Francezii de la Citroen știu, poate, cel mai bine ce înseamnă confortul și au demonstrat de-a lungul timpului nu doar că știu cu ce se mănâncă, ci și cum să-l implementeze pe o mașină, indiferent de segmentul din care aceasta face parte.
Noul C5 X este o mașină atipică, pe care nu mulți o știu, excepție făcând, bineînțeles, fanii mărcii, care cu siguranță au remarcat-o în trafic, iar dacă nici aceștia nu sunt familiarizați cu acest model, îi invităm în cele ce urmează să facă cunoștință cu acesta.
În ce segment se încadrează Citroen C5 X?
Litera X este o literă specială, iar pentru Citroen a avut întotdeauna o însemnătate deosebită pentru că a conferit o identitate aparte modelelor în al căror nume s-a regăsit. Este suficient să ne gândim la modelele CX, BX, XM, SM, GS sau DS, care au avut caroserii ciudate pentru unii, atrăgătoare pentru alții și care pur și simplu au sfidat paradigma estetică ce definea la acea vreme industria auto pentru a ne da seama ce reprezintă litera X pentru constructorul cu sediul la Poissy. Toate au fost denumite neo-sedanuri, iar dacă unii au numit C5 X o struțo-cămilă, noi vom fi mai eleganți în exprimare și vom folosi același termen de „neo-sedan”.
Cu noul C5X, cei de la Citroen și-au propus să reitereze îndrăzneala de altădată, evident într-o manieră modernă, coerentă și în cel mai pur stil franțuzesc. Ce-i drept, este nevoie de ceva timp și mult fler pentru a-ți da seama de clasa din care ar putea face parte acest model sau, mai corect spus, clasa în care și-au dorit francezii să-l încadreze. Pentru că, dacă este să judecăm just, este imposibil să spui că Citroen C5X face parte dintr-un anumit segment.
Probabil ați fi tentați să întrebați de ce. Ei bine, putem afirma fără teama de a greși ori de a supăra pe cineva că C5 X una dintre cele mai ciudate mașini din noul val pe care le poți vedea pe șoselele din România, și asta pentru simplul fapt că are dimensiuni exterioare mult mai mari decât te-ai aștepta. Însă, într-o eră în care mașinile electrice câștigă tot mai mult teren în dauna celor convenționale termice, gabaritul noului Citroen C5 X este unul dintre argumentele solide ale francezilor cu care doresc ca modelul lor să fie cumpărat de cât mai mulți clienți.
Mai mult decât atât, eleganța unui sedan, robustețea și alura specifice unui crossover sau SUV, spațiul pe care de obicei îl găsești într-un break și, nu în ultimul rând, multifuncționalitatea sunt tot atâtea atuuri care fac din C5 X un concurent puternic pe segmentul automobilelor de clasă mare. Revenirea Citroen-ului cu acest break stilat cu alură de crossover ar putea marca renașterea mărcii franceze.
În același timp, trebuie să acceptăm că, într-un viitor nu foarte îndepărtat, sedanurile de clasă medie și monovolumele vor lăsa loc SUV-urilor de toate dimensiunile. Iar în acest context, nu ar trebui să mai mire pe nimeni noul C5 X, un model care se erijează într-un succesor al vechiului C5, dar beneficiind de o caroserie inovativă.
Pentru a descoperi ce și-au propus francezii cu această mașină și, mai ales, de ce este în stare ea am luat la plimbare pentru câteva zile un C5 X, în versiunea 1.6 PureTech de 180 CP cu transmisie EAT8 Aisin cu convertizor de cuplu.
Sedan cu alură de break și gardă la sol de SUV
Deoarece considerăm cel mai important aspect al acestei mașini vom începe prin a vorbi despre designul acesteia. Cel mai mare reprezentant al gamei Citroen adoptă un look care reunește într-o formulă foarte originală elemente estetice provenite de la modele din trei clase, și anume sedan, SUV/crossover și break, iar acest concept pare să fie cartea câștigătoarea pentru modelul francez.
Modelul francezilor este, în esență, ceea ce își dorește clientul să vadă, o berlină, un break sau un SUV, iar asta pentru că mașina „jonglează” cu linia fină și subiectivă care există între percepție și certitudine. Nu există multe mașini de volum cu un design atât de elaborată așa cum este C5 X.
Acesta adoptă noua filosofie de design a mărcii, care include faruri duble LED înguste, lumini de zi cu LED, dar și o parte posterioară de tip „fastback”, care se distinge printr-o serie de detalii specifice, cum ar fi stopurile LED mari în formă de bumerang, care rezonează cu blocurile optice față. Deși este o idee mai reținut din punct de vedere estetic, mi-a plăcut spatele, care se distinge prin tușe de design sportiv mai ales la nivelul barei de protecție care este aproape toată neagră. De asemenea, dau foarte bine și cele două eleroane montate în partea de jos și de sus a lunetei, acesta din urmă integrând al treilea stop de frână.
Aspectul exterior este întregit de jantele diamantate de 19 inch AeroX finisate în negru lucios, care sunt oferite standard. Bine, altele nici nu există, însă acestea ajută mașina să aibă un comportament dinamic mai mult decât decent pentru cele aproximativ 1.500 de kilograme ale sale. Paleta de nuanțe pentru caroserie este și ea îndrăzneață, iar modelul testat era finisat în două tonuri, alb perlat și negru (acoperișul).
Dimensiuni specifice segmentului D
Formele îndrăznețe, cu care Citroen și-a obișnuit consumatorii, vin la pachet cu anumite compromisuri în ceea ce privește vizibilitatea. Din cauza lunetei înguste și a montanților „C”, vizibilitatea este redusă în virajele strânse și la manevrele de parcare. Noroc că în standard există senzori de parcare față și spate, precum și o cameră video pentru mersul cu spatele. De asemenea, regăsim și o cameră cu vedere la Top 360 Vision, dar aceasta este inclusă pe lista de „opționale”. Aceasta din urmă poate fi setată astfel încât să poată fi văzute mai aproape obiectele, în funcție de fiecare persoană.
Garda la sol de 194 mm și protecțiile din plastic din partea inferioară a caroseriei conferă o notă de robustețe. C5 X măsoară 4.805 mm în lungime, 1.859 mm în lățime, 1.485 mm în înălțime, la un ampatament de 2.785 mm, dimensiuni care, teoretic, l-ar încadra în segmentul D.
Portbagajul are un volum de 545 de litri, iar dacă rabatezi scaunele din spate, capacitatea de încărcare va crește la 1.640 de litri. Accesul în portbagaj este facilitat de hayon-ul cu deschidere joasă, ceea ce permite plasarea bagajelor foarte ușor. Cu toate acestea, spațiul destinat bagajelor este mai mic comparativ cu cel al unor modele rivale din Grupul Volkswagen. Doar pe modelele Mazda 6 Wagon și Peugeot 508 SW este ceva mai mic.
Materiale și finisaje premium „made in China”
Noul C5 X este construit pe aceeași platformă ca Peugeot 508, însă se deosebește foarte bine de acesta, și ca spațiu interior, și ca design interior. Mai exact, este inspirat mai mult inspirație „fratele” mai mic C4 și se aliniază cu cele mai noi modele din Grupul Stellantis.
Citroen C5 X este o adevărată sufragerie pe patru roți, iar cu asta cred că am spus cam totul despre habitaclul modelului francez, care este unul dintre cele mai mari și mai confortabile mașini pe care le-am condus vreodată. Odată ce intri în habitaclul lui C5 X vei regăsi un interior elegant, cu o ergonomie bună și materiale și finisaje premium. Primul lucru pe care l-am sesizat a fost revenirea la vechiile comenzi fizice pentru instalația de climatizare, care au luat locul celor care erau „ascunse” în meniul sistemului multimedia. De asemenea, mi-au plăcut și comenzile de pe volan, care sunt la fel de clare.
