Odată cu sosirea iernii, gerul, zăpada, gheața și drumurile dificile reprezintă tot atâtea provocări pentru orice șofer și mașina lui.
Indiferent că este vorba despre dezghețarea și curățarea automobilului ori despre felul în care trebuie să conduci în condițiile dificile din sezonul rece există o serie de metode și trucuri prin care să-ți protejezi mașina pe care ți le prezentăm în cele ce urmează și, mai ales, ce NU trebuie să faci niciodată pe timp de iarnă.
Obiceiuri la care trebuie să renunți ca să nu îți strici mașina pe timp de iarnă
Nefolosirea unor anvelope de iarnă, dezghețarea geamurilor cu apă fierbinte sau suprasolicitarea motorului sunt doar câteva dintre obiceiurile proaste la care va trebui să renunți rapid ca să nu provoci daune mari în această iarnă la mașina pe care o conduci. Iată ce greșeli fac unii conducători auto în sezonul rece.
Nu schimbă la timp ștergătoarele
Una dintre cele mai des întâlnite greseli pe care le fac șoferii este aceea că nu schimbă la timp ștergătoarele la mașina lor. Un set de ștergătoare bune sunt esențiale pe timp de iarnă deoarece ai nevoie de o vizibilitate cât mai bună pentru a circula în deplină siguranță. De aceea, înlocuiește ștergătoarele vechi cu unele noi, scrie Weather.com.
De asemenea, dacă până acum dezghețai parbrizul și luneta cu ștergătoarele împreună cu lichidul de parbriz ai face bine să renunți la acest obicei pentru că lamelele se vor deteriora. De asemenea, riști să strici și motorașul care le acționează, o piesă pe cât de scumpă, pe atât de dificil de înlocuit. O soluție pentru a evita înghețarea ștergătoarelor este să le lași în poziție verticală.
Încălzesc motorul prea mult timp
Să te urci într-o mașină înghețată este foarte neplăcut și de aceea mulți șoferi pornesc motorul și îl lasă să ruleze la ralanti pentru a se încălzi înainte de a pleca la drum. Acest lucru este recomandat însă doar pentru câteva minute pentru că motoarele nu sunt proiectate să funcționeze la ralanti prea mult timp deoarece bujiile se pot supraîncălzi făcându-le ineficiente, relatează site-ul AutoBlog. De asemenea, vei consuma și mai mult combustibil.
Nu înlocuiesc anvelopele de vară cu cele de iarnă
Mulți dintre cei care locuiesc la oraș unde rareori ninge neglijează operațiunea de schimbare a anvelopelor de vară cu cele de iarnă. De asemenea, din raționamente financiare, unii optează să-și „încalțe” mașina cu roți de iarnă doar pe una dintre punți, ceea ce este o mare greșeală.
Asta pentru că mașina nu va mai avea același comportament ca una echipată corespunzător cu toate cele patru anvelope de iarnă. De asemenea, riști amenzi usturătoare, iar în caz de accident asiguratorul s-ar putea să nu te despăgubească.
Nu verifică presiunea în anvelope
Pe timp de iarnă, și nu numai, trebuie să-ți faci un obicei din a verifica periodic presiunea în anvelope. O mașină cu roți dezumflate va fi greu de controlat în condiții dificile de drum (zăpadă, gheață, polei), mai ales dacă nu ești un șofer experimentat. Asigură-te că roțile sunt umflate la presiunea recomandată de producător. Poate n-ar fi o idee rea să ai în portbagaj un kit de pană de urgență și o pompă de aer portabilă cu manometru.
Neglijează planșa de bord și instrumentarul
Deși pe timpul iernii temperaturile sunt scăzute, soarele este la fel de puternic ca vara. În aceste condiții, în cazul în care nu protejezi planșa de bord și instrumentarul este posibil ca la un moment dat să observi că nuanța acestora se estompează, iar materialul începe să crape. De aceea, experții recomandă să folosești un parasolar în zilele geroase în care soarele este strălucitor.
Circulă cu rezervorul de carburant gol
În timpul lunilor de iarnă este indicat să faci plinul frecvent deoarece un rezervor aproape gol poate cauza probleme. Una dintre probleme este aceea că aerul umed dintr-un rezervor gol sau aproape gol poate îngheța și se poate cristaliza, ceea ce duce la apariția gheții în conductele de combustibil.
Dezgheață geamurile cu apă fierbinte
Dacă cineva ți-a sugerat că poți dezgheța parbrizul și celelalte geamuri turnând apă fierbinte ai face bine să te debarasezi cât mai curând de acest obicei. În caz contrar, riști ca geamurile să se spargă din cauza diferenței mari de temperatură care există între apa fierbinte și geamurile înghețate.
Dacă parbrizul este ciobit, apa fierbinte se va infiltra foarte repede și îți va produce o pagubă mare în miez de iarnă. Îți recomandăm să folosești doar clasica racletă și substanțele special create pentru dezghețarea mașinii.
Scot din viteză mașina când aceasta derapează
Mulți șoferi cred că dacă scot mașina din viteză aceasta va consuma mai puțin combustibil, însă nu este deloc așa. De asemenea, nu face niciodată această greșeală dacă mașina începe să derapeze. Mai mult decât atât, dacă vei frâna violent în acel moment, cu siguranță vei pierde controlul asupra automobilului.
Singurele tale ajutoare sunt volanul și pedala de accelerație. Dacă mașina derapează, tot ceea ce ai de făcut este să nu te panichezi și să nu bruschezi nici una dintre comenzi. Rotește ușor volanul în direcția în care derapezi și acționează ușor pedala de frână până când mașina se va opri.
Conduc pe urmele lăsate de alte mașini
Urmele pe care mașinile le lasă în zăpadă ascund de cele mai multe ori un strat subțire de gheață. Din această cauză, dacă vei circula pe aceste urme, mașina ta nu va avea tracțiune și vei traversa cu dificultate acea zonă.
De aceea, îți recomandăm să conduci prin zăpada moale de pe marginea drumului pentru că, în acest fel, profilul anvelopelor de iarnă se va încărca cu zăpadă proaspătă și îți va oferi o aderență mai bună.
Lasă frâna de mână trasă
Fie că mașina ta este dotată cu frână de mână clasică, cu levier, sau cu una modernă, electronică, este recomandat ca pe timpul iernii să nu o lași cuplată peste noapte. Din cauza temperaturilor scăzute aceasta va rămâne blocată, iar singura soluție prin care o poți debloca este să uzi zona respectivă cu apă fierbinte. Soluția alternativă este să lași mașina parcată în treapta a întâia sau a doua de viteză sau în „Park”, daca deții o mașină cu transmisie automată.