Emoticoanele au parcurs un drum lung până la a crea o „față” veselă ori tristă. Astăzi, Google și Apple au făcut din emoji o caracteristică de bază a aplicațiilor lor de mesagerie. Dar, deoarece popularitatea este volubilă, unele dintre simpaticele emoticoane încep să decadă.
Superside a analizat utilizarea și volumul căutărilor din primele 100 de emoticoane (emoji-uri) din întreaga lume, pentru a descoperi care au scăzut în popularitate și care sunt, cel mai probabil, în pericol să dispară.
„Am descoperit că 14 emoji-uri sunt în scădere la utilizare în întreaga lume și riscă să fie „pe cale de dispariție”. Uimitor, emoji-ul 👌 – pentru„ok” se află în fruntea listei la capitolul pe cale de dispariție. „Fața înroșită” – 😳 ocupă locul al doilea, iar 🙌 – „persoana care ridică ambele mâini în semn de sărbătoare” este pe locul al treilea.
Sursa menționată se întreabă dacă utilizarea emoji-urilor este în scădere, la modul general vorbind. Rapoarte recente sugerează că utilizarea emoji-urilor diferă în funcție de vârstă și sex.
Un sondaj Statista din 2023 a constatat că 1/10 bărbați au spus că nu au folosit niciodată emoji, comparativ cu 1/20 femei. Un sondaj YouGov a descoperit, de asemenea, că utilizarea emoji-urilor a scăzut pe măsură ce vârsta crește. 15% dintre cei cu vârsta de 65 de ani și peste raportând că nu folosesc niciodată un emoji, comparativ cu doar 3% dintre respondenții cu vârsta cuprinsă între 18 și 44 de ani. Deși emoji-urile rămân populare, utilizarea lor este întotdeauna schimbătoare. Motivele variază de la anumite simboluri care devin asociate cu „grupurile de hate”, până la crearea continuă de noi emoji-uri.

Top emoticoane amenințate de dispariție, pe țări
Atât Marea Britanie, cât și SUA au avut chipul 😏 zâmbitor ca fiind emoticonul pe locul întâi la categoria „pe cale de dispariție”. În timp ce în Europa, emoji-ul 😱 – „față care țipă de frică” a fost cel mai amenințat în Franța și Germania. În Asia, emoji-ul 👌 – „ok” este cel mai amenințat de dispariție în Thailanda.
Cât privește SUA, cel mai amenințat de dispariție emoji este 💁 „persoana de la biroul de informații”. Un emoji se pare care a stabilit un record, deoarece este cel mai periclitat în aproape fiecare oraș American. Cu doar câteva excepții: El Paso, Virginia Beach, Long Beach și Tulsa. Emoji-ul 😏 „față zâmbitoare” este cel mai puțin popular emoji, fiind pe cale de dispariție în majoritatea orașelor din S.U.A.
De exemplu, în California, emoji-ul „ok” este cel mai puțin popular emoji în Los Angeles, San Francisco și Oakland. În același timp, emoji-ul „față zâmbitoare” este, de asemenea, cel mai puțin popular.

De ce este emoji „ok” amenințat
Printre emoji-urile aflate în declin, simbolul „OK” făcut cu mâna a înregistrat cea mai dramatică scădere, coborând 66 de locuri în clasamentul popularității din 2013 până în prezent.
Utilizarea acestuia a fost compromisă de asocierile nefericite cu grupuri care propagă discursul urii, fiind folosit de organizații precum The Proud Boys ca expresie a supremației albe, potrivit Ligii Anti-Defăimării (ADL).
Într-un fel este trist că s-a ajuns aici, deoarece „banalele” emoji-uri au un istoric interesant în spate. În 1881, editorii revistei Puck realizau pentru cititorii lor un set de emoticoane tipografice, care să exprime patru stări de spirit – bucurie, melancolie, indiferență și uluire. În 1912, scriitorul Ambrose Bierce propunea propriul său emoticon, care să indice când cineva glumește. „Părintele” emoji este profesorul de știință a computerelor Scott E. Fahlman, de la Carnegie Mellon University. Inspirația lui a venit dintr-o platformă de chat online, unde oamenii nu reușeau întotdeauna să redea subtilitățile conversațiilor umane într-un spațiu virtual. Pe platforma de chat de la Carnegie Mellon, studenții și profesorii obișnuiau să discute pe tot soiul de subiecte.
La un moment dat, profesorul a propus o serie de simboluri pentru a marca glumele. Membrii chat-ului au preluat imediat aceste simboluri și le-au dat mai departe. Și așa a apărut, 19 septembrie 1982, emoticonul „Smiley”.
Emoticoane provenite din manga
„A fost fascinant să văd cum acest fenomen crește de la un mesaj mic pe care l-am aruncat în zece minute, la ceva care s-a răspândit în întreaga lume”, a spus la un moment dat Fahlman.
El a adăugat: „Uneori mă întreb câte milioane de oameni au scris aceste caractere și câți și-au întors capul într-o parte pentru a vedea un zâmbet, în anii de când a început totul”.
În anii ’90 au apărut versiuni foto ale emoticoanelor. Shigetaka Kurita, angajat la compania japoneză de telecomunicații NTT DoCoMo, a primit în 1998 sarcina de a crea un set de imagini care să însumeze tot soiul de trăiri pentru sistemul de internet mobil al companiei. Kurita a realizat 176 de emoticoane cu dimensiuni de 12×12 pixeli, inspirându-se din pictograme și desene manga.
Impactul acestui fenomen a fost atât de mare încât, în 2015, Dicţionarele Oxford au desemnat termenul emoji drept cuvântul anului 2015.

Ce nu știați despre drăguțele emoticoane maimuțe
Există o poveste a celor trei maimuțe înțelepte din altarul Toshogu, care conturează o lecție simplă și atemporală: trebuie să fim atenți la ce spunem, la ce auzim și la ce vedem. Altarul menționat este celebru în Japonia. Sculpturile maimuțelor – una care-și acoperă gura, alta ochii și ultima urechile – datează din 1636. Chiar dacă sunt de decenii acolo, imaginile cu acestea au făcut înconjurul lumii, și o fac și în prezent. Acum cele trei maimuțe sunt emoji! Cu toate acestea, puțini știu mesajul pe care acestea îl transmit.
Cele trei filtre ale lui Socrate
La baza asemănării dintre cele trei maimute înțelepte și cele trei filtre ale lui Socrate se află o…poveste. Un ucenic a venit să-l informeze pe Socrate că cineva îl criticase. Înainte ca studentul nervos să spună ceva, Socrate i-a adresat acestuia trei întrebări. Ele reprezintă cele trei filtre la care a trebuit să se gândească ucenicul înainte de a se adresa filozofului, și anume:
– Filtrul adevărului: Ceea ce vrei să-mi spui este adevărat? Ai verificat înainte și te-ai convins că spusele pe care le-ai auzit sunt adevărate?