Oficiul de ȘtiriOficiul de Știri
Font ResizerAa
  • HOME
  • ACTUALITATE
    • Extern
    • Lumea de lângă noi
  • Pamfletul zilei
  • SPECIAL
    • Analiză
    • Interviuri
    • Anchete
    • Reportaje
  • POLITICA
  • BUSINESS
  • LIFE
    • Horoscop
    • Entertainment & Showbiz
    • Cultură
    • Style
    • Health & Fitness
    • De gustibus
    • Casa și grădina
  • SPORT
  • OPINII
  • Gica Contra
  • Alegeri 2025
    • Stiri despre Nicusor Dan
    • Stiri despre George Simion
Font ResizerAa
Oficiul de ȘtiriOficiul de Știri
Search
  • Breaking News
  • Pamfletul zilei
  • ACTUALITATE
    • Extern
    • Lumea de lângă noi
  • Special
    • Anchete
    • Reportaje
  • Alegeri 2025
  • Politică
  • Business
  • Life
  • Sport
  • OPINII
  • Gica Contra
  • Echipa
  • Telefon: 0799007711
  • Email: office@oficiuldestiri.ro
Follow US
Oficiul de Știri > Life > Cultură > TIFF.23: Cine vine la Festivalul Internațional de Film Transilvania
TIFF.23: Cine vine la Festivalul Internațional de Film Transilvania

TIFF.23: Cine vine la Festivalul Internațional de Film Transilvania

De Roseti Roxana Publicat 2024-06-04
Distribuie

La TIFF.23 – Festivalul Internațional de Film Transilvania aflat la cea de-a 23-a ediție, concurează pentru trofeele internaționale cineaști aflați la primul sau al doilea lungmetraj din carieră.

Contents
TIFF: Tema adolescenței și a familiei TIFF: Singurul film românesc din Competiția Oficială TIFF: Posibilitatea de a dialoga cu o clonă digitală a celor pierduțiEseu experimental despre memoria individuală și colectivă dintr-o lume suspendată

12 producții din toată lumea se află în cursa pentru Trofeul Transilvania și celelalte premii ale Competiției Oficiale, în timp ce 10 filme își vor disputa premiul Competiției What’s Up Doc?.

„Filmele Competiției Oficiale sunt, în marea lor majoritate, despre personaje atipice, nonconformiste, despre reacții la presiunile sociale și nevoia de conexiune, afirmare sau independență – drame intimiste, comedii absurde, melodrame neconvenționale sau cronici de familie de calibre diferite, cu o ușoară predilecție pentru povești cu și despre tineri aflați în momente de răscruce.” (Mihai Chirilov, director artistic TIFF)

După ce a câștigat premiul pentru regie la precedenta ediție TIFF cu Mangal (Charcoal), regizoarea braziliancă Carolina Markowicz revine în Competiția Oficială cu Punct de trecere (Toll), un film despre o mamă a cărei dragoste pentru fiul ei este atât de mare încât va face orice pentru a strânge bani să-l trimită într-o tabără de „vindecare” a homosexualității.

Într-un alt colț al lumii, în India, protagonista din Fata îndărătnică (The Adamant Girl, r. PS Vinothraj, premiat anterior la TIFF pentru debutul cu Pebbles) se luptă, la rândul ei, cu o situație absurdă din cauza societății profund patriarhale care nu concepe că o tânără ar putea decide persoana de care se îndrăgostește. Tot din India vine și Fetele tot fete (Girls Will Be Girls, r. Shuchi Talati), o poveste coming of age a unei adolescente dintr-un pension din Himalaya, a cărei mamă nu pare să fi cunoscut nici ea maturizarea.
TIFF. 23 Festival pentru cinefili, cu regal de filme
TIFF 23 Festival pentru cinefili cu regal de filmeTIFF

TIFF: Tema adolescenței și a familiei 

Câștigător al competiției Big Screen a Festivalului de la Rotterdam, Bătrânul burlac (The Old Bachelor, r. Oktay Baraheni) e o dramă camerală de familie de proporții shakespeariene, unde cauza problemelor este aceeași lume patriarhală (de data asta, e vorba despre Iran) care nu știe cum sau nu vrea să funcționeze altfel.

Maturizarea forțată apare în Frate de-o vară (Summer Brother, r. Joren Molter, Olanda), un debut tăios despre o familie aparent fără speranță și fiul cel mic nevoit să crească brusc pentru a se salva. Tema adolescenței și a familiei este explorată și în Celălalt fiu (The Other Son, r. Juan Sebastián Quebrada, Columbia), în care un tânăr încearcă să facă pace cu moartea fratelui său și să găsească un mod prin care să-și continue viața.

Inspirat de poveștile migranților care au plecat din Andaluzia în Catalonia, Cadru permanent (The Permanent Picture, r. Laura Ferrés, Spania) e un fascinant melanj de comedie, realism și melodramă în care o directoare de casting cutreieră periferia Barcelonei în căutarea unor fețe “normale” pentru campania de imagine a unui partid politic.

