Ministerul Agriculturii lucrează la un mecanism prin care să se impună un preț stabil la alimente. În plus, se dorește și continuarea plafonării adaosului comercial la cele 14 produse de bază la care se aplică deja măsura.
Florin Barbu, ministrul Agriculturii a vorbit despre acest mecanism, subliniind faptul că nu se va mai face un acord cu retailerii pentru că acesta nu este respectat. Oficialul s-a arătat nemulțumit de practica unor magazine care au mărit nejustificat și brusc prețurile. Consiliul Concurenței este cel care ar trebui să intervină, consideră ministrul.
„Ordonanța privind plafonarea adaosului comercial a fost importantă și este importantă în continuare. Spun acest lucru pentru că 50% din români consumă aceste alimente de bază. Am văzut foarte clar că aceste alimente de bază au avut scăderi de la 8% până la 28%. Vorbim de alimente de bază pentru famiiile cu venituri mici și medii. Din punct de vedere al creșterii celorlalte prețuri, pe care domnul președinte al Consiliului Concurenței spune că să-și păstreze profiturile retailerii scumpesc alte prețuri, asta este fișa de preț a dânsului, să raporteze retailerii unde au creșteri foarte mari de prețuri.
Și bineînțeles că retailerii lunar raportează către Consiliul Concurenței aceste creșteri. Poate să fie o practică comercială neloială, care anumiți retaileri să se înțeleagă între ei pe anumite produse și să crească prețul. Aici trebuie să intervină bursc Consiliul Concurenței și să stabilizeze aceste prețuri”, declarat ministrul Barbu la Digi24.

Preț stabil pentru alimente. Ministerul lucrează la un mecanism
Florin Barbu a anunțat că se lucrează la un mecanism prin care să se stabilizeze toate prețurile din România la produsele agro-alimentare. Totodată, el a spus că Guvernul va continua plafonarea adaosului comercial la cele 14 alimente de bază.
„În ultima ordonanță pe care am prelungit-o pentru 60 de zile, am introdus un mecanism pe care îl voi crea împreună cu retailerii, cu ministerul Economiei care se ocupă cu partea de comerț, și vom crea un mecanism. Mi-aș dori să îl creez și îl am creionat deja. O să am o discuție săptămâna viitoare atât cu retailerii, cât și cu procesatorii. Pentru toate produsele agro-alimentare. Și aici trebuie să intervină foarte clar Consiliul Concurenței.
Vom crea acest mecanism pentru a stabiliza toate prețurile din România. Vorbim la produsele agro-alimentare. Vreau în continuare ca aceste alimente de bază, cele 14 alimente de bază care sunt consumate de 50% din populația României, să rămână la același nivel”, a declarat ministrul, citat de Economedia.
Retalierii, obligați să respecte decizia Guvernului
De altfel, și premierul Marcel Ciolacu anunța că Guvernul vrea să găsească un mecanism predictibil pe termen lung pentru a menține prețurile „sub control”.
Florin Barbu confirmă acum că i-a recomandat premierului să nu fie încheiat un simplu acord. Motivul: acordul nu ar avea formă juridică, nu are prevăzută o contravenție, drept urmare nu este respectat.
„Atunci când în Guvernul Ciucă s-a luat decizia scăderii prețului la lapte cu 20% și neavând o formă juridică, așa cum noi am dat acestă ordonanță, toată scăderea s-a dus la laptele de la poarta fermei, la fermieri. I-am explicat și prim-ministrului că nu este nevoie de un acord. Pentru că un acord nu este respectat. Un acord nu are formă juridică, un acord nu are contravenție, și atunci nu poți să tragi la răspundere pe nimeni”, a explicat ministrul Agriculturii.

Plafonare într-o parte, scumpiri în alte părți
După ce Guvernul a luat măsura plafonării adaosului comercial la o serie de alimente de bază, mai multă lume a semnat faptul că mulți retaileri au compensat pierderilor crescând prețurile la alte produse.
Astfel, românii s-au bucurat că plătesc mai puțin pentru făină, lapte, ouă, zahăr, dar au constatat cu amărăciune că trebuie să scoată din buzunar mai mulți bani pentru detergenți sau produse de curățenie.
De altfel, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a confirmat acest efect „waterbed” după plafonarea adaosului comercial.
„Dacă te așezi pe salteaua de apă, ea se lasă într-o parte și crește în altă parte. Este ceea ce în economie se numește ”waterbed effect””, a declarat Bogdan Chirițoiu, citat de Economedia.
Acesta chiar a recunoscut faptul că retailerii au crescut prețurile la alte produse pentru a compensa limitarea adaosului comercial la alimentele de bază, introdusă de Guvernul Ciolacu.