Citroen C5X stă mai mult decât bine în ceea ce privește calitatea materialelor. Astfel, există suprafețe acoperite fie cu un plastic moale, fie cu piele artificială. Ce-i drept, există și zone unde plasticul este tare și destul de neprietenos la atingere. Dar, ținând cont de restul detaliilor, poți trece cu ușurință cu vederea acest minus. De asemenea, finisajele sunt și ele de calitate.
Confortul și spațiul sunt la cote înalte în noul C5 X. Scaunele sunt confortabile, chiar dacă nu au o susținere laterală foarte pronunțată, însă cei de la Citroen spun că au încercat să ofere clienților niște locuri care să îi trimită cu gândul la fotoliile de acasă. În plus, C5 X nici nu este o mașină care să te îndemne la un condus sportiv. Pasagerii care stau pe locurile din spate beneficiază de un spațiu mai mult decât generos atât la nivelul picioarelor, cât și la cap.
Pe lângă toate acestea, trebuie să remarc antifonarea, care este extrem de bună în C5X și face ca zgomotele din exterior să nu pătrundă în habitaclu.
Spațiu generos și tehnologie de ultimă generație
Instrumentarul de bord este complet digital și poate fi personalizat din meniul multimedia, în funcție de preferințele celui aflat la volan, cu informațiile pe care acesta dorește să le aibă pe ecran.Totuși, nu are o grafică prea sofisticată și nici prea multe posibilități de individualizare.
Și cum în orice există o lege a compensației, pe C5 X această lege nescrisă se oglindește în sistemul Head-up Display color foarte bun și de dimensiuni generoase, un prim pas către indicații de realitate augmentată. Acesta oferă toate informațiile vitale ale computerului de bord, precum viteză, consum, autonomie, navigație, etc. În schimb, display-ul central de 12 inch de nouă generație este o adevărată minune a tehnologiei. Puterea de procesare este mai bună, iar meniul este mai bine structurat și mai intuitiv, în timp ce grafica este superioară comparativ cu alte modele din gamă. Sistemul multimedia oferă ocupanților mașinii conectivitate wireless Apple CarPlay și Android Auto, cu acces la cloud și asistent vocal care înțelege limbajul liber.
Volanul are o formă mai mult pătrățoasă, acum și partea superioară fiind teșită. Am remarcat designul simplist al tunelului consolei centrale, care găzduiește selectorul cutiei de viteze automată EAT8, cel pentru modurile de rulare (Eco, Comfort și Sport) și butonul frânei de parcare cu acționare electrică.
Tunelul median oferă câteva spații de depozitare, precum și o zonă de încărcare wireless pentru smartphone. Și pentru că nu există un levier clasic pentru cutia de viteze, senzația de spațiu în față este cu atât mai accentuată. Nu în ultimul rând, cotiera fixă cu deschidere independentă pe două zone, situată între scaune, este utilă la drumurile lungi.
Confort și rafinament de cinci stele
Citroen C5 X este o mașină perfectă pentru călătoriile pe distanțe lungi, nicidecum pentru plimbări zilnice în traficul sufocant din București, unde am mers destul de mult bară la bară.
Cu toate acestea, este o adevărată plăcere să conduci C5 X în oraș în primul rând datorită scaunului care te duce cu gândul la fotoliul de acasă, iar apoi grație unei poziții la volan ceva mai înaltă, sinonimă cu o vizibilitate superioară. Unde mai pui că direcția ușoară te ajută enorm mai ales la manevrele de parcare, dar și în jungla rutieră bucureșteană, în timp ce multitudinea de senzori te ajută să uiți de dimensiunile exterioare ale mașinii.
Așa cum spuneam anterior, confortul este „marcă înregistrată” Citroen, iar C5 X nu avea cum să facă excepție de la regulă. Francezii au renunțat în urmă cu câțiva ani la suspensia lor hidropneumatică pe care au înlocuit-o cu noua suspensie Citroen Advanced Comfort, cu amortizare hidraulică progresivă, care pe C5 X este oferită în standard.
