TikTok a „inventat” un gen literar numit „romantasy”, care combină elemente de romantism și fantezie. E o tendință observată în rândul tinerilor autori care își publică lucrările pe platformă. Genul câștigă rapid popularitate.
A atras atenția cititorilor tineri, dar și editorilor deopotrivă. Romantasy îmbină fantezia și romantismul, și a câștigat popularitate printre tinerii cu vârste între 18 și 25 de ani. Cărțile romantasy sunt atrăgătoare datorită combinației de lumi magice și povești de dragoste intense, care captează imaginația și emoțiile. Pe larg, un univers cu vârcolaci, vampiri, elfi, totul plin de erotism.
De unde pornește totul? În 2015, Sarah J. Maas publica A Court of Thorns and Roses un roman în care eroina adolescentă Feyre este condusă într-o lume a intrigilor magice, cu zâne și romantism. Romanul a fost foarte popular și a ajuns, printre altele, pe lista celor mai bine vândute New York Times.
Cartea era deja populară pe rețelele de socializare, dar a atins culmi cu adevărat extraordinare odată cu apariția BookTok – subcomunitate din aplicația TikTok, care se concentrează pe cărți și literatură. Aproape de îndată ce BookTok a devenit un fenomen – în jurul anului 2020, la fel a devenit și romanul. În jurul acestei cărți și a altora asemănătoare s-a cristalizat noul termen: „romantasy”, potrivit The Conversation.

Noua obsesie TikTok
Prin urmare, regina genului romantasy este Sarah J. Maas, iar „Regatul spinilor și al trandafirilor” a fost primul volum dintr-o serie de șase, iar toate au dat au dat lovitura pe TikTok. Iată însă că „Lightlark”, de Alex Aster, lansată în vara anului 2022 și deja pregătită să fie ecranizată, ste una dintre recentele obsesii ale BookTok. Acțiunea are loc pe insula Lightlark, care găzduiește la fiecare 100 de ani un joc mortal numit Centennial. Șase conducători de regate sunt aleși să joace, având astfel șansa de a sparge blestemele malefice care le-au afectat tărâmurile. Dar fiecare conducător are ceva de ascuns, iar blestemul fiecărui tărâm este unic.
Astfel, utilizatorii TikTok, care sunt cunoscuți pentru crearea și distribuirea de conținut variat, nu se limitează doar la trenduri muzicale, ci promovează și recomandări de cărți.
TikTok a mizat pe #BookTok

Librăriile pe TikTok
Presa tradițională nu mai atrage publicul tânăr
Nu numai cărțile, și presa a ajuns pe Tik Tok. Generațiile tinere caută știri prezentate în mod atractiv, participativ și să fie disponibile în condițiile lor – în rețelele și platformele în care își petrec timpul, arată ultimul raport al Institutului Reuters pentru studiul jurnalismului publicat în iunie 2023.
Cercetătorii au ajuns la concluzia că presa tradițională nu mai atrage publicul tânăr și că platformele precum TikTok sau YouTube sunt sursele de informare ale acestuia. „TikTok este rețeaua de socializare cu cea mai rapidă creștere din sondajul nostru, fiind utilizată de 44% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani în orice scop și de 20% pentru știri“, arată raportul citat.
Potrivit psihologilor și sociologilor, aceste schimbări fac parte dintr-o tendință mai largă de renunțare la lectură în favoarea conținutului video/audio. De asemenea, creșterea puterii influencerilor este efectul cel mai spectaculos al unei bulversări a ierarhiei dintre rețelele de socializare: rețelele tradiționale, precum Facebook, pierd teren, fiind surclasate de cele bazate pe video, precum TikTok și YouTube.