Apare prima investiţie Tesla din România: un centru dedicat, construit în nordul Bucureştiului. Cererea ridicată pentru maşinile Tesla pe piaţa locală i-a determinat pe americani să accelereze investiţiile pe plan local şi să extindă reţeaua.
În următoarele săptămâni cel mai probabil va fi deschis noul showroom dedicat mărcii, investiţie realizată direct de compania condusă de Elon Musk. Informaţii cu privire la suprafaţă sau valoarea investiţiei nu au fost comunicate, Tesla fiind de departe cel mai discret brand auto la nivel mondial, anunță Ziarul Financiar.
Primul centru integrat Tesla de pe piaţa locală este amplasat lângă birourile Swan din Pipera Nord. Zona Pipera din Voluntari este una cu o densitate mare de centre auto – Renault-Dacia, Volkswagen, Audi, Seat, Cupra, Porsche, Bentley, Lamborghini, Toyota, Lexus, Mercedes-Benz, Jeep sunt câteva dintre mărcile cu showroomuri pe o distanţă de doar câteva sute de metri. Astfel sediul Tesla va fi amplasat vizavi de clădirea în care îşi au birourile cei de la Michelin România sau Ford România Services, compania naţională de vânzări a americanilor de la Ford.
Tesla are la Bucureşti un birou oficial din 2021, iar mallul Promenada a fost locul unde au afişat oficial şi prima maşină Constructorul american livrează maşini de pe două platforme, una fiind la un dealer auto din estul Capitalei, unde are şi o parte din service închiriată pentru Tesla Service Centre, dar şi un Tesla Store pe post de showroom.

Tesla Motors România a rulat în 2022 afaceri
Potrivit specialiștilor, Tesla are o abordare diferită faţă de alte mărci – nu are dealeri sau importatori, ci doar reprezentanţe directe, iar maşinile se comandă şi configurează online. Datorită cultului mărcii, Tesla a reuşit să se impună la nivel mondial şi inclusiv în România, cu investiţii minime.
Tesla Motors România a rulat în 2022 afaceri de 54 mil. euro, în creştere cu 267% faţă de 2021, primul an de prezenţă în România. Profitul net a fost de aproape de 700.000 de euro, iar echipa locală număra atunci 14 angajaţi. În primele 5 luni din 2024 Tesla a înregistrat 1.365 de maşini noi, în creştere cu 75% faţă perioada similară din 2023.
Deschiderea de la Bucureşti are loc la doi ani de la inaugurarea celui din Budapesta. Pe de altă parte, Tesla a investit direct în România într-un centru complet nou, pe când la Budapesta a deschis într-un fost centru Toyota. Mai mult, în România vânzările Tesla în 2023 au fost aproape duble faţă de cele din Ungaria, cu precizarea că pe plan local în 2023 programul Rabla Plus venea cu un bonus de 10.000 de euro, faţă de 5.000 în 2024.
Camioneta produsă în uzina Tesla din Texas, nu poate fi înmatriculată în Europa
În România Tesla are deja staţii Supercharger în Timişoara, Cluj, Sibiu, Craiova, Bucureşti şi Constanţa şi vor mai urma Braşov în 2024, Deva în 2026, Bacău în 2025 şi Iaşi în 2026 – în acest caz, momentul locul exact urmează a fi stabilite ulterior, potrivit siteului oficial Tesla. Mai mult, Bucureştiul a intrat şi pe harta Cybertruck Odyssey, program prin care americanii au adus şi prezentat pick-upul Cybertruck în versiune Cyberbeast de 834 CP şi care poate accelera de la 0 la 100 km/h în 2,6 secunde, mai repede chiar şi decât un Ferrari.
Camioneta produsă în uzina Tesla din Texas, Statele Unite nu poate fi înmatriculată în Europa din cauza designului care nu respectă normele de siguranţă din Europa pentru pietoni şi sistemului de direcţie electronic, fără coloană de direcţie, dar livrările sale au demarat în Statele Unite. Turul a debutat la Berlin şi include oraşe precum Stockholm, Düsseldorf, Malmö sau Monte Carlo.
Potrivit datelor interne, în urma unei extinse restructurări în 2023, Tesla a redus numărul de angajați la nivel global la doar puțin peste 121.000 de persoane, inclusiv angajații temporari. Aceasta indică o scădere cu peste 14% a forței de muncă a companiei din acest an.
Ultima cifră disponibilă despre salarii nu provine din date precise, ci din numărul de persoane cuprinse în e-mail-ul „toata lumea” al companiei Tesla pe data de 17 iunie. Într-o zi, CEO-ul Tesla, Elon Musk, a trimis un e-mail către „toți” angajații. Acesta informa că în următoarele săptămâni compania va face o analiză detaliată pentru a acorda opțiuni de acțiuni pentru performanțe remarcabile.

Tesla a anunțat disponibilizări în aprilie
El a menționat că granturile de opțiuni vor fi acordate și celor care fac lucruri remarcabile pentru companie. Reuters a dezvăluit recent planurile Tesla de a reintroduce acorduri de opţiuni pentru angajaţi, după ce anterior au fost întrerupte acțiunile bazate pe performanță. Tesla a anunțat disponibilizări în aprilie prin intermediul unui e-mail trimis de Musk la nivelul companiei. În acest mesaj, el a informat angajații că producătorul auto va reduce mai mult de 10% din personal. La acea vreme, procesul de disponibilizare era deja în desfășurare.
Conform informațiilor Bloomberg, Musk intenționa să reducă personalul cu 20%. Musk a menționat că numărul ar putea fi și mai mare. La apelul companiei privind veniturile din primul trimestru, în luna aprilie, el a dezvăluit că Tesla își atinsese un nivel de ineficiență de până la 25-30% după „o perioadă lungă de prosperitate” începând cu anul 2019.
Musk a declarat într-o conferința de presă că au fost făcute câteva corecturi, dar este timpul să reorganizeze compania pentru următoarea fază de creștere. Potrivit unei declaraţii a Tesla pentru trimestrul al patrulea, la sfâşritul lunii decembrie numărul de angajaţi la nivel mondial a ajuns la 140.473. Această cifră include ambele categorii de angajaţi: cei cu contract şi cei plătiţi cu ora.
Decizia lui Musk de a reduce numărul de angajaţi
Lista de e-mail „toată lumea” include şi lucrători temporari. Cu aproximativ 121.000 de angajaţi, se pare că Tesla a redus totalul personalului cu cel puţin 14% din sfârşitul anului 2023.
Într-o situaţie, decizia lui Musk de a reduce numărul de angajaţi s-a dovedit a fi prea drastică. Compania Tesla a făcut restructurări în echipa Supercharger, care avea sute de angajaţi, inclusiv liderul său, Rebecca Tinucci. Potrivit unor postări de pe LinkedIn, compania și-a reangajat ulterior unii dintre aceşti oameni. Scăderile mai mari de preț par să se alinieze cu o scădere a vânzărilor Tesla, având în vedere că compania se confruntă cu o gamă îmbătrânită de vehicule electrice și creșterea concurenței în China, precum și o deteriorare a imaginii mărcii.
Tesla a înregistrat o scădere de 9% a veniturilor anuale în primul trimestru, cea mai mare fluctuație din 2012.
În ciuda creşterii rapide din ultimii doi ani, industria auto se confruntă cu o încetinire a vânzărilor de vehicule electrice în acest an. Chiar şi Tesla, care a avut cel mai bine vândut model de maşină electrică în 2023 – Model Y – a suferit un declin semnificativ.