Omul de argilă (The Dreamer, r. Anaïs Tellenne, Franța) este un basm despre puterea nebănuită a artei. Raphael, un bărbat cu alură de golem, fără un ochi, locuiește cu mama lui și are grijă de un conac părăsit. Apariția moștenitoarei domeniului, o artistă excentrică, îi va deregla existența. Tot o meditație despre artă, dar și un studiu coroziv despre o criză radicală de identitate, este și Daniel Auerbach (Israel), în care David Volach își joacă propriul rol, cel al unui regizor împotmolit în pre-producția noului său film după succesul debutului.

Încrucișând destinele și traiectoriile câtorva personaje aparent disparate, Day Tripper (Yi Ri You, r. Yanqi Chen, China) este un savuros mix de Kaurismaki și Roy Andersson, și, totodată, o cronică neașteptat de acidă și comică a Chinei de astăzi. În aceeași cheie satirică, dar cu un extra shot de vitriol, Hipnoza (The Hypnosis, r. Ernst de Geer, Suedia) este despre un cuplu aparent perfect al cărui echilibru marital e dat peste cap după ce eroina trece printr-o ședință de hipnoză pentru a se lăsa de fumat, dar în schimb începe să se lepede de inhibiții.

TIFF: Singurul film românesc din Competiția Oficială 

Regizat de Cătălin Rotaru și Gabi Virginia Șarga, singurul film românesc din Competiția Oficială este un cocktail detonant de genuri, amestecând comedia neagră cu melodrama și jucându-se frecvent cu absurdul. Unde merg elefanții este povestea unei prietenii improbabile dintre doi eroi nonconformiști – Leni, o fetiță de 9 ani tupeistă și tonică, și Marcel, un tânăr homeless, agitat și miștocar – aflați amândoi în momente dificile ale vieții.

Este al treilea an în care secțiunea What’s Up Doc? are o competiție dedicată în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania, iar cele 10 titluri selecționate propun o întindere la limită a ideii de documentar, adunând laolaltă formate clasice, hibrid, ba chiar și o ficțiune abil camuflată în estetica de verité a genului.

„Pariul acestei selecții a fost de la bun început unul ambițios, acela de a nu o cantona în convențiile stas ale genului documentar – cu un plus de risc în acest an, în care am ales să nu perpetuăm inflația de filme apăsat politice care populează, oportunist, competiții similare internaționale, și să construim o realitate alternativă, o zonă de refugiu față de narațiunile dominante. Nu neapărat din frondă, ci cu speranța că unicul plonjeu din program în realitatea actuală să aibă forța, crudă, dar binevenită, a unui pumn în stomac.” (Mihai Chirilov)

April în Franța (April in France, r. David Boaretto) începe după lockdown-ul impus în contextul pandemiei, în care o fetiță de 5 ani trăiește un coșmar atunci când trebuie să părăsească Londra unde a crescut și să se mute, temporar, în sătucul medieval din Franța de unde se trage stră-străbunicul ei. Ce părea la început un calvar devine o experiență magică atât pentru ea cât și pentru localnici.

Filme interesante vor fi la TIFF
Filme interesante vor fi la TIFFziuaconstanțaro

TIFF: Posibilitatea de a dialoga cu o clonă digitală a celor pierduți

Ce înseamnă să rămâi fără persoana alături de care ți-ai petrecut aproape întreaga viață? Octogenari danezi vorbesc despre asta în Ecoul tău (Echo of You, r. Zara Zerny), un film emoționant despre dragoste, fidelitate și moarte. Tu pentru eternitate (Eternal You, r. Hans Block, Moritz Riesewieck, Germania) tratează tot tema pierderii unei persoane dragi, dar dintr-o perspectivă futuristă și extrem de provocatoare: serviciile care oferă posibilitatea de a dialoga cu o clonă digitală a celor pierduți. Cum schimbă însă asta ideea de doliu?

Fouad este un tânăr marocan care locuiește de zece ani în Italia fără acte. Daniela e o fostă dependentă de droguri dintr-o familie avută. Întâlnirea celor doi pare să le ofere promisiunea unui viitor mai bun. În Casablanca, regizorul Adriano Valerio a urmărit timp de 7 ani destinele celor doi, conturând o poveste de dragoste la fel de sfâșietoare ca-n filmul din titlu.

În apărarea ideii că cele mai devastatoare povești adevărate necesită timp stă și documentarul Alice On&Off. Singurul titlu românesc din competiție spune povestea unei fete care devine mamă la 16 ani, decizie mânată de dragostea pentru un bărbat mult mai în vârstă decât ea. Filmat pe parcursul a 10 ani, filmul regizoarei Isabela Tent este un portret neașteptat de empatic al unei vieți de adult începute prematur.

Categoria pană (The Featherweight, r. Robert Kolodny) trimite direct în anii ‘60, în viața pugilistului italo-american Willie Pep, care la 40 de ani, după o viață plină de dezamăgiri, decide să revină în ring. E o poveste despre masculinitate și faimă, reminiscentă lui The Wrestler al lui Darren Aronofsky, și, totodată, calul troian din competiție. Regizorii Bálint Révész și Dávid Mikulán l-au filmat timp de 12 ani pe Kix, încă de pe vremea când era un puști în Budapesta cu o familie problematică și care nu prea se descurca la școală. La fel ca Boyhood, Kix e una dintre acele opere care te fac martor, într-un timp scurt, la o parte importantă din existența unui om forțat să se maturizeze înainte de vreme.

