranziție corectă, curată și competitivă, Teresa Ribera, care a refuzat propunerile vizând amânarea termenului de la care vor fi interzise mașinile pe benzină și motorină.
Ribera a susținut cu fermitate obiectivul 2035, ca an în care se va renunța la mașinile cu combustie internă, iar Salvini i-a respins poziția ca fiind ”în afara realității”.
”Comentariile ei sunt cele ale unui marțian – complet deconectat de la realitate. A pretinde că totul este în regulă în timp ce fabricile se închid și se pierd locuri de muncă este iresponsabil”, a adăugat el, potrivit Euractiv.
”Cei care continuă să militeze pentru interzicerea motoarelor pe benzină și diesel sunt fie ignoranți, fie sfătuiți greșit, fie au interese externe care nu sunt aliniate cu nevoile Europei”, a tunat Salvini, adăugând că ”Franța este prima pe listă”.
”Este jenant și incredibil să vezi că guvernul francez (…), continuă pe această cale fără a lua în considerare consecințele”, a mai spus vicepremierul Italian.
Proteste masive în 2024
Finalul primului mandat al Ursulei von der Leyen în fruntea Comisiei Europene a venit pe fondul nemulțumirilor uriașe ale reprezentanților industriei europene cu privire la efectele foarte nocive asupra competitivității și productivității în Uniunea Europeană pe care le-a adus Green Deal – Pactul Verde European.
Trebuie amintit că îndeplinirea obiectivelor din acordul Green Deal, documentul de căpătâi al primului mandat al Ursulei von der Leyen, a fost prioritatea zero a Comisiei Europene, în detrimentul economiei blocului comunitar.
Nu doar industria a avut de suferit, dar și alte sectoare economice, cum ar fi agricultura și transporturile.
În consecință, agricultorii europeni au organizat cele mai de amploare proteste de stradă din istoria Uniunii Europene, blocând Bruxellesul și alte mari capitale din Uniunea Europeană cu utilajele agricole, proteste ce s-au încheiat doar în urma promisiunii ferme din partea executivului european că va regândi politica agricolă comunitară.
De asemenea, tot în 2024, șefii marilor companii industriale din Uniunea Europeană au solicitat, prin intermediul unui document comun, ca politica Bruxellesului vizând tranziția verde să fie puternic revizuită. Ei au solicitat reducerea în mod expres a costurilor cu energia şi reducerea poverii aduse de reglementările Green Deal, pentru ca regiunea să rămână competitivă la nivel internațional.
Una dintre cele mai afectate a fost industria auto europeană, în urma eșecului de a-i convinge pe consumatori să treacă la automobilele electrice, mai ales pe fondul retragerii subvențiilor publice și a facilităților oferite la achizționarea unei astfel de mașini.
Efectele negative asupra industriei europene sunt de amploare, în condițiile în care industria auto din UE are 13,8 milioane de angajați (direct și indirect), reprezentând 6,1 % din totalul ocupării forței de muncă în blocul comunitar.
Iar industria auto reprezintă 8 % din valoarea adăugată a producției europene, potrivit ultimelor date publicate de Parlamentul European.
Un Pact Verde ”mai puțin verde”
Semnalele de protest au fost atât de puternice încât Partidul Popular European, principalul grup politic din Parlamentul European și formațiunea care a susținut-o pe Ursula von der Leyen pentru al doilea mandat în fruntea Comisiei Europene, a promis în această vară, prin vocea lui Manfred Weber, că efectele Pactului Verde vor fi reanalizate și se va renunța la interzicerea motoarelor cu combustie internă începând cu 2035.
Mai mult decât atât, lideri importanți din PPE au promis că se vor aduce modificări astfel încât Green Dealul să fie ”mai puțin verde”.
Semnalele negative au culminat în această toamnă cu publicarea raportului Draghi, în care se scrie negru pe alb că că blocul comunitar se confruntă cu o criză existențială, care ar putea duce chiar la destrămarea Uniunii Europene dacă nu se iau măsuri urgente pentru a fi crescută productivitatea și competitivitatea, astfel ca regiunea să redevină un jucător important pe scena internațională.
Ursula merge mai departe
În ciuda acestor semnale și promisiuni, Ursula von der Leyen a prezentat, la finalul lunii trecute, în Parlamentul European, noul program economic al executivului comunitar, la conducerea căruia se află, la al doilea mandat.
Intitulat ”Busola pentru competitivitate”, programul economic al noii Comisii Europene se bazează pe trei piloni, între care unul se numește ”Planul pentru decarbonizare și competitivitate”, care preia mai departe obiectivele din Green Deal.
”În urmă cu aproape cinci ani, am lansat European Green Deal – strategia noastră de creștere și foaia de parcurs către zero net. Motivele care ne-au împins atunci să fim atât de ambițioși sunt și mai pronunțate astăzi.
Așa că vreau să fie clar: trebuie și vom menține cursul în ceea ce privește obiectivele Pactului verde european. Dar dacă vrem să avem succes în această tranziție, trebuie să fim mai agili și să însoțim mai bine oamenii și afacerile pe parcurs.”, a declarat Von der Leyen în fața Parlamentului European, arătând fără niciun echivoc că nu are nici o intenție cu privire la un Green Deal cu obiective mai puțin ambițioase și că va continua neabătută tranziția verde.