Transportatorii rutieri din România cer autorităților să aplice restricțiile de circulație pe Valea Oltului și pe Podul dintre Giurgiu și Ruse în intervale orare cu valori scăzute de trafic, pentru a minimiza impactul negativ asupra industriei transporturilor și economiei.
Restricții planificate în perioada următoare
În perioada 8 iulie – 9 august 2024, pe DN 7, vor fi instituite restricții de circulație pentru lucrări, iar pe partea bulgară a Podului dintre Giurgiu și Ruse, o bandă va fi închisă pentru două luni.
Impactul închiderii circulației asupra transportatorilor
Reprezentanții Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) susțin că aceste măsuri vor agrava situația transportatorilor, care se confruntă deja cu creșterea accizelor la motorină, timpi mari de așteptare la frontiere și restricții de circulație din cauza caniculei.
Conform ministrului Transporturilor și Infrastructurii, traficul rutier pe Valea Oltului va fi închis pe timp de zi, între 8 iulie și 9 august, și vor fi recomandate rute ocolitoare, care vor fi stabilite pe 5 iulie.
Transportatorii amenință cu creșterea prețurilor
UNTRR atrage atenția asupra impactului semnificativ pe care aceste restricții îl vor avea asupra transportului de marfă și persoane. Utilizarea rutelor ocolitoare va duce la creșterea consumului de combustibil, poluare și cheltuieli comerciale suplimentare. Mai mult, acestea pot conduce la imposibilitatea efectuării tuturor curselor programate.
„Închiderea circulației pe timp de zi este o problemă considerabilă. În alte țări se lucrează 24/7 pentru realizarea acestor lucrări, dar în România mediul de afaceri și cetățenii absorb cu ușurință aceste costuri suplimentare, ceea ce determină autoritățile să nu își modifice abordarea”, se arată în comunicatul UNTRR.
Ce soluții îi propun ministrului Transporturilor
UNTRR solicită autorităților să intensifice operațiunile și să aplice restricțiile de circulație în intervale orare cu trafic scăzut. De asemenea, pentru Podul Giurgiu-Ruse, cer ca traficul să fie gestionat astfel încât să nu se ajungă la timpi și mai mari de așteptare, care în prezent pot ajunge până la 36 de ore pentru intrarea în România.
În ciuda deschiderii unui nou punct de trecere a frontierei Giurgiu-Ruse II, în regim de bac, UNTRR consideră că aceasta nu va rezolva complet problema, din cauza capacității limitate și a drumurilor nereabilitate.
„Rutele alternative propuse nu sunt suficiente”
Decizia de a închide Valea Oltului pe timp de zi va avea un efect perturbator asupra lanțului de aprovizionare. Utilizarea rutelor alternative, cum ar fi DN1 prin Valea Prahovei, deja aglomerate, va crește timpii de transport și va duce la întârzieri în livrarea mărfurilor, afectând toate sectoarele economice deservite de transportatorii rutieri.
„Rutele alternative propuse nu sunt suficiente pentru a prelua întregul volum de trafic deviat de pe DN7. Aceste rute sunt deja congestionate și nu oferă infrastructura necesară pentru a suporta un trafic suplimentar intens, ceea ce va conduce la întârzieri suplimentare și la creșterea riscurilor de accidente”, se mai spune în comunicat.
Apel la colaborare
UNTRR cere autorităților o comunicare transparentă și consultarea industriei transporturilor rutiere în avans pentru a permite companiilor să se pregătească corespunzător. Este esențial să se asigure rute alternative capabile să preia traficul suplimentar și să ofere suport logistic necesar transportatorilor pe perioada lucrărilor.
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă și apolitică, fondată în 1990, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional.