Tragedia de la 2 Mai, la un an după. S-a schimbat totul, dar nu s-a schimbat nimic! Pentru famililie îndoliate, care-și plâng morții, s-a schimbat totul, însă în ceea ce privește sistemul pare că toate sunt la fel! Luni se împlineşte un an de la producerea accidentului de la 2 Mai, în urma căruia doi tineri şi-au pierdut viaţa, după ce au fost loviţi de maşina condusă de Vlad Pascu, tânărul care ulterior a fost depistat pozitiv pentru cocaină, amfetamină şi metamfetamină.
Tragedia de la 2 Mai, la un an după. Lacrimi, durere, insconștiență. Și în rest?
Evenimentul a dus la mai multe destituiri în rândul Poliţiei Constanţa, inclusiv a şefului Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Constanţa, Adrian Glugă. De asemenea, conducerea Ministerului Afacerilor Interne a început un program-pilot de reorganizare a IPJ Constanţa.
În plus, dosarul în care este judecat Vlad Pascu nu a fost lipsit de controverse. Totul a început, după ce judecătoarea desemnată cu această cauză fiind acuzată de familiile victimelor şi de avocaţii acestora că ar fi avut mai multe comportamente nepotrivite pe parcursul desfăşurării cercetării judecătoreşti. Ulterior, ea a ieşit din acest dosar fiind înlocuită de o altă judecătoare.

Vlad Pascu este arestat preventiv din 20 august 2023
În dimineaţa de 19 august 2023 Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Constanţa a anunţat că între localităţile 2 Mai şi Vama Veche a avut loc un accident rutier în care doi tineri şi-au pierdut viaţa.
”La data de 19 august, în jurul orei 05.25, poliţişti din cadrul Serviciului Rutier au fost sesizaţi cu privire la faptul că pe D.N. 39, în apropierea localităţii Vama Veche, a avut loc un accident rutier. Poliţiştii deplasaţi la faţa locului au constatat că un tânăr, de 19 ani, ar fi condus un autoturism pe D.N. 39 şi ar fi intrat într-un grup de pietoni, care se deplasa pe partea carosabilă. În urma accidentului rutier, au decedat la faţa locului o tânără, de 20 de ani şi un tânăr, de 21 de ani. De asemenea, au mai fost răniţi doi tineri, de 19 ani, respectiv 20 de ani şi o tânără, de 20 de ani”, a transmis IPJ Constanţa.
Tânărul aflat la volan a fost testat cu aparatul drugtest, rezultatul fiind pozitiv pentru cocaină, amfetamină şi metamfetamină. În seara de 19 august, autorul accidentului a fost reţinut pentru 24 de ore.
Autorul accidentului a fost identificat ca fiind Vlad Pascu, în vârstă de 19 ani, din Bucureşti. Părinţii săi au afaceri în domeniul imobiliar.
Fotografiile de pe contul de Instagram al băiatului îl prezintă cu diverse vestimentaţii, despre care lasă să se înţeleagă că sunt de firmă, sau urcat pe o maşină de teren, în parcarea din faţa Palatului Parlamentului.

”Drugs are my life”, mesajul după tricoul lui Vlad Pascu
El apare şi cu un tricou pe care scrie ”Drugs are my life”, în condiţiile în care probele prelevate imediat după accident indicau că era sub influenţa mai multor tipuri de droguri.
Primele acuzaţii că autorităţile nu ar fi acţionat aşa cum trebuie au venit la 24 de ore de la accident de la tatăl Robertei, tânăra moartă în accidentul rutier. Cătălin Ştefan Dragomir a declarat că nu a fost anunţat de poliţişti despre acest accident rutier şi că a aflat din alte părţi că fiica sa a murit.
- Pe 20 august 2023 Vlad Pascu a fost arestat preventiv de către Judecătoria Mangalia şi de atunci această măsură a fost reînnoită la fiecare 30 de zile, până în prezent.
- În 21 august 2023 şeful de atunci al IPJ Constanţa, Adrian Glugă, a ieşit într-o conferinţă de presă şi a făcut mai multe dezvăluiri despre ceea ce se întâmplase cu câteva ore înainte de accidentul rutier de la 2 Mai.
- El a povestit jurnaliştilor că Vlad Pascu fusese oprit în trafic cu câteva ore înainte de evenimentul rutier şi în autoturism au fost găsite droguri, care erau însă diferite de cele care ar fi fost consumate de băiat, conform datelor indicate de aparatul DRUG-test. Când a fost oprit iniţial de poliţişti, Pascu a fost testat doar pentru consum de alcool. Tânărul care a provocat accidentul rutier a plecat din secţia de poliţie în data de 19 august, la ora 4.30, cu mai puţin de o oră înainte de a produce tragicul accident.
- Trei poliţişti urmau să fie vizaţi de o cercetare prealabilă în acest caz, iar ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, a solicitat Corpului de Control al ministrului să verifice toate împrejurările în care s-a produs accidentul.

La 23 august 2023 oficiali din Ministerul Afacerilor Interne au anunţat că adjunctul şefului IPJ Constanţa cu responsabilităţi în domeniul siguranţei rutiere şi ordinii publice, şeful Poliţiei Rutiere Constanţa, şeful Poliţiei municipiului Mangalia şi şeful Poliţiei Vama Veche au fost eliberaţi din funcţie, în urma accidentului de la 2 Mai
La o zi după acest anunţ al MAI, ministrul Cătălin Predoiu a explicat că în cazul celor patru şefi din cadrul IPJ Constanţa – un adjunct al şefului Inspectoratului, şeful Poliţiei Rutiere Constanţa, şeful Poliţiei municipiului Mangalia şi şeful Poliţiei Vama Veche – care au rămas fără funcţii de conducere nu a fost vorba despre demiteri, ci despre ”eliberări din funcţie, la cerere.”
Predoiu a explicat şi că nu va ezita să ia măsuri împotriva lui Adrian Glugă, şeful IPJ Constanţa, dacă aceasta va fi găsit responsabil cu privire la accidentul de la 2 Mai.
Vlad Pascu a cerut înlocuirea arestului preventiv cu arestul la domiciliu
Pe 25 august 2023 unchiul tânărului mort în accidentul de la 2 Mai a declarat că s-a prezentat la Poliţie pentru a da o declaraţie despre ce s-a întâmplat şi a predat autorităţilor o înregistrare găsită pe dispozitivul Go-Pro al lui Sebastian în care se aude momentul impactului, cum autoturismul care i-a lovit pe tineri demarează în forţă şi apoi sosirea martorilor, a echipelor de intervenţie. Înregistrarea are o durată de 37 de minute.
La termenul pe fond al dosarului lui Vlad Pascu din 7 iunie a fost depusă o nouă cerere de schimbare a încadrării juridice din omor din culpă în omor calificat, iar judecătoarea a amânat pronunţarea pentru 14 iunie. Cererea avea să fie, însă, respinsă.
La termenul din 21 iunie, instanţa a dispus o expertiză medico-legală în cazul tinerilor răniţi în accident, urmând să se stabilească dacă doi dintre supravieţuitori au rămas cu infirmitate permanentă, ceea ce ar putea duce la schimbarea încadrării juridice şi la o majorare a pedepsei.
Termenul următor a fost fixat pentru 14 august. La acel termen procesul a fost amânat pentru că expertiza nu era finalizată. De asemenea, cu acest prilej a fost respinsă şi cererea lui Vlad Pascu de înlocuire a arestului preventiv cu arestul la domiciliu. El se află după gratii din 20 august 2023. Procesul va continua în 20 septembrie.
„Accidentul de la 2 Mai a fost un moment de trezire socială”
Senatorul PSD Robert Cazanciuc, fost ministru al Justiţiei, remarcă, referindu-se la tragedia de la 2 Mai, că la un an de la moartea a doi tineri, ucişi de un şofer drogat, ne punem în continuare întrebarea dacă accidentul putea fi evitat, dacă autorul va primi pedeapsa cuvenită, dacă societatea a reuşit să iasă din zona fatalităţii, în acest context el amintind de Legea Anastasia, aflată deja în vigoare, şi anunţând noi legi cu pedepse mai aspre pentru cei care conduc fără permis şi pentru cei prinşi conducând după ce au consumat alcool sau droguri.
”Tragedia de la 2 Mai – lecţii învăţate şi nu ! La un an de zile de la moartea a doi tineri, ucişi de un şofer drogat, şi adăugarea sinonimului tragedie micii localităţi de la malul mării, ne punem în continuare întrebarea dacă accidentul putea fi evitat, dacă autorul va primi pedeapsa cuvenită, dacă societatea a reuşit să iasă din zona fatalităţii în care suntem neputincioşi, furioşi, şi să treacă în zona în care destinul nu este blestem, ci o parte a libertăţii noastre de a influenţa nu doar propriul drum, ci şi mersul societăţii!
Aş începe cu ultima întrebare şi aş răspunde categoric: Da, accidentul de la 2 Mai a fost un moment de trezire socială, determinat nu doar de strigătul de durere al părinţilor Robertei şi ai lui Andrei sau al camarazilor lor răniţi, ci şi de conştientizarea riscurilor consumului de droguri în rândul tinerilor.
A fost momentul de la care un număr uriaş de români nu doar că au înţeles că mergând liniştiţi pe drumul lor pot fi spulberaţi de şoferi băuţi sau drogaţi, dar au creat şi un vuiet naţional care a determinat instituţiile statului să acţioneze, precum şi mii de oameni simpli, companii mari sau mici, care au promovat Legea Anastasia cu speranţa că pedeapsa cu închisoarea va duce în mod real la salvarea de vieţi”, scrie Cazanciuic pe Facebook.
CITIȚI: