Elevii din România se află acum în prima vacanță din acest an școlar, ceea ce deschide și prima perioadă de transferuri între unități de învățământ. Ministrul Educației, Ligia Deca, a explicat procedura transferurilor și condițiile necesare, subliniind importanța respectării criteriilor de admisibilitate în clasă și, uneori, a mediilor necesare.
Transferul elevilor de la o școală la alta. Ministrul Educației explică cum se poate face
Ministrul Educației, Ligia Deca, a clarificat condițiile în care se pot face transferuri școlare, specificând că acestea au loc doar în perioadele de vacanță.
„Atunci când se face transferul, trebuie să se plece cu un acord de la școala la care se pleacă și cu un aviz de la școala la care se ajunge,” a declarat ministrul în cadrul unei emisiuni, la TVR INFO.
Condițiile de transfer: Acorduri și respectarea numărului maxim de elevi
Procedura transferului include o serie de condiții esențiale care trebuie respectate. Un criteriu important constă în respectarea numărului maxim de elevi admisibil pe clasă, stabilit astfel: „22 de elevi la primar, 26 la gimnazial și 30 pentru liceal,” a explicat ministrul.
În plus, media generală a elevului care se transferă trebuie să fie mai mare decât media ultimului elev admis în clasa respectivă.
„Trebuie să se facă și un reglaj vizavi de nivel,” a precizat Ligia Deca, subliniind importanța menținerii unui standard educațional corespunzător.
Examene de diferență pentru schimbarea filierei sau a profilului
În cazul transferurilor de la o filieră la alta, cum ar fi trecerea de la vocațional la tehnologic, elevii trebuie să susțină examene de diferență. Aceasta este o măsură pentru a asigura adaptarea la noua programă și nivelul cerut de filieră. Ministrul Educației a explicat că pentru elevii de clasa a noua, transferurile se fac în baza mediei de admitere la liceu, și nu a mediei generale anterioare, astfel încât să fie respectat nivelul de exigență al noii unități de învățământ.
„Pentru clasa a noua, pentru începutul de ciclu liceal, trebuie să ne raportăm la media de admitere, pentru că nu ne raportăm la media generală anterioară,” a subliniat Ligia Deca.
Această măsură se aplică pentru a menține coerența în clasă și pentru a evita discrepanțele între elevii transferați și colegii lor.
Sprijin pentru elevii din medii defavorizate
În cadrul aceleiași intervenții, ministrul Educației a vorbit despre importanța unor măsuri de sprijin pentru elevii din medii socio-economice defavorizate, menționând că aceste condiții influențează în mod negativ performanțele școlare.
„Burse, creșterea numărului lor, acordarea burselor în fiecare școală, prin acel procent din clasă care ia o bursă, fie de reziliență, fie de merit,” a precizat ministrul.
Ligia Deca a subliniat, de asemenea, că naveta elevilor este o componentă importantă a sprijinului, care poate contribui la reducerea disparităților de acces la educație. Totodată, se are în vedere implementarea unui sistem de învățământ remedial pentru elevii cu rezultate mai slabe. În acest context, evaluările de la clasele a doua, a patra și a șasea au fost transformate, renunțându-se la coduri și utilizând punctaje care oferă o imagine mai clară asupra nivelului de cunoștințe al fiecărui elev.
Proiectul platformei naționale de testare standardizată
În sprijinul acestor inițiative, ministrul Educației a anunțat intenția de a crea o platformă națională de testare standardizată, care să permită monitorizarea progresului fiecărui elev.
„Ne dorim ca, într-un orizont de timp relativ rapid, în doi ani, să avem o platformă națională de testare standardizată, așa fel încât să vedem golurile mult mai devreme,” a explicat Ligia Deca.
Platforma va permite o evaluare anuală a elevilor, iar pentru cei care prezintă lacune în cunoștințe va fi stabilit un parcurs educațional individualizat.
„Să începem cu o testare anuală și, dacă sunt goluri constatate, să se facă un parcurs individualizat pentru elevi,” a declarat ministrul, subliniind că scopul acestui proiect este de a ridica numărul elevilor cu rezultate bune și foarte bune.
Necesitatea reducerii polarizării în sistemul educațional
Ministrul Educației a concluzionat că unul dintre obiectivele importante este reducerea polarizării în performanțele școlare, mai ales acolo unde diferențele sunt cauzate de factori socio-economici.
„Copiii n-au vină că s-au născut într-o localitate sau într-o familie, poate, care nu are aceleași resurse pentru pregătire individuală,” a subliniat Ligia Deca.
Autoritățile își propun să asigure oportunități egale și condiții mai bune pentru elevii din toate mediile, astfel încât accesul la o educație de calitate să nu fie influențat de condițiile socioeconomice ale fiecărui elev.
Citește și…