TIFF 2024
TIFF 2024Monitorul Cluj

Eseu experimental despre memoria individuală și colectivă dintr-o lume suspendată

La Reine (r. Nikola Klinger, Cehia), eseu experimental despre memoria individuală și colectivă dintr-o lume suspendată, ne face cunoștință cu Ian, un bărbat de 73 de ani a cărui viață boemă a stat mereu sub semnul dependenței de droguri. Acum, el trăiește într-o fostă stație de procesat lavandă, devenită cămin pentru o comunitate retrasă din civilizație.

Nu e niciodată prea târziu să-ți îndeplinești visul din copilărie: la 52 de ani, regizorul olandez Rogier Kappers încearcă să învețe să cânte la orga de sticlă, un instrument muzical făcut din pahare. Dacă ți se pare că e puțin lucru, înseamnă că încă nu ai fost martor la aventurile eroului din Muzică din pahare (Glass, My Unfulfilled Life), care includ, printre altele, o întâlnire cu celebrul compozitor Arvo Pärt.

Premisa pe muchie de cuțit din Zonă de conflict (Danger Zone, r. Vita Maria Drygas, Polonia) ar putea părea, la prima vedere, o ficțiune, dar este cât se poate de adevărată. Odată ce accepți asta, poți să te afunzi cu capul înainte în universul fascinant al agențiilor care le vând turiștilor dornici de senzațional vacanțe în zone de conflict. Ceea ce pentru mulți este o tragedie devine, astfel, distracția altora. Pentru un preț piperat, desigur.

 Citiți și: Cititul, un lux în România? Avem cea mai mică piață de carte din UE

Similare

author avatar
Roseti Roxana Redactor
Redactor șef Documentare externă Rompres – actuala Agerpres, editor al Edițiilor de Colecție – Jurnalul Naționa editor al Jurnalului de Duminică – supliment al Jurnalului Național jurnalist online și print la Evenimentul Zilei senior editor la Revista CARIERE contributor la Elita României ș.a.
See Full Bio
LifeStyle Actualitate Business Opinii Politica
social network icon

Loading RSS Feed

Puterea

Urmărește
Oficiul de Stiri

si pe Google News

ULTIMA ORA
Alegeri prezidențiale 2025. A picat netul în Londra
Alegeri prezidențiale 2025. A picat netul în Londra. Câți români au votat în diaspora
Hobby-uri utile: Activități care te relaxează și te ajută să evoluezi personal
5 capcane înșelătoare în antreprenoriat și cum să le eviți
Oboseala care nu trece, semne că ai o problemă mai gravă
5 greșeli în bucătărie care te pot îmbolnăvi zilnic
Taguri:cinemaFestival filmFestivalul Internațional de Film TransilvaniafilmeTIFF
Distribuie acest articol
Facebook Email Print
Lasa un comentariu
  • Pingback: Evenimentul Din Parfumerie. Povestea loc din București

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Pamfletul zilei

Înainte de sezonul pepenilor românești, George Simion ne aduce Meloni din Italia

Înainte de sezonul pepenilor românești, George Simion ne aduce Meloni din Italia

Înainte de sezonul pepenilor în România, candidatul Alianței pentru Unirea Românilor (AUR) la alegerile prezidențiale, George Simion, a încercat să ne aducă…

Citeste mai mult
Și părerea ta contează

Sondaj

Va rezista coaliția condusă de PSD după alegerea unui nou Președinte al României?
VoteazaRezultate
- Advertisement -
Ne gasesti si pe
Social Media
FacebookLike
YoutubeSubscribe
Citeste si:
Numerologie: Ce spune ziua nașterii despre tine
Numerologie: Ce spune ziua nașterii despre tine
Ce spune casa în care trăiești despre tine și cum ești influențat de ambientul pe care ti-l generezi (partea 1) 
Mircea Badea, după ce s-a spus că a fost dat afară de la Antena 3: “Având în vedere că aseară…”
Nicușor Dan: originile și formarea unui olimpic internațional. CV-ul Primarului Capitalei
George Simion, un expert în „Crimele Comunismului”. CV-ul prezidențiabilului AUR
Unde muncește Mirabela Grădinaru și ce se va întâmpla dacă Nicușor Dan ajunge președinte
Alegeri prezidențiale 2025, turul II: Prezența la urne în Diaspora, ora 23:00
Cezar Osiceanu, chemat să dea cu subsemnatul după ce a cerut suspendarea lui Nicușor Dan. Printre acuzații, folosirea ilegală de fonduri și neglijență în serviciu
Pescobar anunță cu cine votează: “Eu am cruce la gât. Nu am volan pe dreapta”
Hai la vot!
Ad imageAd image
  • Termeni si conditii
  • Redactia
  • Despre
  • Cookies
  • Contact
© oficiuldestiri.ro