C5 X-ul absoarbe minunat denivelările din asfalt, oarecum în contradicție cu ceea ce te-ai putea aștepta de la o o mașină cu o gardă de aproape 20 cm, mai ales atunci când rulezi pe un drum denivelat. În același timp, zgomotele suspensiei lipsesc cu desăvârșire. În schimb, modelul francez are ceva ruliu, dar chiar și așa mașina nu pierde din aderență.
Comportamentul rutier este impecabil, însă anihilează orice dorință de condus sportiv. Deși, pe sectoarele de drum virajate pe care le-am parcurs mi-aș fi dorit să fiu într-o mașină cu o gardă la sol ceva mai joasă, cu mai puțin ruliu și cu o suspensie mai tare, însă C5 X nu a fost conceput pentru asta.
Performanțe bune și un consum decent
Mașina de test era echipată cu motorul pe benzină de 1,6 litri, care generează 180 CP și 250 Nm de cuplu. Acesta este cuplat la transmisia cu 8 rapoarte, dezvoltată de Aisin, care se regăsește pe majoritatea modelelor mărcilor din Grupul Stellantis. Nu este aceasta cea mai dinamică, ba chiar pare destul de lentă pe retrogradări, în special când vrei să accelerezi mai tare, însă este o cutie decentă.
Motorul nu se simte foarte bine pe accelerările rapide și pe urcările în „ture”, însă cei 250 de Nm, care sunt livrați destul de devreme, adică pe la 1.650 de rotații, oferă o dinamică bună mașinii, în ciuda unei mase de o tonă și jumătate. Timpul de reacție poate fi îmbunătățit când trecut în modul „Sport” sau dacă pur și simplu cuplezi modul manual al cutiei de viteze EAT8 și folosești padelele de pe volan pentru schimbarea treptelor. Chiar și în acest caz am sesizat un oarecare „delay”, care, însă, poate fi și el trecut cu vederea.
Una peste alta, pot afirma că bagajul de putere este unul decent pentru această mașină, deși pe urcare sau la „kick-down” mi-aș fi dorit mi degrabă o explozie decât o accelerare progresivă lentă. Chiar și așa, asta nu împiedică modelul de 1,5 tone să realizeze sprintul 0-100 km/h în doar 8,8 secunde și să atingă o viteză de top de 230 km/h. Am testat Citroen C5 X mai mult în mediu urban, iar la finalul testului am ajuns la un consum de 8,2 litri/100 de kilometri, în condițiile în care am folosit modul Eco. Odată activat modul Normal, consumul a crescut la 8,6 litri/100 de km.
În plus, modelul vine cu numeroase sisteme de siguranță, unele dintre acestea în echiparea standard. Este vorba, între altele, de frânare automată de urgență, recunoaștere extinsă a semnelor de circulație, monitorizarea unghiului mort, avertizarea la depășirea benzii de deplasare, monitorizarea stării de oboseală a șoferului și airbag-uri multiple.
Modelul testat Citroen C5X Shine 1.6 PureTech 180 are un preț de catalog de 37.800 euro cu TVA, la care se adaugă „opționale” care ridică prețul la 41.667 euro cu TVA. La acesta se aplică un discount de 2.400 de euro, ceea ce înseamnă că prețul final este de 39.267 de euro. Pentru alte versiuni și listă de prețuri poți accesa pagina oficială Citroen România.
Concluzie
În urma acestui test putem afirma fără teama de a greși să Citroen C5 X este o mașină aparte, care readuce în atenție îndrăzneala francezilor în materie de design a unor modele fabricate în urmă cu 30-40 de ani. Acest break cu alură de crossover poate reprezenta o alegere bună pentru persoanele care își doresc o mașină spațioasă și confortabilă cu care să iasă în evidență. Mașina prezintă multe alte atuuri, precum ținuta de drum suplă, cifrele de consum, performanțele dinamice și echiparea standard foarte generoasă.