Iarna este bucuria copiilor și coșmarul șoferilor, asta pentru că este un anotimp capricios, în care pot apărea multe probleme la mașini. De cele mai multe ori s-a dovedit că sezonul rece poate fi mai periculos decât un drum cu gropi.
Și pentru că în această perioadă a anului românii și-au planificat călătorii cu ocazia Sărbătorilor este important ca înainte de a porni la drum să programezi o vizită într-un service autorizat. Asta pentru a face o verificare a componentelor esențiale ale mașinii tale, cum ar fi motor, anvelope, baterie, etc.
În acest articol îți vom spune care sunt cele mai des întâlnite probleme ce pot apărea la un automobil în timpul iernii și ce trebuie să faci pentru a le evita.
Probleme pe care le poți avea la mașină în timpul iernii: Baterie descărcată
Una dintre cele mai frecvente probleme o reprezintă bateria mașinii, care se poate descărca, parțial sau complet. Temperaturile scăzute din timpul iernii afecteaz procesul chimic care produce și stochează electricitatea în interiorul acumulatorului și reduce capacitatea acestuia de a menține o încărcare.
Acumulatorii auto au o durată de viață de circa 4-5 ani, potrivit site-ului The Personal. De aceea, mergi într-un service specializat și solicită o testare a bateriei. În timpul condusului poți reduce consumul prin reducerea utilizării consumatorilor, și anume scăderea vitezei instalației de încălzire, și oprirea sistemului de dezaburire a geamurilor atunci când nu este nevoie.
Pentru orice eventualitate, pune în portbagaj cablurile de pornire și asigură-te că știi cum să le folosești în siguranță. Dacă ai o astfel de problemă, cheamă un prieten sau un vecin care să-ți dea curent de la mașina lui. De asemenea, dacă nu circuli des cu mașina pe timpul iernii este recomandat să scoți bateria și să o pui la încărcat la un redresor.
Probleme pe care le poți avea la mașină în timpul iernii: Parbriz înghețat
Când temperaturile scad sub 0 grade Celsius, geamurile mașinii îngheață. Pentru a preveni formarea înghețului pe parbriz și, astfel, să scapi de o grijă în diminețile geroase când trebuie să pleci cu mașina, acoperă parbrizul cu carton, cu covorașe vechi de baie sau chiar cu o față de masă din plastic. De asemenea, poți să achiziționezi o pătură termică specială.
Probleme pe care le poți avea la mașină în timpul iernii: Portiere și încuietori înghețate
Din cauza temperaturilor scăzute este posibil ca portierele să înghețe și să nu le poți deschide cu ușurință. În cazul în care forțezi deschiderea ușilor există riscul să rupi chederele din cauza zăpezii înghețate și a umezelii, ceea ce va provoca infiltrarea apei și apariția ruginii.
De asemenea, frecvent se întâmplă ca și încuietorile portierelor să înghețe. În astfel de situații este recomandat să folosești spray-uri speciale pentru dezghețarea încuietorilor și silicon pentru chederele înghețate. De asemenea, poți să torni câteva picături de antigel în încuietoare sau, cu ajutorul unui pai de băut, să sufli aer cald în interiorul încuietorii.
Probleme pe care le poți avea la mașină în timpul iernii: Ștergătoare înghețate
Aceasta este o altă problemă ce poate apărea pe timp de iarnă. Mulți șoferi pornesc la drum înainte să dezghețe parbrizele și folosesc ștergătoarele pentru a le dezgheța. Acestea fiind forțate, există riscul distrugerii motorului electric care le acționează sau a tijelor ștergătoarelor.
Înainte de a porni la drum este indicat să pornești sistemul de dezaburire, să cureți parbrizul și să dezlipești ușor ștergătoarele de geam. Ca soluții alternative, pe timpul nopții, ține ștergătoarele ridicate sau folosește o pereche de șosete vechi și „îmbracă” ștergătoarele pentru ca acestea să nu înghețe. De asemenea, le poți dezgheța ștergându-le cu o cârpă moale îmbibată cu spirt. Nu folosi ștergătoarele decât în clipa în care ești sigur că acestea vor funcționa la parametri normali.
Probleme pe care le poți avea la mașină în timpul iernii: Motor rece
Înainte de a pleca la drum, pornește motorul și lasă-l să ruleze la ralanti între 30 de secunde și 1-2 minute, în funcție de cât de frig este. În caz contrar, dacă vei pleca cu motorul rece, în timp va crește uzura și vei reduce durata de viață a uleiului din motor.
Totodată, ia în considerare să folosești un încălzitor de motor electric pe care să-l conectezi pe timpul nopții pentru a menține lichidul de răcire și uleiul calde. Acest lucru va reduce consumul de combustibil și va permite habitaclului să se încălzească mai repede.
Probleme pe care le poți avea la mașină în timpul iernii: Aderență scăzută
Montarea anvelopelor de iarnă este cel mai important lucru pe care trebuie să-l faci la mașina ta pe timp de iarnă. De altfel, nu este recomandat să circuli cu cauciucuri de vară în sezonul rece, dar nici cu cele de iarnă dacă acestea sunt mai vechi de 4 ani. Motivul este acela că nu oferă aderența de care ai nevoie pe un drum acoperit cu zăpadă sau cu gheață
De asemenea, verifică periodic presiunea în roți pentru ca aceasta să se situeze în limitele recomandate de producător, scrie site-ul Halfords. Din cauza temperaturilor scăzute, presiunea poate scădea, iar comportamentul mașinii nu va mai fi același.
Probleme pe care le poți avea la mașină în timpul iernii: Alimentarea cu combustibil
Pe timp de iarnă, specialiștii recomandă să pleci la drum lung cu rezervorul de carburant plin pentru că acesta te va ajuta chiar și în cele mai dificile situații.
Trebuie să știi că, pe fondul temperaturilor scăzute, particulele de condens din rezervor sau din instalația de alimentare cu benzină sau motorină pot îngheța. Drept urmare, va fi imposibilă pornirea motorului mai ales când mici cristale de gheață se infiltrează în conductele care alimentează injectoarele.
Probleme pe care le poți avea la mașină în timpul iernii: Ulei de motor
Uleiul de motor devine mai vâscos pe timpul iernii, iar din această cauză motorul nu va putea fi pornit cu ușurință sau chiar deloc atunci când temperaturile sunt sub pragul înghețului.
Dacă uleiul de motor este prea vâscos, lubrifierea și răcirea componentelor motorului nu se vor mai face în mod corespunzător și, drept urmare, motorul nu va funcționa la parametri optimi. Acesta este motivul pentru care trebuie folosit un ulei recomandat de producător, iar asta înseamnă un ulei mai puțin vâscos. Specialiștii recomandă uleiurile multigrad, care sunt suficient de subțiri pentru a putea curge la temperaturi scăzute și suficient de groase pentru a performa la temperaturi ridicate.
Un astfel de ulei este 5W30. Numărul reprezintă vâscozitatea uleiului, iar „W” provine de la cuvântul winter (n.n. – iarnă). Cu cât acest număr este mai mic, cu atât uleiul este mai subțire.