Vânzările de autoturisme noi din Europa au înregistrat o creștere de 2,8% în martie, susținute de avansuri semnificative în Marea Britanie și Spania, precum și de creșterea vânzărilor de vehicule electrice. Aceste rezultate au avut loc în ciuda scăderii semnificative de 28,2% a livrărilor Tesla, conform datelor publicate joi de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), citate de Reuters.
Scăderea Tesla într-o piață electrică în expansiune
În timp ce vânzările de vehicule complet electrice au crescut cu 23,6% în martie, Tesla a înregistrat o scădere pentru a treia lună consecutivă, iar cota sa de piață a scăzut la 2%, comparativ cu 2,9% în aceeași perioadă a anului trecut.
Această scădere apare într-un context în care Tesla se confruntă cu o concurență tot mai puternică din partea producătorilor chinezi și cu o reticență din partea unor consumatori, inclusiv din cauza opiniilor politice ale fondatorului companiei.
De interes și: Elon Musk: Roboții umanoizi Optimus ai Tesla, afectați de restricțiile Chinei privind exportul de pământuri rare

Provocări multiple pentru industria auto europeană
Producătorii europeni de automobile se confruntă, la rândul lor, cu o concurență acerbă din partea Chinei, costuri ridicate pe piețele interne și, mai recent, cu impactul tarifelor de 25% impuse de președintele american Donald Trump asupra importurilor de autoturisme.
În plus, taxele de import de 145% aplicate produselor chineze și măsurile de retorsiune ale Beijingului au dus la o revizuire în scădere a prognozelor de creștere globală, adăugând riscuri suplimentare pentru sectorul auto.
Vânzările auto în UE și Marea Britanie au crescut în martie, cu un avans semnificativ pentru vehiculele electrificate
În martie, vânzările totale de autoturisme în Uniunea Europeană, Marea Britanie și Asociația Europeană a Liberului Schimb (EFTA) au ajuns la 1,42 milioane de unități, înregistrând o revenire după două luni consecutive de scădere.
În Uniunea Europeană, vânzările au scăzut ușor cu 0,2% față de anul precedent, marcând a treia lună consecutivă de declin.
În paralel, înmatriculările de vehicule electrificate au cunoscut creșteri semnificative, cu un avans de 17,1% pentru vehiculele complet electrice, 23,9% pentru modelele hibride și 12,4% pentru hibridele plug-in. Vehiculele electrificate au reprezentat 59,2% din totalul înmatriculărilor de autoturisme din martie în UE, față de 49,1% în aceeași perioadă a anului trecut.

În ceea ce privește mărcile, Volkswagen a înregistrat o creștere de 10,3%, iar Renault a avut un avans de 13%. Pe de altă parte, Stellantis a înregistrat o scădere de 5,9%.
Evoluții regionale în UE: Spania: +23,2%, Italia: +6,3%, Franța: -14,5%, Germania: -3,9%, Marea Britanie: +12,4%.
Interesul tot mai mare pentru mașinile electrice în Europa, a doua cea mai mare piață EV din lume, este stimulat de noile obiective de emisii ale UE și de lansarea unor modele electrice mai accesibile. Cu toate acestea, Uniunea Europeană a propus recent relaxarea acestor obiective, ceea ce ar putea influența ritmul de electrificare al sectorului.